הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שאננות ברשות המים ? קמפיין חדש לחסכון במים יעלה רק באוגוסט


בדיון שהתקיים היום בועדת הכלכלה של הכנסת, מתחה רכזת המים בחברה להגנת הטבע ביקורת על רשות המים וביקשה לקבל דיווח על התקדמות בנושא הפתרונות, שכוללים התפלה או יבוא של מים. ''אנחנו מודאגים גם ממצב משאבי המים הטבעיים ומהצעד של הגדלה ב-20% של הקצאת המים השפירים לחקלאות''. בדיון התברר עוד, כי אין נתוני ביצוע לגבי חסכמים במוסדות ציבור; רשות המים: הפיקוח מתרכז כרגע בדברים אחרים, דחופים יותר''

מערכת פורטל החקלאות  12-7-2011


ועדת הכלכלה קיימה היום (ג') דיון מיוחד במוכנות של רשות המים לקיץ, בעקבות פנייה של החברה להגנת הטבע והצעות לדיון מהיר של חה"כ חמד עמאר ואורי מקלב. הועדה ביקשה לבחון בין היתר את תמונת המצב של חלוקת החסכמים לבתים הפרטיים והתקנתם במבני ציבור.

ח"כ עמאר, שעמד בראשות הישיבה, ציין בפתח הדיון כי דבריו של מנהל רשות המים לשעבר אורי שני, לפיהם הבצורת תמה, משדרים מסר מטעה לציבור.

ח"כ מקלב הוסיף כי בנושא המים צריך לדבר גם על המחיר, וביקש לדעת כמה משקיעה הרשות בהסברה. לדבריו, לתאגידי המים אין אינטרס לעודד חיסכון במים והצרכנים יכולים להיפגע מהחיסכון. הוא הסביר כי חיסכון במים יוביל להפסד כספי לתאגידי המים ועלול לגרום להם לגירעונות, לכן הדבר יכול להוביל אותם להעלות את מחיר המים.

ממלאת מקום סמנכ"ל אסדרה ברשות המים, עו"ד תהל ברנדס, ציינה כי הרשות פנתה לרשויות המקומיות ולגופים שחייבים בהתקנת חסכמים במוסדות ציבור וכי עדיין אין לרשות המים נתונים מלאים בנושא. "ב-1 ביוני 2011 מוסדות הציבור היו חייבים להיות כבר אחרי התקנה. עוד אין לנו נתוני ביצוע ואנחנו ממשיכים לעקוב אחרי הנושא. הפיקוח שלנו הוא מעט מוגבל, הוא מתרכז כרגע בדברים אחרים, דחופים יותר.''

באשר לחסכמים, לדבריה הרשות הגיעה ל-90% ממשקי הבית והתקינה חסכמים ב-55% מהם. בסך הכל, חולקו 2.3 מיליון חסכמים. ברנדס הוסיפה כי באוגוסט צפוי לעלות קמפיין נוסף של הרשות, שיקרא לציבור להמשיך לחסוך במים. "הנתונים מראים שהקו המרוסן של הצריכה נשמר. רשות המים לא מתנהלת בשאננות והמסר לחיסכון במים יימשך", אמרה.

יועץ המים של מרכז השלטון המקומי, משה אבנון, אמר כי בכל מוסדות הציבור של הרשויות המקומיות הותקנו חסכמים כבר לפני שנים, במבצע שנמשך משנת 2002 עד לשנת 2005. בשלטון המקומי הוסיפו כי הם מופתעים מהמספרים שהציגה רשות המים, שכן מדברים שאמר לאחרונה ראש הרשות לשעבר שני נוצרה אווירה שיש בישראל מספיק מים.

רכזת המים בחברה להגנת הטבע, אורית סקוטלסקי, מתחה ביקורת על רשות המים ושאלה מדוע הקמפיין לחיסכון במים יתחיל באמצע הקיץ. "אנחנו מודאגים גם ממצב משאבי המים הטבעיים ומהצעד של הגדלה ב-20% של הקצאת המים השפירים לחקלאות", היא ביקשה לקבל דיווח על התקדמות בנושא הפתרונות, שכוללים התפלה או יבוא מים. סמנכ"ל שמירת הטבע בחברה להגנת הטבע, ניר פפאי, הוסיף כי "אם הרשות התקינה יותר מ-2 מיליון חסכמים והביקוש למים לא השתנה, זה אומר בעצם שיש עלייה בצריכה ואנשים לא מבינים מה מצב משק המים".

ח"כ עמאר סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה מבקשת מרשות המים להעביר לה נתונים מפורטים באשר להתקנת החסכמים, בפילוח לפי יישובים בכל רחבי הארץ. כמו כן ביקשה הוועדה מרשות המים להרחיב את מבצע אספקת החסכמים לבתי האב ולהמשיך בהסברה לציבור באשר לצורך בחיסכון במים. מהרשויות המקומיות ביקשה הוועדה להעביר לה את הנתונים באשר להתקנה ואחזקה של החסכמים במבני ציבור מ-2010 ואילך.