הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כבוד ראש הממשלה, אתה עומד לקבל החלטה בלתי הפיכה !


כך במכתב חריף שנשלח היום לראש הממשלה מאת מנכ''ל מועצת החלב, שייקה דרורי. עד היום נמנע מנכ''ל המועצה מהבעת עמדה וביקורת פומבית. ''עבודת מטה לקויה במיוחד של משרד האוצר עלולה להכשילך בקבלת החלטות הרסניות, בלתי הפיכות, בעניין ענף החלב''

מערכת פורטל החקלאות  12-7-2011


''בימים אלו יושבים פורומים ממשלתיים שונים על מדוכת "משבר הקוטג'". לפי פרסומים שונים הנך מתעתד לקיים בימים הקרובים דיון שלמסקנותיו יהיו השלכות קריטיות – ובלתי הפיכות - על עתידו של ענף החלב בישראל - מהענפים המעולים והיעילים בעולם – אם לא הטוב שבהם.'' כך כתב מנכ''ל מועצת החלב במכתב שהפנה היום לראש הממשלה בנימין נתניהו ונשלח גם לשרי האוצר והתמ"ת.

במכתב, שכותרתו "הנדון: עבודת מטה לקויה במיוחד של משרד האוצר", מבקר דרורי את עובדי משרד האוצר, אשר עוסקים במציאת פתרונות לגל עליות המחירים במוצרי החלב, שהניע את "מחאת הקוטג''.

המשך המכתב במלואו מובא להלן:

''ביחס הפוך למשמעות ההחלטה, אנו עדים בימים האחרונים להתנהלות מסוכנת וחסרת אחריות של פקידים במשרד האוצר, במסגרת מה שהם מכנים "עבודת מטה" לקראת הדיון בלשכתך.

כפי שיתואר להלן, "עבודת המטה" אינה אלא ניסיון חובבני להחריד ללמוד את ענף החלב הישראלי בתוך 10 ימים בשיחות טלפון קטועות ובמיסרונים שנשלחים הלוך ושוב בכל שעות היום והלילה. הרפרנטיות והפקידים של משרד האוצר, שזה מקרוב באו, ושאין להם כל הכרות קודמת עם הנושא, עלולים לדרוך ברגל גסה על מארג אנושי ומקצועי של ענף החלב שנבנה במשך שנים ושבעיני המכירים אותו מסמל את פניה היפות של הציונות האמיתית. פקידים אלה מתקשים לפעמים לנסח את השאלות הרלבנטיות. ויאמר מייד, מדובר באנשים מוכשרים וחרוצים שאין לי דבר אישי נגדם. נהפוך הוא. בשל הערכתי ליושרם ולפיקחותם נמנעתי מלצאת עד היום בהצהרה כלשהי. הקפדתי להעביר להם כל נתון והסבר שנזקקו לו, והעמדתי לרשותם את כל הגורמים המקצועיים במועצת החלב..

אלא שככל שמגיעות יותר שאלות מאנשי האוצר, ניכר שקורס הבזק הטלפוני, הגם שנמשך כאמור כבר ימים ולילות אחדים, אין ביכולתו כדי להבהיר – אפילו לאנשים המוכשרים והנבונים באוצר- את ההשלכות החמורות שעלולות להיות לתיאוריות שלהם.

כבוד ראש הממשלה, אתה עומד לקבל החלטה בלתי הפיכה!

מועצת החלב – הינה האורגן החוקי היחיד שמגלם את מכלול האינטרסים בענף החלב - צרכנים, רפתנים, מחלבות ו...כן, גם ממשלת ישראל – משרדי האוצר, התמ"ת, הבריאות והחקלאות. כמנכ"ל המועצה אני מפציר בך, תהא החלטתך אשר תהא, על תקבלה קודם שתוודא כי "עבודת המטה" עליה אתה נסמך – אינה לוקה בחוסר הבנה בסיסית. אין לי ספק כי אפילו אנשי האוצר – העוסקים בנושא באופן ישיר – לא יכחישו את שתיארתי לעיל.

