הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המעגל ההסטורי נסגר: ניר עציון חוזר לתנועת הקיבוץ הדתי


חזרתו של המושב ניר עציון לחברות מלאה בתנועה, מסיימת פרק היסטורי שנמשך כשבעה עשורים. לאחר נפילת הגוש במלחמת השחרור החליטו החברים להקים מושב במורדות הכר הכרמל, במקום שהזכיר להם את נוף הבית בגוש עציון. באותה עת המאבק הסוציאליסטי אידיאולוגי היה בשיאו ותנועת הקיבוץ הדתי החליטה להרחיק את ניר עציון משורותיה

מערכת פורטל החקלאות  20-7-2011


אסיפת המושב השיתופי ניר עציון החליטה פה אחד להענות להזמנתה של תנועת הקיבוץ הדתי ולהצטרף לשורותיה כחבר מן המנין. ההחלטה תובא בקרוב לאישור מועצת תנועת הקיבוץ הדתי.

חזרתו של מושב ניר עציון לחברות מלאה בתנועת הקיבוץ הדתי, מסיימת פרק היסטורי ממושך של כשבעה עשורים. עד לשנת 1948 השתייכו חבריו לקיבוץ כפר עציון שנמנה על ישובי גוש עציון. במלחמת השחרור עם נפילת הגוש, נלקחו רבים מהחברים בשבי הלגיון הירדני.

עם שובם של המעטים ששרדו מהשבי בעבר הירדן והצטרפותם לאימהות והילדים ששהו בירושלים, החלו החברים לדון בעתיד הקבוצה, האם לפזרה בין הישובים או ללכת להתיישבות חדשה. מבין האפשרויות שנבחנו כמיקום לישוב החדש, נבחרה ההצעה להתיישב בשלוחות המערביות של הכרמל לאחר שיופיו ודמיונו להרי חברון שבו את ליבם של החברים.

וכך בתחילת שנות החמישים, הקימו החברים את המושב השיתופי ניר עציון בהר הכרמל. באותה עת היה המאבק הסוציאליסטי אידיאולוגי בשיאו, ותנועת הקיבוץ הדתי החליטה להרחיק את ניר עציון משורותיה, מאחר וחדל להיות קיבוץ.

סיפורו של ניר עציון דומה לזה של המושב השיתופי משואות יצחק שהורחק אף הוא מהתנועה בשנות החמישים, בנסיבות דומות.

לפני כחמש שנים התקבלו שני הישובים למועמדות בתנועה לאחר שזו הזמינה התנועה אותם להצטרף אליה מחדש. מזכירות התנועה סברה שכיום ישנו מקום לגמישות רבה מבעבר להבדלים בתפיסות העולם, בזכות להגדרה עצמית של הישובים ובדרך הניהול הכלכלי והקהילתי. ואכן בתחילת שנת 2010 אושרה הצטרפותו של משואות יצחק לתנועה וכעת מצטרף אליה גם ניר עציון, ובכך יסגר המעגל ההיסטורי.

מזכ"ל הקיבוץ הדתי נחמיה רפל, אומר שהתנועה שמחה וגאה בהחלטתם של חברי ניר עציון לשוב לשורותיה. ''חברי ניר עציון מקיימים אורח חיים שיתופי ואידיאליסטי שיכול להיות דוגמה ומופת לרבים. העובדה שההחלטה לחזור לתנועה התקבלה פה אחד מחזקת גם את ניר עציון וגם את תנועת הקיבוץ הדתי.''

עם הצטרפותו יהיה ניר עציון היישוב ה-18 בתנועת הקיבוץ הדתי. בתנועה שני מושבים שיתופיים נוספים במעמד של מועמדים: בני דרום ושדמות מחולה. לדברי רפל, בכוונת התנועה לקדם את הצטרפותם כחברים מן המנין בתנועה.

מידע על התנועה וחבריה באתר הקיבוץ הדתי