הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכנסת קבעה: מבקר המדינה יבדוק את תאגידי המים


מליאת הכנסת אישרה את הצעת ההחלטה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה להעמיד את תאגידי המים לביקורת. משמעות ההחלטה היא שמבקר המדינה יוכל לבדוק את התנהלותם של תאגידי המים ואת תלונות האזרחים נגדם

מערכת פורטל החקלאות  28-6-2011


מליאת הכנסת אישרה אתמו (ב') את המלצת הוועדה לענייני ביקורת המדינה מתאריך ה-13 ביוני, להכפיף את התאגידים לחוק מבקר המדינה וכך, יוכל המבקר לבדוק את התנהלותם ואת תלונות האזרחים נגדם.

סעיף 9 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח–1958 [נוסח משולב], קובע את הגופים אשר יעמדו לביקורתו של מבקר המדינה. נוסף על כל הגופים המצוינים מפורשות כעומדים לביקורת מעצם טיבם ומהותם, כגון משרדי הממשלה, מוסדות של המדינה, רשויות מקומיות ועוד, קובע סעיף 9(6) לחוק כי הביקורת תחול על "כל אדם, מפעל, מוסד, קרן או גוף אחר, שיעמדו לביקורת על פי חוק, על פי החלטת הכנסת, או על פי הסכם ביניהם לבין הממשלה".

כל עוד שירותי המים והביוב ניתנו על ידי הרשויות המקומיות, עמדו פעולות הרשויות בתחום זה לביקורת המדינה כחלק מפעילות הרשות המקומית, אולם חוק תאגידי המים והביוב, התשס"א–2001, קובע כי אספקת שירותי המים והביוב תועבר מידי הרשויות המקומיות לידי חברות שיקימו הרשויות. החוק אף מאפשר, בתנאים מסוימים ובדרכים שנקבעו בו, להעביר את השליטה בחברות לגופים אחרים. החלת ביקורת המדינה על גופים פרטיים, או שעשויים להיות כאלה בעתיד, אינה דבר של מה בכך, והיא צריכה להיעשות רק במקרה בו לגופים אלה ישנה זיקה חזקה ביותר לאלמנטים הנוגעים לכלל הציבור, כגון אספקת שירותים חיוניים.

בכל הנוגע לתאגידי המים והביוב, אין ספק כי מטרתם של גופים אלה היא מטרה ציבורית – אספקת שירותי מים וביוב בתחום הרשות המקומית. אין ספק גם שמדובר בשירותים ציבוריים חיוניים ביותר. בנוסף, יש לזכור שכל תאגיד כזה מהווה למעשה מונופול בתחום הרשות בה הוא פועל, ולצרכנים אין אפשרות לבחור בספק אחר.

לאור האמור לעיל, החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בישיבתה ביום שני, להמליץ לכנסת לקבל החלטה, לפי סעיף 9(6) האמור לחוק מבקר המדינה, לפיה כל תאגידי המים והביוב שהוקמו ויוקמו בעתיד על פי חוק תאגידי מים וביוב, יועמדו לביקורת מבקר המדינה.

לדעת הוועדה ישנו עניין ציבורי רב בכך שכל תאגידי המים והביוב, מעצם טיבם, יהיו נתונים לביקורת מבקר המדינה ולבירור תלונות הציבור. העמדת תאגידים אלה לביקורת כאמור תגביר את השקיפות בפעילותם, תביא לייעול בתפקודם ואף תביא לשינוי לטובה ברמת אמון הציבור בהם.

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה מדגיש כי "למרות שתאגידי המים הם לכאורה תאגידים פרטיים, יש אינטרס ציבורי מובהק להעמיד אותם לביקורת של מבקר המדינה. לאחרונה, נתגלו ליקויים רבים בתפקודם של תאגידי המים שנחשפו במספר תחקירים עיתונאיים. רק ביקורת חיצונית של מבקר המדינה תצליח לחשוף ליקויים אלה בזמן אמת ולהוביל לרפורמה בתאגידי המים. האזרח כיום אינו מקבל את השירות הטוב לו הוא זכאי, ומבקר המדינה יבדוק בדיוק למה".