הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכספים לממשלה: חובה למנוע את נפילת חברת אגרקסקו


בדיון חרום שהתקיים היום (ב') בועדת הכספים הביעו חברי הכנסת חשש כי קריסת אגרקסקו תפגע בענף החקלאות כולו וקראו למדינה שמחזיקה 30% מהמניות בחברה באופן ישיר ואחוזים רבים נוספים באמצעות מועצת הצמחים, לקחת אחריות ישירה על מצבה. חה''כ שי חרמש: ''על המדינה, שידעה ליהנות מרווחיה של אגרקסקו כשהיו כאלה, להתגייס ברגעים הקשים כדי להציל את החברה שהפכה לסמל לאומי ולפנים של החקלאות הישראלית בעולם''

מערכת פורטל החקלאות  4-7-2011


ועדת הכספים קראה היום ב' לממשלה, להתערב במשבר של חברת אגרקסקו באופן מיידי. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר שקריסת החברה תפגע לא רק ב- 530 עובדיה, כי אם באלפי משקים חקלאיים ובעובדים בענפים קשורים התלויים בה לצורך ייצוא סחורותיהם.

בתחילת הדיון, הביע גפני צער על-כך שהממשלה החליטה שלא להתערב לפי שעה במשבר. גפני אמר שוועדת הכספים רואה חשיבות עליונה בהמשך פעילותה של אגרקסקו. "לא יתכן שחקלאים בבקעת הירדן ואחרים יישארו ללא פרנסה בגלל ויכוחים בין המדינה למחזיקי אגרות החוב של החברה על דבר הזרמת כספים להצלת החברה. אגרקסקו היא סמל לאומי ומשיכת הידיים של המדינה מהמשבר בו היא נתונה, מעלה תהיות קשות האם המדינה בכלל דואגת לחקלאות.''

ח"כ שי חרמש (קדימה) שיזם את הדיון, אמר שאם היה מדובר בחברה פרטית עם חוב בסדר גודל כזה של אגרקסקו, כולם היו נרתמים לסייע. לדבריו, המדינה צריכה לקחת אחריות על מחדליה, כיוון שהיא זו שממנה את הנהלת החברה והיא זו שלא עשתה דבר על-מנת למנוע גידול בגירעון החברה והיווצרות חובות של כ- 100 מיליון אירו. ''איפה היתה הממשלה לפני שנתיים ולפני שלוש שנים, כשהחוב של החברה עוד היה קטן וניתן לפירעון?'' אמר

לדברי ח"כ מירי רגב (ליכוד), על הוועדה לדאוג לעובדי החברה. ''תהליך ההבראה שמעודדת המדינה ובכלל זה, הפרטת החברה, הם לטובת כונס הנכסים בלבד, שהוא המרוויח הגדול בכל העניין, בעוד העובדים יישארו ללא פרוטה.''

חה"כ ציון פיניאן (ליכוד), אמר ש"חברת אגרקסקו היא סמל וכמו סמלים לאומיים אחרים, הגיע גם תורו להיות מקועקע. עוד פרה נשחטת". פיניאן ציין שהמדינה מחזיקה בפועל בכמעט 90% מהחברה (30 באחזקה ישירה והשאר באמצעות מועצת הצמחים (50%) ורשות בחרבות הממשלתיות ועל-כן עיקר האחריות לחדלות הפירעון של החברה, כמו גם למניעת קריסתה על הממשלה.

חה"כ עמיר פרץ (עבודה), אמר שהמדינה ממהרת להתנער מאחריותה לחברה. ''כשמדברים על קונה שעומד בפתח בזמן משבר זה דבר שגורם לי להרים גבה, הרי אם יש קונה בפתח, כנראה שיש חברה שמייצרת משהו נדרש, משהו ששווה לרכוש ואם כך הדבר – אז מדוע לא לפעול לחיזוקו?''.

"קריסת אגרקסקו תגרום זעזוע עמוק במגזר החקלאי בישראל. אמר ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), ''אם חלילה אגרקסקו לא תתקיים, למעלה מ- 40% מהייצוא החקלאי לא יתקיים. זה לא רק העובדים אלא גם אלפים רבים של חקלאים. באלפי משקים חקלאיים יש כמה עשרות מפרנסים ויש כאן גם אובדן שווקים בחו"ל''.

יו"ר אגרקסקו, יצחק לידור, אמר בדיון כי קשיי החברה כיום נובעים מהפסדים של שלוש-ארבע השנים האחרונות. המשבר ניתן היה להסדרה בתקציבים נמוכים בהרבה ולא היה צריך להגיע לממדים של היום.

נציגת אגף התקציבים, שירה גרינברג, הציגה את עמדת האוצר ואמרה שכאשר שמדברים ביורו זה נשמע הרבה יותר טוב, אבל בשקלים מדובר בלמעלה ממאה מיליון, שניתן להפנות למטרות אחרות בתחומי הבריאות והחינוך.

עו"ד אברהם וול, המייצג את מחזיקי אגרות החוב של החברה, רמז שהבעיות באגרקסקו אינן ניהוליות בלבד וכפי הנראה, מזה זמן רב, פורסמו דו"חות כספיים שאמינותם מוטלת בספק.

בסיום הדיון אמר חה''כ חרמש ''אני מברך על ההסכמה הרחבה בוועדת הכספים כי למדינה אחריות ישירה על מצבה של אגרקסקו, בהחזיקה 30% מהמניות באופן ישיר ואחוזים רבים נוספים באמצעות מועצת הצמחים ובאיוש שבעה דירקטורים בחברה. טענת האוצר כי על מועצות הייצור והשיווק לגייס את חלקן עבור הכסף הינה אבסורדית ולא מחוברת למציאות לאור העובדה שמדובר במועצות שלא יכולות כלל להיות בעלות הון עצמי על פי חוק. חבל שהאוצר מגייס כל תירוץ חלש ורופף ככל שיהיה כדי להתחמק מאחריותו. על המדינה, שידעה ליהנות מרווחיה של אגרקסקו כשהיו כאלה, להתגייס ברגעים הקשים כדי להציל את החברה שהפכה לסמל לאומי ולפנים של החקלאות הישראלית בעולם''.