הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק הסטנדרטים לתוצרת חקלאית טרייה הוגש לועדת הכלכלה


משרד החקלאות הגיש לוועדת הכלכלה להכנה לקריאה שנייה ושלישית את חוק הסטנדרטים לתוצרת חקלאית טרייה, אשר יאפשר לקבוע תקני איכות ובטיחות לפירות וירקות. המשווקים והרשתות יחויבו למיין ולהפריד בין סוגי הירקות והפירות השונים על פי איכותם ולסמנם בהתאם

מערכת פורטל החקלאות  4-7-2011


משרד החקלאות הגיש היום (ב') לוועדת הכלכלה של הכנסת את הצעת החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו, הצפויה לחולל מהפכה צרכנית בכל הקשור לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של פירות וירקות.

התנאים לייצור, שיווק וסימון המוצר יקבעו בתקנות, שיותקנו ויוגשו לאישור הכנסת לאחר השלמת הליכי חקיקת חוק המסגרת הראשי.

משרד החקלאות מוביל את החקיקה על מנת לאפשר זיהוי של התוצרת החקלאית הטרייה הנמכרת בישראל. החוק יקבע מסגרת חקיקתית לאמות מידה לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של תוצרת חקלאית טרייה (פירות וירקות) לשוק המקומי, ויכיל תקני איכות ובטיחות על כלל התוצרת החקלאית הטרייה. גם תוצרת מיובאת תחויב לעמוד באמות המידה שייקבעו בחוק. חשיבותו של החוק הוא בכך שהוא מאפשר לקבוע (באמצעות תקנות) תקני איכות ובטיחות על תוצרת חקלאית שיביאו לשיפור ניכר באיכות עבור הצרכן.

החוק יאפשר קביעת תקנות ונהלים שיחייבו את כל שרשרת הגידול והשיווק של תוצרת חקלאית טרייה בשמירת תקנים מחייבים. הדרישות נוגעות לבטיחות המוצר, כגון איכות מי ההשקיה, שאריות חומרי הדברה (אשר קיימות כיום בחקיקה שהתקין שר הבריאות, ויאומצו במסגרת הנוהל החדש שנקבע בחוק , וישולבו במסגרת התקנות שיותקנו עבור החוק החדש), בתי אריזה וכדומה. בנוסף, החוק יכלול דרישות איכות, כגון צבע, צורה, גודל של תוצרת חקלאית טרייה וכן, מדדים נוספים.

המהפכה העיקרית הטמונה בחוק היא מהפיכה צרכנית. משרד החקלאות מצהיר בחוק כי בכוונתו לחייב את משווקי התוצרת הקמעונאים (רשתות השיווק והחנויות), למיין ולהפריד בין הסוגים של כל ירק או פרי לפי איכותו, ולסמנו בהתאם. העובדה שכיום לא נהוגה ברשתות ובחנויות הפרדת תוצרת על פי איכותה פוגעת בצרכן שנאלץ לשלם מחיר אחיד עבור מוצר שאיננו הומוגני מבחינת איכותו. הציפייה היא כי מכירת התוצרת כשהיא מסווגת לפי האיכות תביא לקביעת מחירים בהתאם. כתוצאה מהחוק יוכל הצרכן לזהות את התוצרת, את רמת איכותה, את שרשרת הגידול והשיווק שעברה, ובהתאם לבחור אילו רכישות לבצע וכיצד הן ברשתות השיווק והן בשווקים. המוצרים שיסומנו יהיו גם מוצרים ארוזים וגם תוצרת בתפזורת.

מדי שנה מיוצרים בישראל כמיליון טון ירקות וכ- 500,000 טון פירות. מתוכם, כ- 400,000 טון ירקות וכ- 100,000 טון פירות מיועדים ליצוא.