הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יוזמה יחודית: הערבה התיכונה רוצה להתאחד עם מועצה אזורית תמר


על רקע המאבקים בין הערים והמועצות האזוריות על גבולות וחלוקה, פנתה המועצה האזורית ערבה תיכונה לשר הפנים בהצעה לקדם יוזמה ייחודית לאיחוד עם מועצה אזורית תמר. ''איחוד שכזה, יוביל את שתי המועצות לתנופת שגשוג פיתוח ואכלוס צפון הערבה ומרכזה, המהווה 13% משטח המדינה, כמפעל ציוני ואינטרס לאומי של מדינת ישראל'' אומר עזרא רבינס ראש המועצה

מערכת פורטל החקלאות  30-6-2011


לאחרונה נשמעות טענות של ראשי ערים בישראל, כי המועצות האזוריות אוחזות בעתודות קרקע עצומות המניבות להן הכנסות עתק - בעוד ערים רבות הסמוכות להן כורעות תחת גרעונות מחמת מצוקת קרקעות לתעשייה, המהווה מקור הכנסות עיקרי עבורן.

ביום ג' האחרון קיימו ראשי הערים מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל-אביב, בה הם דרשו ''להפסיק את העוול ולספח שטחים לערים.''

הקריאה הזו הציפה ביתר שאת את הצורך והרצון של תושבי המועצה האזורית ערבה תיכונה להתאחד עם שכנתה, מועצה אזורית תמר (ערבה צפונית) חרף הקשיים הגלומים במהלך שנראה על פניו נכון ומתבקש.

המועצה האזורית הערבה התיכונה, הפריפריאלית ביותר במדינת ישראל, ממוקמת בלב הערבה במרחק של שעה וחצי מאילת או מבאר שבע. הקמתה בשנת 1977 נעשתה בקביעת גבולות בלתי אפשריים שאינם מאפשרים כל פיתוח ללא מקורות ארנונה מוסדיים, ורוב שטחה אינו מאפשר למנף את הפוטנציאל העצום בפיתוח האזור ואיכלוסו. בשל המרחק הגיאוגרפי הרב, נמצאת הערבה התיכונה גם מחוץ למעגלי ההשפעה בערים הגדולות הסובבות אותה, כדוגמת באר שבע.

למרות הקשיים העצומים וללא כל מקורות הכנסה וארנונה, נמצא האזור שמונה 3,129 תושבים בקצב פיתוח של 3% בשנת 2010. מועצה אזורית תמר לעומתה, המונה פחות מ-1,300 תושבים, אינה גדלה ויושבת על אוצרות מדינה בהיקפים של מיליוני שקלים.

על רקע האמור לעיל, פנה ראש המועצה ערבה תיכונה עזרא רבינס לשר הפנים אלי ישי בהצעה לקדם פיילוט לאיחוד המועצות, שיביא לדבריו תועלת הן לתושבי האזור והן לתושבי המדינה - כמו חיזוק התיירות, חיזוק החקלאות, חיזוק מערכות החינוך, עוצמה דמוגרפית וחיזוק הפריפריה.

''לא בכוח, לא במאבקים אלא בהסכמה להוביל תהליך של איחוד מועצות שיוביל את שתי המועצות לתנופת שגשוג פיתוח ואכלוס צפון הערבה ומרכזה, המהווה 13% משטח המדינה, כמפעל ציוני ואינטרס לאומי של מדינת ישראל.'' אומר רבינס

רבינס מוסיף כי הוא מקווה ששר הפנים, בהבינו את התועלת הצפויה לתושבי המועצות ומדינת ישראל, יפעל לקידום המהלך. ''המשך המצב של מועצה ללא מקורות הכנסה, ללא אפשרות למינוף ופיתוח לצד רשויות חזקות אינו מצב בריא ונדמה לי שישנה הבנה שיש לשנות את המצב במרכז המועצות האזוריות ובחלק מהמועצות השכנות באזור.''