הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברי הכנסת מתגייסים למנוע את ייבוא מוצרי החלב


בכינוס חירום של הלובי החקלאי שהתקיים היום (ב') בכנסת, ביקש שר התמ''ת שלום שמחון מהחברות והרשתות להחליט על הורדת מחירי מוצרי החלב. החקלאים: ''התחושה היא שעשו חגיגת מחירים גדולה, שלא היינו שותפים לה, אבל קיבלנו לפירעון את החשבונית בדואר רשום'' חה''כ שי חרמש: ''המשק החקלאי הוא משק מפוקח, מתנהל בשקיפות מלאה, ותחת פרמטרים מקצועיים קפדניים. את החריגות יש למצוא בשרשרת המוצר הבאה והמחלבות, ובעיקר ברשתות השיווק ובממשלה''

מערכת פורטל החקלאות  27-6-2011


היום , שני ה-27.06.2011, נערך אחר הצהריים כינוס חירום של הלובי החקלאי סביב מחיר מוצרי החלב והכרזת ראש הממשלה על כוונתו לאפשר את פתיחת שוק החלב לייבוא. בכינוס נכחו שר התמ"ת שלום שמחון, וכ-15 ח"כים ביניהם הח"כים מאיר שטרית, יואל חסון, דליה איציק, יוחנן פלסנר, שלמה מולה, ישראל אייכלר , זבולון אורלב, יצחק וקנין, מסעוד גנאים, ראלב מג'אדלה, , אורי אריאל .

כן נכחו ארגוני המגדלים, מועצת החלב, תנועת המושבים, התאחדות חקלאי ישראל , כדי לדון בהתמודדות מול האיום לפגיעה אנושה בענף החלב ובמגדלים.

בכנס דיבר שר התמ"ת שלום שמחון על הצורך לסיים את המשבר בשיתוף כל הגורמים הרלבנטיים, וציין כי "על המחלבות לעשות את הצעדים הראשונים". בהתייחסו לייבוא אמר כי יש לקיים את ההסכמים הבינ"ל עליהם ישראל חתומה.

המסר העיקרי שעלה בדברי הנוכחים הינו ההתנגדות לייבוא ומציאת הפתרון בהחזרת הפיקוח.

חבר הכנסת שי חרמש אמר בכינוס כי התחושה הכללית הייתה שבמשק התנהלה חגיגת מחירים ויש מי שמבקש לשלוח את החשבון לפירעון לחקלאים. ''נטל המס העקיף בישראל הוא הגבוה ביותר ב-OECD, ובקוטג' לבדו 130 מיליון ₪ מע"מ. המשק החקלאי הוא משק מפוקח, מתנהל בשקיפות מלאה, ותחת פרמטרים מקצועיים קפדניים. את החריגות יש למצוא בשרשרת המוצר הבאה והמחלבות, ובעיקר ברשתות השיווק ובממשלה'' אמר חרמש

מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים טען כי הבעיה המרכזית היא ברשתות השיווק ושליטתן בשוק הקמעונות בקרטל גס, ולא בחקלאים שמתפרנסים בכבוד ובעמל רב בשמונה מאות הרפתות במושבים. מכאן לדבריו, שהפתרון טמון ברשתות השיווק.

''החקלאים היו הראשונים שהגיעו לשולחן הדיונים אך לא ייתכן שהאקדחים יהיו מכוונים לרקתם פעם אחר פעם'' אמר יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, שהגיע לדיון עם 20 רפתנים מרחבי הארץ. ''הייתה כאן חגיגה גדולה והשתוללות שלא היינו שותפים לה אך מישהו שלח לנו את החשבונית בדואר רשום''.

בכר ציין עוד, כי 20% ממוצרי החלב בישראל מיובאים כבר היום וכי ענף החלב לא יוכל להתקיים אם הייבוא יגיע ל-50%. ''החקלאים מרוצים כי שר התמ"ת שלום שמחון יעמוד בראש וועדה לבדיקת נושא מחירי החלב וענף החלב. על הממשלה להיות חלק מעסקת החבילה והדיון בין המחלבות, רשתות השיווק והחקלאים.'' בכר קרא לממשלה להיות שותפה בעסקת החבילה ולהוריד את המע"מ ממוצרי הייסוד ולהחזיר את המוצרים לפיקוח.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים אמר כי חשוב להבין שהחקלאות במדינה שלנו היא נכס אסטרטגי. אמיתי קרא לשר התמ"ת לפעול כנגד פערי התיווך. ''הציבור מתחיל להבין את סוגיית פערי התיווך שעומד על עשרות אחוזים. הציבור צריך להמשיך לקנות פירות וירקות תוצרת ישראל, כחול לבן, ולתמוך בחקלאים שהרווח שלהם בטל בשישים לעומת החוליות האחרות''.

שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב אמר: "באנו כדי לעבוד יחד למען הצרכנים. שמחנו לשמוע שאיון כוונה לייבא אבקות חלב. עמדתנו ברורה, יבוא מוצרי חלב יביא לעלייה במחירי מוצרי הייסוד במשק".

ח"כ מאיר שיטרית ציין כי בדיקה שערך בנושא מעלה כי מחיר ליטר חלב לרפתן מ- 2007 עלה ב- 4% בעוד שהמחלבות העלו את מחירי מוצריהן ב- 40%. לדבריו יש להחזיר פיקוח על המחירים ולהוריד את המע"מ מ- 16% ל- 8%. ''ענף החלב הינו ענף מתוכנן, פתיחת הייבוא תביא להרס רב ולפגיעה בחקלאים''

''יש כאלו שיצפו שנגיד כי אסור לייבא חלב עקב בעיות הכשרות אך אני אומר כי דבר ראשון אסור לייבא'' אמר הרב אייכלר שהשתתף בדיון. ''ערכו של ענף החלב בישראל הינו מעבר לחלב. חייבים להמשיך ולשמר בישראל יצור מוצרי חלב ומזון. אני מתנגד לכל דבר העלול לגרום לנזק לחקלאי ישראל. יש להחזיר פיקוח על המחירים מאחר ויש כשל בכל תחומי מחירי המזון.''