הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר שמחון: '' נטפל באגרסיביות בכל שרשרת הערך של המזון''


כך אמר שמחון בדיון סוער במיוחד שהתקיים היום (ד') בועדת הכספים של הכנסת בנושא עליית מחירי המזון בישראל. יו"ר ועדת הכספים לשר שמחון: ''הצרכנים בראש סדר העדיפויות ולא החקלאים או רשתות השיווק. המטרה: הורדת מחירים''. שר התמ''ת: מוצרי החלב יוזלו תוך שבועות ב- 10%. הרפתנים: ''הבוקר בועדת הכספים קיבלנו אישור רשמי לכך ששר התמ"ת בגד בחקלאים ושינה את עורו''

מערכת פורטל החקלאות  20-7-2011


את הדיון הסוער במיוחד שהתקיים היום (ד') בוועדת הכספים בנושא ההתייקרויות במשק בהשתתפות שר התמ"ת שלום שמחון, פתח יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בקריאה לממשלה לבחון את האפשרות להפחתת מיסים על מוצרי יסוד, פתיחת המשק לייבוא ובחינת פערי התיווך בין היצרנים לרשתות השיווק.

בהחלטת הוועדה הדגיש גפני את היעד המרכזי שצריך להנחות את הממשלה בעת הזו ובפרט את ועדת קדמי לבחינת החזרת הפיקוח על מוצרי החלב: הורדת המחירים לצרכנים.

עם פתיחת הדיון הטיחו ח"כים מירי רגב (ליכוד) ויצחק וקנין (ש"ס) זה בזה האשמות על מידת האחריות של מפלגותיהם על עליית המחירים. וקנין שהאשים את הממשלה בעליית מחירי הדיור עקב מדיניותה הכושלת, זכה לתגובתה של חה''כ מירי רגב שאמרה: "שר השיכון הוא מש"ס". בתגובה לדבריה אמר ח"כ שי חרמש (קדימה): "קדימה לא בשלטון כבר שנתיים וחצי".

ח"כ מירי רגב, קראה להורדת המכסים על ייבוא מוצרי היסוד על-מנת להוריד את מחיריהם ולהגברת תחרות אמיתית.

ח"כ שלמה מולה (קדימה), אמר שהממשלה אפאטית בכל הנוגע לצרכנים. ''מפריטים ללא דאגה לאיזונים ובלמים ובכך מעודדים את הקפיטליזם החזירי".

ח"כ איתן כבל (עבודה), טען שבפועל אין תחרות בשום ענף. הכל לכאורה, בפועל קיים שקט תעשייתי בין בעלי ההון".

ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), קרא להחזרת הפיקוח על מוצרי היסוד ולהגברת התחרות ע"י הורדת מכסים על ייבוא. "הגברת התחרות מורידה מחירים חד-משמעית". אקוניס קרא לח"כים ולשר שמחון, לתמוך בהצעת חוק משותפת לו ולמירי רגב, להורדת המע"מ על מוצרי יסוד.

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ), אמרה ש"השאלה האמיתית היא מי מפקח על המפקחים? התייקרות מחירי המזון ב- 20%, נוצרה בעקבות לובי חזק של הקרטלים. הבעיה היא, שמי שקובע בוועדה לפיקוח על המחירים הוא לוביסט של חברות המזון".

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), קראה לשר שמחון לבצע שלושה דברים: "לפתוח את השוק לתחרות, להחזיר את הפיקוח על מחירי מוצרי היסוד ולהוריד מיסים עקיפים". "פיקוח על מחירים לא יפגע באף עיקרון מקודש, שכן השוק החופשי איננו מעניק מענה לכל בעיה, מה גם שאנחנו לא בשוק חופשי אלא באוליגרכיה" אמרה. יחימוביץ' הדגישה, ש"אסור לפתוח את השווקים לייבוא מוצרים חקלאיים". לדבריה, פגיעה בחקלאות תגרור פגיעה בענפים שלמים ובפרנסתם של רבים וזאת לטובת חשיבה תאצ'ריסטית מיושנת משנות השמונים".

