הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחתה תביעת המושב צור משה לזכויות עודפות בקרקעות


במסגרת התביעה שהגיש מושב צור משה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נטען כי זכויותיו בקרקעות המושב צריכות להיות מבוססות על הסכם חכירה היסטורי משנת 1937 שתוקפו היה ל-99 שנים. בית המשפט קיבל את עמדת מינהל מקרקעי ישראל לפיה להסכם החכירה ההסטורי עם קק''ל היה תוקף זמני והוא בוטל בעצם חתימת חוזי המשבצת שנים לאחר מכן

מערכת פורטל החקלאות  11-7-2011


בית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות השופטת רות רונן דחה אתמול את תביעת מושב צור משה לזכויות עודפות בקרקעות המושב אשר התבססו על הסכם חכירה היסטורי שנחתם עם קק"ל.

בית המשפט קיבל את עמדת מינהל מקרקעי ישראל לפיה להסכם החכירה היה תוקף זמני והוא בוטל בעצם חתימת חוזי המשבצת שנחתמו שנים לאחר מכן.

במסגרת התביעה שהגיש מושב צור משה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נטען כי זכויותיו בקרקעות המושב צריכות להיות מבוססות על הסכם חכירה היסטורי משנת 1937 שתוקפו היה ל- 99 שנים ואשר רשום עד היום בלשכת רישום המקרקעין. הסכם החכירה ההיסטורי נחתם ב-2/10/1937 עם קופינאס ארגון עולי יוון. מאוחר יותר שינה קופיניאס את שמו לאגודת צור משה שהינה בעלת זכויות בהסכם המשבצת.

גם עמדת המינהל לפיה לא הייתה כל סיבה שמושב צור משה יקבל זכויות עודפות לעומת יישובים אחרים התקבלה על ידי בית המשפט. משבצת המושב נמסרה ע"י קק"ל למושב כפי שנמסרו קרקעות למושבים האחרים, ללא זכויות עודפות. בית המשפט אף דחה את הטענה כי המושב מימן/השתתף ברכישת הקרקע.

לעניין הרישום בלשכת רישום המקרקעין, קובע בית המשפט כי הוא משקף את הזכויות במועד החתימה על הסכם החכירה המקורי, אך רישום זה ניתן לשינוי עקב הסכמות מאוחרות. מסקנתו, כי יש לבטל את רישומו של הסכם החכירה המקורי בלשכת רישום המקרקעין.

המושב חויב לשלם למינהל הוצאות בסך של 40.000 ₪.