הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנו לפרות LIKE !


נכון שלרובנו נראות הפרות כולן בדיוק אותו הדבר, אך מחקרים מלמדים כי הפרות מסוגלות לזהות ולזכור כ- 70 ''חברות'' לרפת, ולדעת לגבי כל אחת מהן את מיקומה בהיררכיה הקבוצתית. הן גם יכולות לזכור טראומות שחוו בעבר, ולכן חשוב כל כך להעניק להן סביבת חיים נעימה וטובה. לפרות פעילות חברתית ענפה, המשפיעה על אורח החיים שלהן ואף על תנובת החלב

מערכת פורטל החקלאות  28-6-2011


מחקרים העוסקים במאפייני ההתנהגות של הפרות ברפת, מלמדים כי לפרות, כמו לבני האדם, יש פעילות חברתית ענפה המשפיעה על אורח החיים שלהן ברפת ואף על תנובת החלב.

ה"פייסבוק של הטבע" מאפשר לפרה לזכור עד כ- 70 חברות ולדעת לגבי כל אחת מהן את מיקומה בהיררכיה של הקבוצה. נכון שלרובנו נראות הפרות כולן בדיוק אותו הדבר, אך מסתבר שהפרה יודעת לזהות היטב את חברותיה.

סקירת המחקרים מלמדת כי ההיררכיה ברפת והיכולת של הפרות לזכור אותה, מייצרת מארג חברתי שבו מעורבות כל הפרות בקבוצה. מסיבה זו ממליצים מומחים להימנע מהרכב של קבוצה העולה על כ- 70 "חברות" וכן, להימנע משינויים תכופים בהרכב, על מנת לשמור על ההיררכיה הקיימת, כפי שהפרות מכירות אותה. במידה ואין ברירה וחייבים להכניס פרות חדשות לקבוצה, רצוי לעשות זאת בקבוצות של שלוש פרות ביחד לפחות, על מנת שיהוו גרעין חברתי אחת עבור השנייה.

ההיררכיה של הפרות ברפת כוללת ציר שנע בין פרות מאוד דומיננטיות לפרות כנועות, ועל הרצף - פרות בעלות מאפייני אישיות שונים, הנמצאות על הציר. הפרות, כאמור, זוכרות מיהי הפרה הדומיננטית יותר ומי פחות, ובהתאם מנהלות את השגרה בקבוצה ומחוצה לה. במידה ויש יותר פרות בקבוצה מהכמות שהן מסוגלות לזכור, או שלחלופין מתבצעים חילופים תכופים בקבוצה, משתנה המארג החברתי ויש מאבקי כוח מחודשים וזה מפר את השקט בקבוצה, מה שיכול לגרום גם לירידה בתפוקת החלב.

עוד מלמדים המחקרים, כי לפרה גם זיכרון טוב בעיקר לחוויות לא נעימות שחוותה בעבר. לפרה זיכרון ויזואלי שנשמר במוח על בסיס חושי: באמצעות תמונה, סרט קולי, ריח או תחושת מגע. זיכרון לא טוב מחוויה כואבת או לא נעימה נצרב בזכרונה של הפרה, ואם תגיע לסיטואציה דומה בעתיד, היא תסרב לשתף עמה פעולה. ממצא מעניין זה מלמד על החשיבות הגבוהה ביצירת סביבת חיים נעימה וטובה ברפת, על מנת לשמור על פרות בעלות זכרונות טובים.

אסופת המחקרים הוצגה על ידי ד"ר מוטי ליברבוים, רופא וטרינר שדה אזורי ב"החקלאית", בכנס השנתי ה- 23 למדעי הבקר.