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, קרא להפחית את מכסי המגן על מוצרי המזון בישראל. לין מתנגד גם לאפשרות שיורידו את המע"מ מעל מוצרי היסוד, שכן לדבריו "המהלך לא יגביר את התחרות בענף המזון ורק יפגע בהכנסות המדינה."

הרפתנים: שר התמ''ת שינה את עורו ובגד בחקלאים

שר התמ"ת, שלום שמחון (העצמאות), הודיע בדיון בועדה, כי הנחה את אנשי משרדו לבחון את כל ענף המזון "על-מנת לבצע בתוך מספר חודשים, הנחות ענק בכל שרשרת הערך בכל ענפי המזון". במקביל, הורה להגיש המלצות מיידיות לגבי משק החלב, במטרה להוזיל את המחירים בענף זה ב- 10%. ''כיום, משק החלב מגלגל 7 מיליארד ₪ בשנה והיעד הוא להורידו ב- 700 מיליון ₪ אותם יקבלו הצרכנים".

שמחון הוסיף, שהכוונה היא להכניס 10% ממשק החלב לתחרות ע"י פתיחת השוק לייבוא מוצרי חלב מחו"ל. עוד אמר, כי שמשרדו יחד עם המשרדים הרלוונטיים, "הולך לטפל באגרסיביות בכל שרשרת הערך של המזון, החל מיבואני מוצרי הגלם לתעשייה, דרך החקלאים ועד הרשתות הגדולות... ''פערי השיווק בישראל הם מהגבוהים בעולם ועל-כן אנו נדאג לפיקוח על אופן התנהלותן של הרשתות הגדולות ושל הקמעונאים בכלל". על חששם של ח"כים אחדים מפגיעה קשה בחקלאים ובכלל זה ברפתנים אמר שמחון: ''ידוע לנו שהחקלאים הם החוליה החלשה בשרשרת המזון ועל-כן נמזער את הפגיעה בהם, אך נחייב אותם להתייעל".

בהנהלת התאחדות מגדלי הבקר לחלב אומרים היום, כי המהלכים שמנסים לקדם ראש הממשלה ושר התמ"ת אינם חוקיים ולכן הרפתנים יגישו מחר בג"ץ כנגד המלצות ועדת קדמי שהוצגו בועדת הכספים.

''המלצות ועדת קדמי מבוססות על בדיקה קצרה ושטחית המוכיחה חוסר רצינות וחוסר מקצועיות של הגורמים הבודקים, באינטרס ידוע מראש להגיע לתוצאות שהוחלטו ממילא, טרם הבדיקה, לפגיעה ברפתנים, וכדי לתת לציבור תחושה כי נעשה משהו עבורו כביכול, בהורדת מחיר החלב.'' לטענת הרפתנים ישום המלצות ועדת קדמי לא יורידו את מחירי החלב לצרכן מכיוון שהמחיר שמקבלים הרפתנים תמורת החלב הגולמי הנחלב ברפתות אינו הגורם האמיתי לעלייה, אלא השתלללות המחלבות ורשתות השיווק אשר אליהן מועבר החלב הגולמי מהרפתות.

''שרון קדמי לא נתן לעובדות לבלבל אותו. הועדה בראשותו קובעת, כי האשמים בעליית מחירי החלב הן המחלבות ורשות השיווק, ולמרות זאת ההמלצות שלו הן לפגוע ברפתנים. זו החלטה המונעת ממניעים זרים. ראש הממשלה והשרים חושבים על קדנציה נוספת ולכן נותנים "פתרון אינסטנט" הפוגע בחלשים במקום להתעמת בחזקים''

בסיכום הישיבה הביע גפני את דאגת הוועדה מעליית המחירים הדרמטית של מוצרי היסוד וקרא לשר שמחון לטפל בכל המכלול – פיקוח על המחירים, הגברת התחרות ובדיקת פערי התיווך ומעל לכל, להציב בראש סדר העדיפויות את הדאגה לצרכנים ולהוריד מחירים.