הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים פנו לנשיא המדינה; נתניהו מסרב להפגש עימם


הנהגת ענף הרפת בישראל ביקשה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת להציג בפניו נתונים עדכניים ולהסביר לו את גודל הטעות שבכוונה לאמץ את החלטות ועדת קדמי, אך הוא לא נענה לבקשתם. במכתב אל נשיא המדינה כתבו הרפתנים: אנא עזור לנו, אדוני, בכל דרך שתמצא לנכון למנוע את קריסת ענף הרפת הישראלי''

מערכת פורטל החקלאות  20-7-2011


רפתני ישראל פנו לנשיא המדינה שמעון פרס, בבקשה כי יירתם להצלת ענף הרפת בישראל. במכתבם טענו בפני הנשיא כי המלצות ועדת קדמי הן פופוליסטיות, לא רציניות ושגויות, וכי במידה וראש הממשלה יחליט לאמצן יקרוס ענף הרפת בישראל. הנשיא פרס אשר היה רפתן בצעירותו ומבין היטב את אופייה התובעני של העבודה הקשה ברפת, נתבקש להתערב לטובת החקלאים.

הנהגת ענף הרפת בישראל בראשות יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, ביקשה להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת להציג בפניו נתונים עדכניים ולהסביר את גודל הטעות שבכוונה לאמץ את החלטות ועדת קדמי, אך נתניהו לא נענה לבקשה.

"אנו זקוקים לעזרתך להצלת ענף הרפת בישראל", כתבו הרפתנים לנשיא. "אנא עזור לנו, אדוני, בכל דרך שתמצא לנכון למנוע את קריסת ענף הרפת הישראלי.''

עוד ציינו הרפתנים במכתבם, כי בשלוש השנים האחרונות עלה המחיר שמקבל הרפתן תמורת החלב הגולמי ב-4% בלבד, בעוד שמוצרי החלב לצרכן עלו ב-40%. הפחתה של 10 אג' מהמחיר שמקבל רפתן תמורת ליטר חלב גולמי, כפי שממליצים במשרד התמ"ת, תביא לריסוק כ-80 רפתות שבעליהם יאלצו למכור את הפרות ולהיכנס למעגל האבטלה, בעוד שמחיר סל המוצרים הממוצע לצרכן יוזל ב-1.4 ₪ בחודש בלבד.

בישראל קיימות כיום כ-800 רפתות במושבים וכ-190 רפתות בקיבוצים, הממוקמות בכל רחבי הארץ - מיישובי גבול הלבנון ועד הנגב והערבה. ברפתות אלו עובדים ישראלים רבים, בנים ובנות ממשיכי הדרך בחקלאות. כמו כן, רפתות אלו נושאות חלק גדול בפרנסת יישוביהן, וסגירתן תוביל לדברי הרפתנים לקריסת ההתיישבות בפריפריה. ענף הרפת על מעגליו השונים מפרנס כ-20,000 משפחות בישראל.

לדברי יעקב בכר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר "על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי מוצרי החלב לצרכן זינקו בחודש יוני 2011: חמאה ב-16%, מרגרינה ב-10.5%, שמנת ב-9.7%, לבן יוגורט ומעדני חלב ב-5.5%, גבינה צהובה ב-4.2% וחלב ניגר ב-3.2%. כל זאת למרות שהמחיר שמקבל רפתן תמורת החלב הגולמי, המפוקח על ידי הממשלה, נותר ללא כל שינוי. המחלבות סבסדו את הוזלת מחירי גבינת הקוטג' עקב המחאה, בהעלאה חדה של מחירי שאר המוצרים שלהן לצרכן. נתונים אלה מוכיחים היטב כי האחראים ליוקר מוצרי החלב הם לא הרפתנים. כמו כן, ברור כשמש כי הריסת ענף הרפת הישראלי, מקור הפרנסה של 20,000 משפחות בישראל במעגליו השונים, על ידי הורדת המחיר שמקבלים הרפתנים עבור החלב הגולמי, הינו צעד פופוליסטי שכלל לא יבטיח הוזלת המוצרים לצרכנים."