הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המגדלים נוטשים את אגרקסקו - עשרות פניות לביטוח ישיר של יצוא


עשרות מגדלים פנו בימים האחרונים לבססח על מנת לבטח את ייצוא התוצרת החקלאית שלהם באופן עצמאי. מילגרום: ''ללא ייצוא תוצרת חדשה, החברה עלולה להגיע לפירוק. את הסחף ניתן יהיה לעצור רק אם בית המשפט יודיע ללא דיחוי, כי מגדלים שימשיכו לשווק דרך אגרקסקו יקבלו תשלום גם על סחורה שכבר שווקה''

מערכת פורטל החקלאות  12-7-2011


חשש כבד כי למרות נסיונות ההצלה של חברת אגרקסקו, החברה עלולה למצוא עצמה בימים הקרובים ללא תוצרת חקלאית לשיווק בחו"ל ולהגיע לפירוק. מתברר כי המגדלים אינם ממתינים להליכי ההבראה ורבים מהם כבר החלו בהליכים עצמאיים לייצא את התוצרת החקלאית ישירות לחו"ל.

מנתונים שמסרה היום בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, עולה כי בימים האחרונים קיבלה החברה עשרות פניות מצד מגדלים בבקשה לבטח ישירות, בביטוח סיכוני אשראי וסחר חוץ, משלוחי ייצוא לחו"ל. על פי היקף הבקשות, מסתמן כי אגרקסקו תיוותר בתוך זמן קצר ללא תוצרת חקלאית לשיווק בחו"ל.

מנתוני בססח עולה כי כ-40% מהביקושים לביטוח אשראי הינם לייצוא תוצרת חקלאית למדינות גרמניה ובריטניה (20% כל אחת), 15% להולנד, 10% לצרפת ו-10% לארה"ב. הגידולים אותם מבקשים המגדלים לבטח מקיפים את כל סוגי התוצרת החקלאית: פירות, ירקות ופרחים.

ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום.

בבססח מתריעים כי העובדה שבית המשפט הקפיא גם את חובות אגרקסקו לחקלאים, ולא קיבל לפי שעה הפרשנות כי הסחורה הועברה מהמגדלים לאגרקסקו בנאמנות, יוצרת מצב חדש שבו המגדלים משווקים את התוצרת החקלאית לחו"ל בעצמם או בעזרת חברות מתמחות לנושא זה, ואגרקסקו עלולה למצוא עצמה בתוך ימים אחדים כמעט ללא תוצרת חקלאית לשיווק. במצב זה החברה עלולה להיקלע לפירוק.

דוד מילגרום מנכ"ל בססח: "רק אם בית המשפט יודיע ללא דיחוי כי מגדלים אשר ימשיכו לשווק תוצרתם דרך אגרקסקו יקבלו בנוסף לתמורה בגין האספקות החדשות שמובטחת על ידי הנאמן, גם חלק מחובות אגרקסקו בגין התקופה שלפני ההקפאה, ניתן יהיה לעצור הסחף ולהציל החברה שיש לה זכויות רבות".

בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.