הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דלק סילוני הציף את שמורת צין בעקבות פגיעה בצינור


הצינור שנפגע במהלך עבודות שדרוג, שייך לחברה קצא''א והוא נועד להזרים דלקים מדרום ישראל למרכזה. מדובר בכמליון וחצי ליטרים שהציפו את השמורה. עשרות פקחים ומומחים אקולוגיים של רשות הטבע והגנים מטפלים בזיהום שנגרם בשמורת נחל צין. מנכ''ל רשות הטבע והגנים: ''אנחנו נערכים לטיפול בנזק באופן המיטבי, על מנת למזער למינימום את הפגיעה בטבע. נחקור את האירוע''

מערכת פורטל החקלאות  29-6-2011


כמליון וחצי ליטרים של דלק סילוני זרמו היום בבוקר לשמורת נחל צין שבנגב, לאחר שבמהלך עבודות שדרוג של חברת קו צינור הנפט אילת-אשקלון(קצא"א) פגע באגר בצינור וגרם לדליפה החמורה. אזור מעלה צין נסגר לתנועת מטיילים.

במשך דקות ארוכות זרם למקום דלק סילוני, אשר הספיק לגרום לזיהום חמור בערוץ נחל צין ובמעלה צין. צוותים מקצועיים של רשות הטבע והגנים הוזעקו למקום על מנת לעצור את ההתפשטות. רק בשעה 12:00, כארבע וחצי שעות לאחר תחילת הארוע, הצליחו הצוותים להפסיק את דליפת הדלק, והחלה ההיערכות לניקוי הזיהום, כאשר המטרה היא לצמצם ככל האפשר את הנזק שנגרם לטבע באזור.

מיכלית של חברת קצא"א שהובאה למקום החלה בשאיבת שלוליות הדלק שנותרו על הקרקע, ובימים הקרובים תחל עבודה סיזיפית של נידוי בשטח והעברת כמויות גדולות של קרקע מזוהמת לטיפול, כל זאת בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.

צוותים של רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה כבר החלו להעריך את הנזק ואת היקף השיקום הנדרש, כמו גם לחקור את נסיבות האירוע החמור. עשרות פקחים נמצאים בשטח ומסייעים בעבודות הניקוי הראשוניות, שהחלו עוד בטרם נעצרה הדליפה.

רביב שפירא, מנהל מחוז דרום של רשות הטבע והגנים מספר כי הצוות שמבצע את עבודות השדרוג במקום, יצא לעבודות לאחר שפקח רשות הטבע והגנים המלווה נפגש איתו בתחילת יום העבודה. לאחר כחצי שעה, בסביבות השעה 7:30, פגע הבאגר שביצע את העבודות בצינור הדלק, וגרם לדליפה החמורה. ''הסילון שפרץ מהצינור הגיע לגובה של עשרות מטרים והזרים להערכתנו יותר ממיליון וחצי ליטרים של דלק סילוני לשמורה. הדליפה נמשכה זמן רב, שכן גם לאחר שסגרו את הברזים לאחר כשעה, הדלק שהיה בצינור המשיך לזרום לשמורה. הנזק אדיר, מעבר לזיהום על פני הקרקע ולמחילות של חיות הבר באזור, חלק גדול מהדלק חלחל לערוץ הנחל, מה שייאלץ אותנו לפנות כמות גדולה של אדמה מזוהמת.'' אומר שפירא

''אנו רואים את האירוע בחומרה רבה ביותר, אומר אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. ''מדובר בפגיעה בערכי טבע בתוך שמורת טבע. כבר עם היוודע דבר הדליפה וחומרתה הזעקנו לשטח עשרות פקחים ואנשי רשות, שסייעו לסגור את האזור בפני מטיילים ומבצעים כעת פעולות ראשוניות לניקוי הזיהום. אנחנו נערכים לטיפול בנזק באופן המיטבי, על מנת למזער למינימום את הפגיעה בטבע, אך לפי הערכות ראשוניות מדובר בעבודה קשה, שתימשך ימים ואולי שבועות. אחת מהמטרות שלנו תהיה להביא לכך שעבודות הניקוי עצמן לא תגרומנה לנזק נוסף לשמורה''.

מקצא"א נמסר בתגובה: ''בזמן שיפור פעולות קו בדרום כ 3 ק"מ דרומית משדה בוקר, ציוד כבד של קבלן חיצוני עזב את אזור השיפוץ בקו, ובהוראת פקח רשות הטבע והגנים, חפר מספר מאות מטרים מאיזור השיפוץ ופגע בקו צינור לא פעיל שהכיל דלק סילוני. החברה הפעילה את נהלי החירום סגרה מגופים ובודדה את קטע הצינור, והנזילה נעצרה. כעת שואבת חברת קצא"א את הדלק ותתחיל בהליכי תיקון ותחזוקה של השטח ותחזיר המצב לקדמותו וזאת בתאום מלא עם גורמי המשרד להגנת הסביבה והגורמים הרלוונטיים השונים''.

ראש מועצת רמת הנגב, שמוליק ריפמן, אמר כי הוא התריע לאחרונה בפני הגורמים הרלוונטיים על הסכנות הטמונות בקווי הנפט העוברים בשטח השיפוט של המועצה האזורית רמת הנגב. ריפמן קרא לקצא"א להפסיק מיד את העבודות, לבדוק את ההתנהלות ולהכין תקציב לטיפול מיידי בנזק ולארגון מחדש של הקווים העוברים באזור, על מנת שאסונות כאלה לא יישנו.