הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכלכלה שאמה-הכהן: ''הועדה לא תסכים לפגיעה ברפתנים''


את הדברים אמר ח''כ שאמה-הכהן בסיור שערכה היום ועדת הכלכלה של הכנסת ברפתות בעזריקם וקיבוץ שומריה. יו''ר הכנסת ראובן ריבלין: ''החלטות נמהרות של ועדת קדמי עלולות להוות עבור הרפתות הקטנות גזר דין מוות''. ריבלין שוחח עם מנכ''ל משרד ראש הממשלה והבהיר לו כי כל הכרעה בהמלצות ועדת קדמי תובא לאישור הכנסת

מערכת פורטל החקלאות  21-7-2011


בסיור שערכה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ כרמל שאמה ובהשתתפות יו"ר הכנסת ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, ביקרו חברי הכנסת ברפתות בעזריקם וקיבוץ שומריה.

ריבלין שוחח עם מנכ״ל משרד רה״מ לקראת הכרעה קרובה בהמלצות ועדת קדמי, והבהיר לו שכל החלטת ממשלה בעניין תובא לדיון ולאישור הכנסת באמצעות ועדת הכלכלה. לדבריו, בהוזלה רוחבית של מחיר החלב יש להבחין בין הרפתות לבין גורמי התיווך בשרשרת. כל החלטת ממשלה בעניין לא יכולה לדלג על הכנסת, אמר ריבלין.

במהלך הביקור בקיבוץ שומריה קיבלו חברי הכנסת הסבר ממנהל הרפת גילי וייסמן, על פעילות הרפת והאתגרים הגדולים של ניהול בתנאים הקשים שבנגב. חברי הוועדה התרשמו מהרפת המקצועית והתנסו בחליבת פרות במכון החליבה המשוכלל שבמקום.

בסיום הסיור אמר יו"ר הכנסת ריבלין: "החקלאות בישראל איננה רק עניין כלכלי אלא בראש ובראשונה דרך חיים וערך לאומי. היא אחד היסודות של הציונות ועודנה משענת למדינת ישראל, שעלולה להיקלע למצור, למלחמה, או לחרמות בינלאומיים, ולכן יש לשמור על עצמאות ענף החלב בישראל."

עוד הוסיף ריבלין ואומר כי גם כאשר מחפשים נוסחאות כלכליות, יש לשמור על הרפתות הקטנות, שכן מסקנות נמהרות של ועדת קדמי עלולות להוות עבורן גזר דין מוות. ''יש לזכור שהרפתן, כמו הצרכן, נמצא בתחתית השרשרת הכלכלית. כשמבקשים להוזיל את מחיר החלב באמצעות הוזלה רוחבית, יש לזכור שעבור הרשתות והמחלבות מדובר בקיצוץ ב"שומן", ואילו עבור הרפתנים זהו כרסום בעצמות, אפילו לא בבשר. הרפתנים חשים שברגע אחד הם הפכו מפאר היצירה הישראלית והציונית לחמסנים שיש להצמיד אקדח לרקתם.''

ח"כ כרמל שאמה הוסיף: "הרפתות הקטנות הן בראש מעינינו. באנו לכאן על מנת להתרשם, להכיר וללמוד ממקור ראשון על הקשיים בענף. ועדת הכלכלה לא תסכים לפגיעה ברפתנים החלשים".

ח"כ שי חרמש, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, אמר: "רק לפני חודשים ספורים עברה הצעת החוק הממשלתית, וחוקק חוק החלב עליו טרחו משך 3 שנים. לא ייתכן שמשבר הקוטג' יגרום למשבר גדול יותר ולקריסת ענף מפואר כענף החלב".

בסיור השתתפו גם חברי הכנסת דוד אזולאי ויוליה שמואלוב-ברקוביץ, ח"כ לשעבר חיים (ג'ומס) אורון, שכנם של תושבי שומריה, וראש המועצה האזורית באר טוביה, דרור שור שאמר: "המועצה האזורית באר טוביה היא משק החלב הגדול ביותר בישראל ואני מקווה שלא ייפגעו לנו ברפתנים. פערי התיווך נמצאים אצל המחלבות ורשתות השיווק".