הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחלוקות מונעות את קידום החוק לפיקוח על תוצרת חקלאית


יו''ר ועדת הכלכלה למשרדי האוצר והחקלאות: ''ללא סיכום באשר לתקצוב הסיוע לחקלאים לא ניתן יהיה לסיים את אישור החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו''. משרד האוצר הודיע כי אין בכוונתו להוסיף תקציב לסיוע לחקלאים שיידרשו להשקעות של כ-100 מיליון שקל. מחלוקת נוספת שעלתה בדיונים נגעה למינוי המפקחים לפיקוח על ביצוע הוראות החוק

מערכת פורטל החקלאות  11-7-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ב') דיון שני בהצעת החוק הממשלתית לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו. במהלך הדיונים לאישור ההצעה, שמטרתה להבטיח ייצור ואספקה של תוצרת חקלאית העומדת בתקנים של איכות ובטיחות, התגלו שתי מחלוקות עיקריות בין משרדי האוצר והחקלאות לנציגי החקלאים. המחלוקת העיקרית היא באשר להסדרה ברורה של הסיוע שיקבלו החקלאים כדי לעמוד בדרישות החוק, ומחלוקת נוספות נוגעת למינוי מפקחים על החקלאים.

בפתח הדיון הראשון בהצעת החוק בשבוע שעבר, אמר היו"ר שאמה-הכהן כי מדובר בהצעה שנועדה להיטיב עם הציבור, ולהבטיח לו איכות ובריאות. עם זאת הוא הוסיף כי בתקופה שבה מחירי המזון מעסיקים את הציבור הוועדה תבחן גם את המשמעויות הכלכליות של כל סעיף וסעיף בהצעה.

שרת החקלאות, אורית נוקד, הסבירה כי מטרת ההצעה היא הצבת סטנדרטים בגידול ושיווק תוצרת חקלאית, משלב הזריעה ועד לצלחת,על מנת שכל צרכן יידע בדיוק מה טיב הפירות והירקות שהוא קונה. עוד הוסיפה נוקד, כי כיום המגדלים שמייצאים לחו"ל כבר עומדים בסטנדרטים שדורש החוק, והוא נועד להתאים את המצב גם לשוק המקומי.

סוגיית הסיוע הכלכלי לחקלאים, על מנת שיעמדו בסטנדרטים החדשים, עלתה כבר בדיוק הקודם. היום הוסיף ח"כ וקנין ואמר כי אם החוק ישית על החקלאים הוצאות כבדות ללא סיוע הם לא יעמדו בזה. הוא ציין כי כבר בדיון הקודם האוצר הודיע כי אין בכוונתו להוסיף תקציב לסיוע לחקלאים, שיידרשו לפי משרד החקלאות להשקעות של כ-100 מיליון שקל.

מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, אמר כי אין ספק שהחקלאים יידרשו להשקעות. הוא הסביר כי עד היום הפנה המשרד, באמצעות הקרן לעידוד השקעות, את התמיכה ליצואנים. לדבריו, המשרד מתכוון לקיים הידברות עם האוצר, על מנת לכוון את מדיניות ההשקעות על מנת שניתן יהיה לסייע גם לחקלאים שלא מייצאים בסכום של כ-25 מיליון שקל.

נציגת משרד האוצר, מעיין נשר, אמרה כי למשרד החקלאות יכול לכוון את תקציבו לסיוע לחקלאים מקומיים, אך האוצר לא יוסיף תקציבים למשרד החקלאות. ישי טען כי הסיכומים עם האוצר נוגעים לשנים 2010-2011, ובכוונת המשרד לדרוש תוספות לתקציב בין השנים 2012-2017. מזכיר ארגון מגדלי הירקות, מאיר יפרח, הציע קודם להגיע לסיכום תקציבי ורק לאחר מכן לאשר את החוק. הוא אמר כי "אף אחד לא בדק אם החקלאים ידרשו להשקיע 100 מיליון שקל או יותר. אני מציע לשלוח את משרד החקלאות לבצע עבודה מסודרת בנושא ולקבל התחייבות לסיוע מהאוצר".

מחלוקת נוספת שעלתה בדיונים נגעה למינוי מפקחים לפיקוח על ביצוע הוראות החוק. נציגי מועצת הצמחים וארגון מגדלי הירקות דרשו שחלק מהמפקחים יהיו נציגי הארגונים. העוזרת ליועץ המשפטי של המשטרה, מפקח נירית להב קניזו, התנגדה לדרישה. לדבריה, למפקחים יוקנו סמכויות לאכיפה פלילית, של חקירה, חיפוש ותפיסה ולא נהוג להעניק סמכויות כאלה לאנשים פרטיים שלא כפופים לדין משמעתי ואין להם זיקה שלטונית. ח"כ וקנין אמר מנגד כי בפועל יש כיום פיקוח דומה בענף אחר, שמתבצע על ידי מועצת הלול. הוא הבהיר כי אם לא יושג סיכום שיאפשר את שילוב נציגי ארגוני המגדלים בפיקוח הוא יתנגד לסעיף.

בתום הדיון דרשה הוועדה מנציגי משרדי הממשלה להידבר עם נציגי המגדלים, ולהגיע לסיכום בנושא הפיקוח. עוד דרשה הוועדה ממשרדי האוצר והחקלאות לסכם את הנושא התקציבי והסיוע לחקלאים. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי ללא הסיכומים בנושאים שנותרו במחלוקת לא ניתן יהיה להתקדם בחקיקה ולאשר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנס הנוכחי. עוד ביקש היו"ר ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבחון את הבדיקה שביצע משרד החקלאות באשר להשפעת החוק על מחירי התוצרת החקלאית.