הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אדם טבע ודין לרשות השנייה: קמפיין מפעלי ים המלח מטעה


עמותת ''אדם טבע ודין'' פנתה לרשות השניה בדרישה להסיר את קמפיין מפעלי ים המלח: ''תיאור השפעת פעילותם של מפעלי ים המלח באור שכולו חיובי במסגרת התשדיר, מציג תמונה חלקית ומעלים מן הציבור מידע מהותי בנוגע למכלול ההשפעות של מפעלי ים המלח, ובכך מהווה הטעיית הציבור''

מערכת פורטל החקלאות  30-6-2011


ראיתם בטלוויזיה את הקמפיין החדש של מפעלי ים המלח? גם אתם חושבים שהמפעלים לא מספרים לנו את כל האמת?

מנהלת המחלקה המשפטית ב'אדם טבע ודין' פנתה לרשות השניה בדרישה להסיר את קמפיין מפעלי ים המלח: "תיאור השפעת פעילותם של מפעלי ים המלח באור שכולו חיובי במסגרת התשדיר, מציג תמונה חלקית ומעלים מן הציבור מידע מהותי בנוגע למכלול ההשפעות של מפעלי ים המלח, ובכך מהווה הטעיית הציבור. תיאור הדברים והצגת הנתונים בדרך זו בתשדיר, מובילים לכך כי הצופה הסביר עלול לסבור בטעות, כי כל פעילותם של מפעלי ים המלח מושתתת על תרומה לסביבה, לכלכלה ולתיירות, כאשר בפועל פעילות זו מסיבה גם נזקים כבדים"

במכתב ששיגרה עו"ד נעמה הלר נכתב כי שידור תשדיר הפרסומת של מפעלי ים המלח, אשר מעביר מסר לפיו השפעת פעילותם של מפעלי ים המלח על איזור ים המלח כל כולה חיובית, הינו מטעה ומעוות. ב'אדם טבע ודין' הסבירו במכתבם לרשות השנייה כי פעילות מפעלי ים המלח גורמת גם לנזקים סביבתיים, תיירותיים וכלכליים מצטברים וכבדי משקל המשפיעים על פני האזור כולו, אולם התשדיר אינו מתייחס אליהם כלל ולפיכך שידורו מהווה הפרה של סעיף 4 לכללי הרשות השניה.

"תשדיר הפרסומת מעביר לצופה הסביר תמונה חלקית ומוטעית בנושאים מהותיים הנוגעים להשפעת פעילות המפעלים על הסביבה, הכלכלה והתיירות באזור ים המלח", כך לדברי עו"ד הלר. "תשדיר הפרסומת של מפעלי ים המלח לא כולל כל אזכור לפגיעה הנגרמת על ידם כתוצאה משאיבת מים מהאגן הצפוני של ים המלח במסגרתה אחראים מפעלי ים המלח על כ-20% מנסיגת מפלס ים המלח באגן הצפוני, על הנזקים הנלווים לכך: שינוי פני הנוף, נזקי בולענים, פגיעה בפיתוח תיירות ונופש באגן הצפוני, נזקים ישירים לתשתיות והאצה של קצב התחתרות הנחלים. כך שהתיאור העובדתי בתשדיר הפרסומת לפיו השפעת הזרמת המים מהאגן הצפוני לדרומי לצרכי הפעילות התעשייתית של מפעלי ים המלח, הינה כל כולה חיובית ומשמעותה "החזרת חיים לים המלח", מעבירה מסר מוטעה.


  האסון האקולוגי בים המלח, תמונת אנימציה

עוד הוסיפה עו"ד הלר כי התשדיר אף מתעלם מהנזקים הנגרמים כתוצאה מפעילות המפעלים לאגן הדרומי: "לצד תרומתה של בריכת האידוי של המפעלים לקיומם של בתי מלון לחופי הבריכה, העלייה המתמדת במפלס המים באגן הדרומי כתוצאה מאופן הפעלת הבריכה על ידי המפעלים, מאיימת על המלונות הממוקמים לאורך קו החוף ועל חלק ממערכות התשתית ההנדסית באיזור. כך, עליית מי הבריכה של המפעלים מחייבת הגנה על בתי המלון, הגבהת קטעים מכביש 90 והעתקה של קווי חשמל. כמו כן גורמת עליית המפלס באגן הדרומי להגברת סיכוני שטפונות ולכריה של חומרי כריה וחציבה במדבר יהודה לשם הגבהת סוללות, דבר המשפיע על נופי האיזור."

על פי המכתב שנשלח לרשות השניה, שידור הפרסומת מהווה גם הפרה של הוראות סעיף 11 לכללי הרשות השניה לפיו, "לא ישדר בעל זכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור. 'אדם טבע ודין ציינה בפני הרשות השנייה כי עיתוי שידור תשדיר הפרסומת על-ידי מפעלי ים המלח אינו מקרי – ממשלת ישראל צפויה לקבל בזמן הקרוב החלטה על אופן תפעולה הראוי של בריכת האידוי של מפעלי ים המלח באגן הדרומי. "קיים חשש כבד כי פרסום הקמפיין של מפעלי ים המלח בעיתוי זה, נועד להשפיע על דעת הקהל ומקבלי ההחלטות בכל הנוגע לפתרון הראוי לאופן תפעול בריכת האידוי של המפעלים, ומטרתו גיוס תמיכה בעניין השנוי במחלוקת כלכלית וציבורית", כך במכתב לרשות השניה.

"קמפיין המבקש להשפיע על נושאים שנויים במחלוקת כלכלית וציבורית באופן מטעה, הינו קמפיין פסול" כך לדברי עו"ד הלר.