הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חולמים על משק חקלאי בזול? תעברו לנגב


על פי מרכז המידע הארצי להתיישבות בנגב ובגליל, שלושה ישובים בנגב מציעים למתיישבים חדשים נחלות הכוללות מגרשים לבנייה בשטח של עד 2.5 דונם, אופציה לצימרים ואפשרות לעשרות דונמים חקלאיים ללא תשלום כלל או בעלות דמי הפיתוח בלבד

מערכת פורטל החקלאות  7-7-2011


בין שני מיליון שקל ל-10 מיליון שקל: זה הסכום שתידרשו לשלם היום על משק חקלאי בישראל, הכולל שטח גדול המיועד לבנייה של עד שלושה בתים ועשרות דונמים חקלאיים. במושבים מבוססים באזור המרכז ובשרון, כמו כפר טרומן ובית חרות, מחיריהן של נחלות נסקו בשנים האחרונות ומתחילים היום בכ-5 מיליון שקל עבור משק ללא בית או עם בית סוכנות ישן, ושטח חקלאי קטן יחסית. במושבים בנגב או בגליל אפשר להשיג משקים במחירים זולים משמעותית – החל מכ-2 מיליון שקל לנחלות במושבים כמו ניר משה או כפר קיש – אך מחיר זה יכלול שטח חקלאי נרחב של בין 40 ל-80 דונם, ואף יותר.

אזור פתחת ניצנה שבמערב הנגב, השייך למועצה האזורית רמת הנגב וממוקם כ-50 דקות נסיעה מבאר שבע, הוא ככל הנראה מהאזורים האחרונים בישראל שבהם עדיין ניתן לקבל משק חקלאי בחינם או כמעט בחינם. על פי מרכז המידע וההתיישבות הארצי לנגב ולגליל שמפעילה תנועת אור בשותפות עם החטיבה להתיישבות, הישובים קדש ברנע, באר מילכה וכמהין קולטים בימים אלה משפחות חדשות ומציעים מגרשים של בין דונם ל-2.5 דונם לבנייה ועד 70 דונם נוספים לשימוש חקלאי, ללא תשלום כלל או תמורת תשלום דמי הפיתוח בלבד.

קדש ברנע: 2.5 דונם לבנייה ושטח חקלאי, עם אפשרות לצימרים

מושב קדש ברנע, הגדול מבין ישובי פתחת ניצנה, קולט בימים אלה משפחות חדשות המעוניינות להקים בישוב משק חקלאי, ומעניק לתושביו את המגרשים הגדולים מבין שלושת הישובים – 2.5 דונם לבנייה, לעומת שטח ממוצע של כחצי דונם בשכונות ההרחבה בישובי הנגב. המגרש נמסר תמורת עלות פיתוח התשתיות בלבד, המבוצע על ידי משרד הבינוי והשיכון, ונעה בין 50,000 שקל ל-100,000 שקל, כשלמעוניינים בכך יוקצה גם שטח המיועד לחקלאות. בקרוב תיכנס לתוקף תב"ע חדשה למושב, המתירה בנייה של שלוש יחידות דיור על השטח המיועד לבנייה, בנוסף לשלוש יחידות אירוח (צימרים).

באר מילכה: דונם לבנייה ו-70 דונם חקלאיים תמורת דמי פיתוח

בישוב החדש באר מילכה, שתנועת אור היתה שותפה להקמתו בשנת 2002, ניתן לקבל מגרש של דונם לבנייה ועד 70 דונם חקלאיים תמורת תשלום דמי פיתוח בסך 45,000 שקל והתחייבות לבניית בית במקום. במסגרת ההתחייבות לבנייה, כל מתיישב נדרש להפקיד 120,000 שקל שיוחזרו אליו במהלך בניית שלד הבית. משפחות שלא יהיו מעוניינות בשטח החקלאי יוכלו לקבל רק את המגרש לבנייה תמורת תשלום דמי הפיתוח. פיתוח המגרשים בבאר מילכה מבוצע על ידי משרד הבינוי והשיכון, כאשר החטיבה להתיישבות אמונה על הקמת המחנה הזמני בישוב ועל ליווי וסיוע בקליטה.

כמהין: דונם לבנייה ואופציה לשטח חקלאי ללא תשלום

מושב כמהין קולט משפחות לחברות במושב לאחר שנת מועמדות, עם אופציה להקמת משק חקלאי. המושב מציע מגרש של דונם לבנייה ושטח חקלאי – כרגע ללא כל עלות למעוניינים להקים משק – למשפחות שיתגוררו במושב בשכירות לתקופת ניסיון של שנה. מי שאינו מעוניין לעסוק בחקלאות יוכל לקבל בישוב רק את המגרש לבנייה, ללא השטח החקלאי. התב"ע של המושב נמצאת כיום בתהליך שינוי המיועד להגדיל את שטחי המגרשים לבנייה.

ויש גם הנחות מס

מנתוני מרכז המידע הארצי להתיישבות בנגב ובגליל עולה כי תושבי קדש ברנע, כמהין ובאר מילכה, המשתייכים למועצה האזורית רמת הנגב, זכאים להנחת מס הכנסה בשיעור של 16% מהשכר החודשי (ליחיד), מהכנסות מעבודה כשכיר או עצמאי והכנסה מפנסיה, בשווי של עד 1,605 שקל בחודש. כל אחד מבני הזוג נהנה מההטבה בנפרד, כך שהמשמעות היא חיסכון של אלפי שקלים בחודש ועשרות אלפי שקלים בשנה.

מרכז המידע הארצי להתיישבות בנגב ובגליל מופעל על ידי תנועת אור, שהוקמה בשנת 2002 במטרה ליישב ולפתח את הנגב והגליל, בשותפות עם החטיבה להתיישבות. עד כה הקימה אור 6 ישובים חדשים בנגב ובגליל – סנסנה, מרחבעם, מצפה אילן, חרוב, באר מילכה וגבעות בר – ויישבה עשרות גרעיני התיישבות צעירים בישובי הפריפריה. כיום תנועת אור היא גורם מיישב מרכזי בישראל, שותפה בהחלטות ממשלה העוסקות בפריפריה, ומקדמת עשרות פרויקטים בנגב ובגליל.

למרכז המידע הארצי להתיישבות בנגב ובגליל:
אתר האינטרנט
1-800-215-216