הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בג''ץ פסק: לשלם לחקלאים הפרשי הצמדה על נזקים משנות ה-90


לאחר דיונים ממושכים בערכאות שונות, בועדות ערר ובתי משפט, פסק בית המשפט העליון כי על המדינה לשלם לחקלאים שיבוליהם ניזוקו בשנים 1991-92 הפרשי הצמדה על כל השנים בהם עוכבו התשלומים. סכום הפיצוי יגיע על פי ההערכה ל-50-70 מיליון שקלים. מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות קורא לחקלאים למהר ולמלא את הטפסים הנדרשים

מערכת פורטל החקלאות  26-6-2011


החורף בשנים 1991-1992 היה חורף קשה במיוחד והקשה ביותר שידעה החקלאות הישראלית. נזקי בשנים אלו פקדו את ישראל גשמים רבים, סופות שלגים, רוחות, ברד והצפות.

ממשלת ישראל הכריזה על החורף ב-91-92 כאסון טבע וכתולדה מכך הוקמה ועדת זכאות אשר מטרתה הייתה לבחון את זכותם של חקלאים לפיצויים מהמדינה בגין נזקיהם. ועדה זו המליצה על פיצויים כספיים לענף החקלאים והתחשיבים בוצעו לפי ערכי שנת 1992. התשלום בסך של חצי מיליארד שקלים ניתן בפועל רק לאחר 5 שנים, בשל הדיונים שהתארכו.

למרות הזמן הרב שחלף בין הנזקים שנגרמו לחקלאים ועד לקבלת הפיצוי, סרבה המדינה לשלם לחקלאים את ההצמדה. ארגון מגדלי הפירות הגיש תביעה באמצעות עו"ד שאול פלס בשם 3600 מגדלי פירות ו-600 מגדלי הדרים בדרישה להשלמת התשלום.

לאחר דיונים ממושכים בערכאות שונות בועדות ערר ובתי משפט פסק בית המשפט העליון כי על המדינה לשלם את הסכומים הנדרשים עם הצמדה על כל שנות העיכובים – סכום הפיצוי יגיע על פי ההערכה ל-50-70 מיליון שקל.

הרכב השופטים בראשות השופטת פרוקצ'יה מתח ביקורת חריפה על דרך התנהלותה של המדינה וקבע כי היה עליה לפעול לבירור האמת ולעשיית צדק עם ציבור גדול של חקלאים שהמדינה חייבת להם חוב גדול.

''בית המשפט העליון תיקן עוול של המדינה כלפי אלפי חקלאים'' אומר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות אילן אשל. ''המאבק של מגדלי הפירות נמשך בנחישות 16 שנים וכלל אכזבות בערכאות הנמוכות. זו הוכחה נוספת שמי שמרגיש שנגרם לו אי צדק צריך להלחם על זכויותיו. ''

אשל קורא למגדלי הפירות וההדרים למהר ולמלא את הטפסים הנדרשים כדי לקבל את הפיצוי המגיע להם.