הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יוגבר הפיקוח על הובלת עופות לשחיטה


ועדת החינוך בכנסת אישרה את התקנות שנועדו להסדיר את הובלת העופות המיועדים למאכל אדם, במטרה להגביר את הפיקוח על תנאי ההובלה ולצמצם את סבלם בדרכם למשחטה. בארגונים למען בעלי החיים מברכים על החלטה אך מבקרים את הסחבת רבת השנים, והשמטת המלצות משמעותיות של הועדה המקצועית שבחנה את הנושא. את המהלך יזמה שרת החקלאות נוקד, 17 שנים מאז נחקק החוק לצער בעלי חיים

מערכת פורטל החקלאות  19-7-2011


לאחר 17 שנים מאז נחקק חוק צער בעלי חיים בישראל, ובמהלך שיזמה שרת החקלאות אורית נוקד, אישרה הבוקר ועדת החינוך של הכנסת תקנות להגנת תרנגולים בהובלה מתוקף חוק צער בעלי-חיים. התקנות שאושרו כוללות הוראות בתחומים שונים שמטרתן לשמור על רווחת העופות. העונש לעובר על חלק מהתקנות הינו עד שישה חודשי מאסר כאשר בית המשפט יכול להמירו בקנס של עד 14,400 ש"ח.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד: "התקנות שאושרו נועדו להקל על סבלם של העופות, והן צעד נוסף מתוך שורה של צעדים שנקט המשרד בחודשים האחרונים על מנת להבטיח את רווחתם של בעלי החיים ולהגביר את האכיפה בתחום".

בדיון בו נכחו נציגי משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, ארגונים למען בעלי חיים, נציגי חקלאים ווטרינרים, הצביעו הנוכחים פה אחד עבור סעיפי התקנות. התקנות אמורות להפחית את סבל העופות - תרנגולות, תרנגולי הודו, שלווים, ברווזים ומולרדים, כשהדגש הוא על עופות שנועדו למאכל ולא עופות בר. כמו כן, הדבר נועד גם להגן על כל האפרוחים מהמינים האלה.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), בירך על אישור התקנות ואמר כי אחרי שנים של דיונים וחילוקי דעות הגיע הזמן להסדיר אחת ולתמיד את הנושא ולקבוע תנאים נאותים להובלת עופות ולשמירה על רווחתם. ''הנוסח שאושר היום הוא חדשני ונוגע בסוגיות חשובות כמו הכשרת המשגיחים ותנאי הכלובים והוא אף מהמתקדמים וההומאנים בעולם."

התקנות שאושרו כוללות תוכנית הכשרה למשגיחים על הובלת העופות שתספק להם טכניקות להובלה ראויה וכן שיטות למזעור סבלם של העופות במהלך ההובלה. התקנות קובעות כי לא יוביל אדם עופות אלא אם הוא משגיח או שבמשך ההובלה כולה נוכח משגיח. בנוסף, קובעות התקנות כי לא יוביל אדם עופות אם משך ההובלה עולה על שש שעות לעופות המובלים לשחיטה ושמונה שעות לעופות אחרים.

התקנות קובעות גם הוראות בנושאי מניעת מזון ומים, תקינות ובטיחות הכלובים, הטענת העופות בצורה שלא תגרום להם נזק, מניעת טלטולים בזמן ההובלה, העמדת המשאית במקום מוצל ומאוורר במקרה של עיכוב וכיו"ב.

תחילת התקנות העוסקות במינוי המשגיח בתוך שנתיים; תקינות הכלובים בתוך חמש שנים ואילו שאר התקנות בתוך שישה חודשים, למעט התקנה העוסקת באוורור (סעיף 12 (א) ו-(ב)) שתחילתה מיידית.

נציגי החקלאים בירכו על אישור התקנות, אך הביעו חש כי "עצם הכוונה להעניש את כל העוסקים בענף החקלאות בעבירות פליליות הוא חמור. החקלאים לא עוסקים בהתעללות בבעלי חיים, אלא בגידול של חיות למטרות מאכל אדם. אנחנו נוהגים בהם עד לרגע השחיטה בצורה הומאנית ביותר ולכן אם יווצר מצב בו הכלוב היה מוטה בזווית חדה מדי, או אירע איחור בהובלה והדבר יחשוף אותם לעונשים פליליים, מן הראוי שהענישה צריכה להיות בדמות קנסות ולא פלילית".

בעמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים אומרים היום כי על-אף שחוק צער בעלי-חיים מחייב את משרד החקלאות להתקין תקנות שיקבעו כללים לאכיפתו, עד כה (17 שנה מאז נחקק החוק) לא היה כל פיקוח על הובלת העופות בישראל. בעקבות עתירה לבג"ץ של ח"כ לשעבר אברהם פורז, מינה משרד החקלאות ועדה מקצועית לבחינת הנושא, שבשנת 2001 פרסמה טיוטה לתקנות הובלת עופות. ''מאז פורסמו 7 טיוטות נוספות, כשבכל טיוטה הושמטו עוד ועוד המלצות משמעותיות של הוועדה.'' אומרים בעמותה

עוד אומרים בעמותה כי במידה וייאכפו התקנות, הן עשויות לצמצם במעט את סבל התרנגולים, אולם לנוכח השמטת המלצות חשובות של הוועדה המקצועית שמינה משרד החקלאות עצמו, זהו רק צעד קטן וראשוני ליישום חוק צער בעלי-חיים. התקנות החדשות מגדירות לדברי העמותה תנאים מינימאליים להובלת עופות, המהווים שיפור מסוים ביחס למצב הקיים – בעיקר בהגבלת משך ההובלה, בהוראה להימנע מהטיית הכלובים ובחיוב השימוש במגן מגשם. יחד עם זאת, התקנות אינן מונעות פגיעה בתרנגולים, שכן הן מתירות עד 21 שעות הרעבה ו-16 שעות הצמאה, עד 15 שעות בכלובים צפופים, והעמסה אלימה.

רעות הורן מעמותת אנונימוס אומרת כי "במידה והתקנות ייאכפו, הן עשויות לצמצם מעט את סבל התרנגולים. אולם לנוכח השמטת המלצות חשובות של הוועדה המקצועית שמינה משרד החקלאות עצמו, זהו רק צעד קטן וראשוני ליישום חוק צער בעלי-חיים''.