הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתניהו: יש לקדם את התחרות בענף מוצרי החלב


כך אמר ראש הממשלה במהלך ישיבת השרים בעניין מחירי מוצרי החלב. בזמן הדיונים הפגינו מאות רפתנים וחקלאים מחוץ למשרד ראש הממשלה. דיון המשך נקבע למהלך השבוע. גורמים בענף החלב החלו לבדוק את האפשרות לקיים השבתת אזהרה של אספקת החלב למחלבות. השרה נוקד: ''המחלבות ורשתות השיווק גזרו את הקופון במחאת הקוטג', אני אפעל למען קבלת החלטות הגונות ושקולות בשמירה על החקלאים והצרכנים''

מערכת פורטל החקלאות  17-7-2011


ראש הממשלה, בנימין נתניהו הבהיר במהלך ישיבת השרים בעניין מחירי מוצרי החלב שנערכה בלשכתו, כי הוא מעוניין לקדם את התחרות בענף כדי להביא להורדת מחירים. המשתתפים בדיון ציינו, כי נתניהו הרבה לשאול שאלות ובתום הישיבה נקבע דיון המשך במהלך השבוע.

בדיון השתתפו השרים שלום שמחון, יובל שטייניץ ואורית נוקד, סגן שר האוצר איציק כהן, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, ראש המועצה הכלכלית חברתית יוג'ין קנדל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר אודי ניסן, ראש אגף המיסים יהודה נסרדישי ומנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי.

התאחדות מגדלי בקר מסרה בתגובה להמלצות ועדת החלב, כי אישורן בממשלה יתקל בתגובה חסרת תקדים של כלל החקלאי ישראל בראשות מטה המאבק שהקימה התאחדות חקלאי ישראל.

עוד אמרו בהתאחדות כי המלצות בנושא כה מורכב, שפועלים בו טייקונים בעלי עוצמה אדירה במשק, שהתקבלו לאחר עשרה ימים אינן מצביעות על עשיית עבודה רצינית ואחראית.

''אישור המלצות כמו קיצוץ של 20-10 אגורות בתמורה לחלב הגולמי ויבוא מוצרי חלב המהווים עשרות אחוזים מהיקף ייצור החלב בישראל, המלצות הפוגעות אנושות בפרנסתם של אלפי משפחות, תיתקל בתגובה חסרת תקדים בחריפותה.''

גורמים בענף החלב כבר החלו לבדוק את האפשרות לקיים השבתת אזהרה של אספקת החלב למחלבות, צעד הכרוך בשפיכת כמויות גדולות של חלב. התמיכה בהשבתת אזהרה היא בעיקר בבעלי רפתות במשק המשפחתי במושבים שייפגעו יותר מרפתות הקיבוצים אם יאושרו ההמלצות.

יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ שי חרמש (קדימה), אמר בתגובה כי כוונת ראש הממשלה, לשנות את "מחיר המטרה" (התמורה ליצרנים) ולתת מחיר דיפרנציאלי לחלב עומדים בסתירה מוחלטת לחוק החלב שראש הממשלה עצמו חקק: "ראש הממשלה יודע כי אם ינסה להעביר שינוי בחוק החלב כדי לממש את כוונתו ייתקל בהתנגדות חריפה של הלובי החקלאי והכנסת לא תאפשר זאת. אין דרך להסביר מדוע בחר ראש הממשלה בדרך שמשמעותה עבירה על החוק שהוא עצמו יזם", אמר חרמש.

הרפתנים הפגינו: נתניהו אל תשפוך את החלב

תחת הכותרת נתניהו אל תשפוך את החלב, התקיימה היום הפגנת ענק של מאות רפתנים, חקלאים, תושבי הפריפריה ובני נוער מתנועת המושבים שהגיעו מכל רחבי הארץ בכדי למחות על כוונת ראש הממשלה לפגוע במחיר החלב לרפתנים ולמנוע את סגירת ענף הרפת בישראל. ההפגנה התקיימה בזמן הדיונים במשרד ראש הממשלה.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב בישראל אמר כי על הצרכנים להבין כי גם הרפתנים הם צרכנים וכי אין קשר בין המחיר הנמוך אותו מקבל הרפתן תמורת החלב הגולמי היוצא מהרפת למחלבות הגדולות על פי הוראה ופיקוח ממשלתי לבין השתוללות המחירים שגורמים להם המחלבות ורשתות השיווק , שעליהן לא מפקחת הממשלה. ''אין אבסורד גדול מחתימה על חוק חלב ב- 3 למרץ בכיפופו בעקבות לחצים פופוליסטים ב- 6 ביולי'' אמר בכר

עוד הוסיף בכר ואמר: ''אנחנו הרפתנים רוצים להמשיך ולהתפרנס בעבודת כפיים, בזיעת אפנו, אל תיקחו זאת מאיתנו, בממשלתך, ביוזמתך מתוך בורות ולחץ ייסגר ענף החלב הטוב בעולם, המפרנס אלפים, השומר על שטחי לאום ומהווה דוגמה חיה לציונות".

שרת החקלאות אורית נוקד הגיעה להביע את תמיכתה בחקלאים והודיעה להם: "המחלבות ורשתות השיווק גזרו את הקופון במחאת הקוטג', אני אפעל למען קבלת החלטות הגונות ושקולות בשמירה על החקלאים והצרכנים".

"אנו בעיצומה של מלחמה קיומית, הרפתן לא קובע את מחיר הקוטג'' אמר זאב (וולוולה) שור, יו"ר התנועה הקיבוצית. ''ביבי אומר מחד שהוא מעוניין לשמור על הפריפריה ומאידך גיסא יסגור את ענף הרפת המפרנס עשרות משפחות בנגב ובגליל, לא נסכים לייבוא חלב. שרי הממשלה אל תפגעו בחקלאות".

אבשלום (אבו) וילן , יו"ר התאחדות חקלאי ישראל אשר הקים היום מטה פעולה של כל ענפי החקלאות אמר, כי הוא מופתע שמחיר המטרה הוא זה שמדיר שינה מעיני הפוליטיקאים בישראל בשנת 2011. "מי שחושב שהחקלאים הפראיירים היחידים טועה, לא נהיה כעדר פרות לטווח, שוק החלב העולמי מבוסס בכל מדינה ומדינה על 95% ייצור מקומי ו- 5% בלבד ייבוא. בישראל כבר כיום 20% מענף החלב מיובא. כעת הפוליטיקאים פועלים למען הורדת מחיר ליטר חלב גולמי שמקבלים הרפתנים תמורה לעבודתם הקשה, בכ- 10 אג' ויותר. משמעות ההוזלה עבור הצרכן הינה 17 שקלים בשנה, לא בטוח הצרכן הישראלי יזכה ליהנות ממנה".

ח"כ שי חרמש ויו"ר הלובי החקלאי בכנסת אמר: "ממשלת ישראל מרוויחה 130 מיליון שקלים מהמע"מ על מחיר הקוטג'. אל תחפשו את הפיתרון הפופוליסטי והקל, פעלו למען הצרכן, תורידו את המע"מ ואל תיגעו בחקלאים".