הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים זועמים: ''שרון קדמי לא נותן לעובדות לבלבל אותו''


ראש הממשלה והשרים ידונו שוב ביום חמישי בהמלצות הוועדה לבחינת משק החלב, ובראשן הורדת מחיר המטרה והגדלת הפיקוח. הרפתנים: ''הועדה שמינה קדמי קובעת כי האשמים בעליית מחירי החלב הן המחלבות ורשות השיווק. ראש הממשלה אינו מסוגל לעמוד מול הטייקונים ולכן מעביר את הגזירה לחלשים ופוגע בפרנסת החקלאים בישובי הפריפריה''

מערכת פורטל החקלאות  19-7-2011


מטה המאבק של התאחדות מגדלי הבקר לחלב התכנס אתמול (ב') בכדי לבחון את הצעדים הבאים במאבקם נגד כוונת הממשלה לפגוע במחיר המטרה של החלב.

לדברי הרפתנים, המלצות ועדת החלב מבוססות על בדיקה קצרה ושטחית המוכיחה חוסר רצינות ומקצועיות של הגורמים הבודקים. לטענתם לגורמים אלה יש אינטרס ידוע מראש להגיע לתוצאות שהוחלט עליהן ממילא, טרם הבדיקה - לתת לציבור תחושה כי נעשה עבורו משהו כביכול בהורדת מחירי החלב, תוך כדי פגיעה אנושה ברפתנים. ''כל הצעות ועדת החלב בראשותו של שרון קדמי לא יורידו את מחירי החלב לצרכן, מכיוון שהמחיר המועבר לרפתנים עבור החלב הניגר הנחלב ברפתות אינו הגורם האמיתי לעלייה במחירים, אלא המחלבות ורשתות השיווק אשר אליהם מועבר החלב''.

מחיר החלב הניגר לרפתנים (מחיר המטרה), מפוקח על ידי הממשלה, מאז שנות ה-60, כמו גם מכסות החלב המאושרות לשיווק. לעומת זאת, המחלבות ורשתות השיווק אינן מפוקחות. ''המחלבות ורשתות השיווק משתוללות עם המחירים'' זועמים הרפתנים, ''הועדה שמינה קדמי קובעת כי האשמים בעליית מחירי החלב הן המחלבות ורשתות השיווק ובכל זאת המסקנות שלו הן לפגוע ברפתנים. מדוע אנחנו צריכים לשלם את מחיר ההשתוללות הזו? זו החלטה המונעת ממניעים זרים ואינה צמודה לעובדות. ראש הממשלה אינו מסוגל לעמוד מול הטייקונים ולכן מעביר את הגזירה לחלשים ופוגע בפרנסת החקלאים בישובי הפריפריה! זו בושה!''.

בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב אומרים היום כי המלצות ועדת החלב ''אינן מקצועיות ולא מעוגנות במציאות, מלבד חיסול ההתיישבות העובדת והפסקת ייצור החלב בישראל. ראש הממשלה והשרים חושבים על קדנציה נוספת ומתן 'פתרון אינסטנט' הפוגע בחלשים במקום בחזקים. אין תכנון אמיתי ורציני לעתיד ענף המזון בישראל לטווח הארוך, ואסור לציבור הישראלי לתת יד לפגיעה בחקלאות ובייצור עצמי של מזון ''

מקורבים למשרד החקלאות מסרו אתמול ל"כלכליסט" כי הופתעו מהמלצות הוועדה, וכי רובן לא מקובלות עליהם. במשרד מתנגדים לכל הפחתה במחיר המטרה ובטוחים שהם יודעים מה גרם להמלצות להיראות כפי שהן נראות: "הכל פוליטי, המסקנות הללו הן דוגמה קלאסית למשחקי כוחות", אמר מקורב למשרד. "הרפתנים שילמו את מרב המחיר כי משרד האוצר ומשרד התמ"ת חברו יחד".

מחר ישתתפו הרפתנים בישיבת ועדת הכספים בכנסת, הדנה בנושא ובמקביל החל קמפיין פרסומי בעיתונות ושילוט בישובים כנגד כוונתו של ראש הממשלה לקבל את המלצות ועדת החלב.