אדוני ראש הממשלה, כפי שהודה גורם בכיר באוצר, בפנייתו לעשיית דיל עם אחד מחברי הכנסת, וכפי שידוע לך היטב, הדיונים המתקיימים בימים אלה הנם – ברובם המכריע- ניצול ציני של המחאה הציבורית, וזאת כדי לקדם אג'נדה כלכלית שהוכחה כלא מתאימה למשק החלב.

ולא רק בארץ. בכל העולם – ובכלל זה במדינות המסמלות את הקפיטליזם הטהור- , בצפון אמריקה ובאיחוד האירופי – בכל מדינה נאורה, שוק החלב – בשל אופיו הייחודי, הוא שוק מתוכנן ומפוקח. במדינות העולם הוא גם מסובסד. בישראל, כידוע לך שיעור הסבסוד הישיר הוא אפס!!!.

ולמען הסר ספק, אני מבקש לעדכן: כל הבדיקות הכלכליות הרציניות שנעשו בימים האחרונים הוכיחו, כי להתייקרויות במחיר הקוטג' לצרכן אין ולא כלום עם מחיר החלב הגולמי ("מחיר המטרה"). כידוע וודאי גם לך – מחירי הקוטג' ומוצרי החלב האחרים התייקרו גם כאשר מחיר החלב הגולמי בישראל ירד!!!! זאת ועוד, גם ייבוא אבקת חלב -לא יהיה בו כדי לתרום מאומה להורדת מחיר הקוטג' (או מוצרים דומים) – וזאת מהטעם הפשוט שלא ניתן לייצר גבינות אלו אלא מחלב ניגר טרי - ולא מחלב משוחזר מאבקת חלב או רכיביו.

זאת ועוד, אני מבקש להתריע בפניך, כי החלטה על ייבוא אבקת חלב או הגדלת שיעורי הייבוא מעבר להיקף הייבוא הקיים ממילא (כ- 20% ממשק החלב), וחשיפה לכוחות הכלכליים הפועלים בעולם, תפעל כבומרנג נגד הצרכן הישראלי כבר בתוך מספר חודשים:

1. מחיר החלב ומוצרים בסיסים לצרכן יעלו בשיעור ניכר ככל שתגבר מגמת המחסור בחלב ומוצריו - הקיימת כבר בעולם.

2. בעונות שבהן יהיה מחסור חמור בחלב או מוצריו בעולם (כפי שקרה רק בקיץ האחרון בתחום החמאה) – לא ניתן יהיה להשיג בישראל מוצרים כלל – גם לא במחיר גבוה ובוודאי שלא בכשרות הנדרשת.

3. מספר קטן מאוד של טייקונים ויבואנים "קרובים לצלחת", אותם אלו "שעשו קופה" על מחיר הקוטג', ישתלטו על מה שיישאר מכושר הייצור והאספקה המקומי.

4. עשרות אלפי ישראלים, החיים בפריפריה, ומתפרנסים כיום מייצור חלב ומהפעילות הכלכלית הקשורה בו (בענפי החקלאות והתעשייה השונים), עלולים להפוך מובטלים.

בימים אלו של חבלות מכוונות באספקה של מוצרים חיוניים כמו גז ממדינה שכנה-
בימים אלו, בהם כולנו מודעים לסכנה שבריכוזיות היתר במשק הישראלי-
אל-נא תניח לריכוזיות מחשבתית שתוביל להחלטה הרסנית של חיסול 950 רפתות ופגיעה ב-13,500 העובדים בענף החלב – רק כדי לרכז את משק החלב בידי טייקון עסקי אחד או שניים. אסור לתקן את ההחלטה ההרסנית ההיא – של הוצאת מחירי המוצרים הבסיסיים מפיקוח – בהחלטה קטסטרופלית ובלתי הפיכה של הרס משק החלב הישראלי – על חשבונו הישיר של הצרכן הישראלי.

בכבוד רב,

שייקה דרורי
מנכ''ל