הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר: מכופפים את ספר החוקים לטובת ספין פוליטי


אסיפת החירום שכינסה הנהלת התאחדות מגדלי הבקר, נערכה בעקבות כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ להפחית את מחיר המטרה ולפתוח את שוק החלב לייבוא. אבשלום (אבו) וילן יו''ר התאחדות חקלאי: ''לא נוכל לקבל תכתיבים מסוג זה מהממשלה מאחר והניסיון לפגוע בענף החלב הוא רק תחילתה של פגיעה בחקלאות כולה. הפכו את משבר הקוטג' לנושא פוליטי, יש לפעול ולפתור את המשבר ברמה הצרכנית''

מערכת פורטל החקלאות  13-7-2011


הרפתנים מאיימים בהפסקת אספקת החלב למחלבות, בעתירה לבג"ץ ובצעדי מחאה נרחבים, במקרה שהניסיונות להוזיל את מחיר מוצרי החלב יכללו את הורדת ''מחיר המטרה''. מאות יצרני חלב מכל הארץ התכנסו היום (ד') לכנס חירום במושב באר טוביה בדרום, כדי לדון בסערה סביב מוצרי החלב ולקראת הפגישה המתוכננת הערב, בה ידון ראש הממשלה נתניהו עם שרי האוצר, התמ"ת והחקלאות על המלצות הוועדה לבחינת משק החלב.

באסיפה השתתפו גם אבשלום (אבו) וילן יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב ו-500 רפתנים מרחבי הארץ.

''יוקר מוצרי החלב הוא תוצאה של ריכוזיות בענף המזון, כפי שמוכיח סקר מחלקת המחקר והמידע של הכנסת.'' אמר בכנס יעקב בכר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר. לדבריו, הפיתרון האמיתי לבעיית הריכוזיות בענף המזון הינו טיפול עומק מקצועי. ''אך מאחר ומדובר ב-20 המשפחות העשירות בישראל המנהלות ומכתיבות את כלכלת שאר אזרחי המדינה, ראש הממשלה ושר האוצר בוחרים בפיתרון הפשוט והשטחי ביותר, פגיעה בחלשים, בחקלאים. מדינת ישראל צריכה לטפל באומץ רב, למען האזרחים שלה, באחראים לעליית מוצרי החלב.''

בכר הביע בשם הרפתנים את תמיכתם בצרכנים ''בארבע השנים האחרונות עלו מחירי מוצרי החלב לצרכן ב-40%. לעומת זאת מחיר החלב הגולמי עלה ב-4% בלבד''.

בכר הזהיר ואמר כי פתיחת השוק לייבוא חלב תמית אסון על ענף החלב ואם תתקבל החלטה כזו היא תהיה בבחינת החלטה מודעת להריסת הענף. ''תוכנית הצפת השוק באבקות חלב והפחתת מחיר המטרה, תשנה בצורה הרסנית ובלתי הפיכה את ענף החלב הישראלי המתוכנן והמצליח בעולם, אשר יאלץ לערוך שינוי מבני מסוכן שיוביל בסופו של דבר להתמוטטותו. אני קורא לכל איגודי הצרכנים ולציבור לצאת איתנו למאבק מאחר והפחתת מחיר המטרה ופתיחת הייבוא לא תוזיל את המוצרים אלא תפגע בכולנו. ענף החלב עובד משנת 2006 מול משרדי הממשלה על חוק החלב, שאכן אושר בכנסת לפני מספר חודשים. ועכשיו כאשר החוק לא מתאים למניפולציות הפוליטיות מכופפים את ספר החוקים לטובת ספין פוליטי.''

אבשלום (אבו) וילן יו"ר התאחדות חקלאי ישראל הכריז באסיפה כי מטה המאבק שיוקם ביום ראשון יהווה חזית רחבה של כל ענפי החקלאות וההתיישבות העובדת, אשר בראשו יעמוד יעקב בכר. ''לא נוכל לקבל תכתיבים מסוג זה מהממשלה מאחר והניסיון לפגוע בענף החלב הוא רק תחילתה של פגיעה בחקלאות כולה. הפכו את משבר הקוטג' לנושא פוליטי, יש לפעול ולפתור את המשבר ברמה הצרכנית''.

שייקה דרורי מנכ"ל מועצת החלב ציין באסיפה כי הפתרון המוצע הוא פופוליסטי ולא יפתור דבר. ''הורדת 10-20 אג' לחקלאי יגרום לסגירת 200 רפתות והצרכן הישראלי ישלם סה"כ 1.70 ₪ בלבד פחות בחודש. פתיחת הייבוא תעלה את מחירי מוצרי החלב הבסיסיים, ומהווה למעשה, פרס לרשתות השיווק שגזרו את הקופון הגדול ביותר מהצרכן במחיר הקוטג'.''

ניתוח כלכלי שערכה מועצת החלב מצביע על תוצאות הרסניות לתוכנית הפחתת מחיר המטרה של נתניהו. הפחתה של 10-15 אג' במחיר המטרה כפי שדובר בתוכנית, תביא את שני העשירונים התחתונים של הרפתנים, כ-20% מכלל ענף הרפת הכוללים כ-200 רפתות השייכות למשפחות חקלאיות מהמושבים בפריפריה, למצב בו התמורות יהיו נמוכות מההוצאות.

לטענת מועצת החלב, תביא תוכנית נתניהו את אותן משפחות רפתנים לסגירת הרפתות שבבעלותן עקב הפיכתן לנטל כלכלי לא כדאי. לסגירת הרפתות יש השלכות כלכליות מעבר לאותן משפחות, מפני שהן מהוות בסיס כלכלי למושבים שלמים בפריפריה.

נתונים דומים הוצגו על ידי מחלקת המחקר והמידע של הכנסת בדיון שנערך לפני שבועיים בועדת הכלכלה של הכנסת בנושא יוקר מחירי המזון בישראל. הסקר מראה כי, בחמש השנים האחרונות עלו מחירי המזון באירופה ב-14.5%, בעוד שבישראל נסקו המחירים ב-31.5%. הסקר אף מיפה את הריכוזיות בענף המזון בישראל כחלק מניסיון למצוא הסברים למחירים הגבוהים. על פי הממצאים הבעיה הינה לא רק בענף החלב בישראל הנשלט על ידי שלוש חברות גדולות כשהמובילה המרכזית היא תנובה, כך גם בענף הלחם בו שלוש מאפיות מרכזיות המספקות כמחצית מצריכת הלחם אשר מחירו עלה בכ-46% בחמש שנים האחרונות. עוד מחירי מוצרים רבים האמירו בחמש השנים האחרונות ביניהם: הפסטה ב-126%, שמן סויה ב-90%, סוכר לבן ב-42% ואבטיחים ב-94%. עוד נמצא בסקר, כי בהתאם ליצרניות המזון גם רשתות השיווק נהנות מריכוזיות שמובילה להעלאת מחירי מוצרי המזון.