הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפתנים נגד יבוא: ''החלב ברומניה לא בריא''


''החלב ברומניה לא עומד בתקן'', אומר רפתן שמייעץ לממשלת רומניה להקמת רפתות. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''אנו מתנגדים נמרצות לפתיחת הייבוא. פגיעה בענף החלב זו פגיעה בתשתית הציונות. רפתן מקבל 19 אג' על ליטר חלב''

מערכת פורטל החקלאות  7-7-2011


יבוא מרומניה? הצחקתם את הרפתנים! ראש הממשלה נתניהו המליץ אתמול בשידור ישיר מביקורו ברומניה על יבוא של חלב מרומניה וגם סיפר כי מחיר גבינת הקוטג' זול יותר. תגובת הרפתנים לא אחרה לבוא.

"זה פשוט חוסר אחריות להמליץ על יבוא חלב מרומניה. רוב המשקים ברומניה פרימיטיביים המייצרים איכות חלב ירודה ביותר" אומר צור.

צור מספר, כי ברומניה מגדלים 1.2 מיליון פרות לחלב וכי רוב הפרות נמצאות ב-800 משקים קטנים מאוד, בכפרים נידחים (כ-3 פרות למשק כפרי), ברפתות המודרניות קיימות רק 20 אלף פרות. צור מספר, כי החלב ברומניה במשקים מרוחקים מהמחלבות נחלב בידיים חשופות לדליים שאינן מחוטאים או נקיים המועברים על גבי טנדרים ללא קירור (!) לעיתים במשך 6-7 שעות עד לנקודת איסוף. משם מועברים הדליים לכלי איסוף נוספים מפח, שגם הוא אינו מחוטא, אל המחלבות.

"ברומניה יש הרבה חלב, זה נכון, אך רובו אינו ראוי לשימוש. הוא מגיע ממחלבות קטנות מרוחקות ללא קירור, באיכות ירודה מאוד, לעיתים כבר חמוץ. זה מזכיר לי את תנאי הרפתות בבאר טוביה לפני 70 שנה!! כמות החלב המאושרת לשימוש, שעברה את בדיקות התקן הרומני, אינה מספיקה אפילו לרומנים עצמם, אז לבוא להטעות את הציבור עם נתונים שאינם מדויקים זו פשוט חוסר אחריות ויוצר ספין מיותר" אומר צור.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב אומר: "אנו מתנגדים נמרצות לפתיחת היבוא למוצרי חלב לישראל. פתיחת היבוא אינה יכולה להיות תחליף למשק חלב טרי וציוני במדינת ישראל. ענף החלב מספק פרנסה לישובי הפריפריה במדינה, את הפרות כידוע לא מגדלים בתל אביב. אין אף מדינה אירופאית או אחרת המרשה או מסכימה לגדוע מטה לחמם של חקלאים, השומרים על אדמת המדינה ועל ריאות ירוקות ודואגים למערכת אקולוגית שלמה. פרנסתם של הרפתנים מפוקחת על ידי המדינה. פגיעה בענף החלב הינה פגיעה בתשתית הציונות. ענף החלב בישראל הינו דוגמא לעולם כולו ומוכיח כי במדינה מדברית מייצרים חלב מצוין. אני מציע לכל הגורמים לשבת ולנהל את המשבר בשולחן עגול ולא בהורדת ידיים, מאחר שמוצר חלב הינו מורכב לטיפול. לא נסכים לזריית חול בעיני הציבור. למען שמירת פרנסה ציונית מקומית ומחירים הוגנים". עוד מוסיף בכר, כי פתיחת יבוא מוצרי החלב תהווה מכה לשרשרת פרנסה עבור עשרות אלפי משפחות, חקלאים, מובילים, מתקינים, טכנאים, אנשי ייצור ועוד.

על פי בדיקת התאחדות חקלאי ישראל, מחיר המטרה לחלב (מחיר לרפתן) עבור ליטר חלב שהינו מפוקח על ידי הממשלה עומד על 2.15 ₪. הוצאות הפקת ליטר חלב: 56% מזון, 13% פחת, 15% בריאות העדר, 7% שכר עבודה לפועלים. סה"כ מ-8% מכלל מחיר המטרה - 19 אג' מקבל רפתן כתמורה לעבודתו על ליטר חלב.

דב שטיינבוים, רפתן מהישוב גבעתי: "אם ביבי רוצה לייבא חלב מחו"ל, שימצא רפתנים חדשים וימצא לנו עבודה חדשה. שיסגור את המושבים ואת הקיבוצים ויהפוך את המדינה לוילות וערים.
המצב של הרפתנים הכי קשה, מחיר המטרה לא השתנה מ-2008 למרות עליית מחיר המספוא לשמיים, הקושי הרב לייבא מספוא והמחסור בידיים עובדות. הציגו אותנו כפוגעים בציבור, אבל שיבדקו את המחלבות, כמה המנכ"לים מרוויחים".

ארנון אושרי, מנהל רפת משפחתית בכפר ויתקין אומר כי המצב חמור ביותר. ''כל ליטר חלב מיובא ירד בהכרח מהייצור שלנו. בנוסף לכך, חטא על פשע, המחלבות ימשיכו ליהנות מרווחים שמנים, הלוא הם ייבאו את החלב. כל פגיעה במתכון הייצור הנוכחי היא הובלה לסגירת רפתות חד משמעית והראשונות שבהן יהיו רפתות חלשות מהקיבוצים והמושבים בפריפריות. אם הממשלה מנסה לסגור את הרפתות בארץ, זהו המתכון הבטוח. הייתי מצפה מהמנהיגים במדינה הזאת להיות יותר אחראיים ללשונם. במקום שהמדינה כמו מדינות רבות באירופה ידאגו לשימור ענף הרפת והחקלאות, היא מנסה להציג אותנו כפוגעים בציבור. מה שאנחנו שומעים כאן זאת כניעה פופוליסטית".

רוני ליטבק, מנהל רפת קיבוץ עמיר: "זוהי דמגוגיה לשמה, חבל שראש הממשלה בוחר בדרך של התייפייפות של ציבור הצרכנים. ייבוא חלב ומוצרי חלב יביא להקטנת מכסות החלב ליצרנים ובכך להקטנת ההתייעלות ברפתות, וברגע שזה יקרה מחיר החלב יעלה. לצערי, בוחר רה"מ להטיל את האחריות לכישלונותיו בביטול מוצרי חלב בפיקוח ובכך נתן למחלבות ולרשתות השיווק אפשרות להשתולל. ייבוא חלב ומוצריו יהרוס את ענף החלב ויביא לסגירה של המון רפתות, ולביטול פרנסתם של המון רפתנים ונותני שירות בענף החלב".

אם ביבי באמת רוצה ללכת לקראת האזרחים הוא צריך להחזיר את המוצרים לביטוח ולוותר על המע"מ על מוצרי החלב בדיוק כמו שנעשה באירופה.