הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחלוקת בממשלה על התוכנית להוזלת מוצרי החלב


נתניהו קיבל אמנם את גישת האוצר והתמ''ת ולפיה השוק ייפתח לייבוא - אך לא הושגה הסכמה על לוחות הזמנים ואבני הדרך. שרי התמ''ת והחקלאות לא הגיעו להסכמה על הפחתת מחיר המטרה של החלב. מנכ''ל משרד רה''מ אייל גבאי ינסה לגשר על הפערים. נתניהו: ''אנחנו מתחייבים לפתור את הבעיה ונעשה זאת כבר בימים הקרובים'' מקורבים לדיון אמרו כי הדו''ח הסודי שהגיש שמחון לראש הממשלה התקבל בתדהמה

מערכת פורטל החקלאות  21-7-2011


בתום פגישה בת ארבע וחצי שעות בנושא המלצות ועדת קדמי לבדיקת משק החלב, לא הצליחו השרים להגיע להסכמות ביניהן סביב הפתרונות שהממשלה מבקשת לקדם, והוא הסתיים במחלוקת לגבי אופן הורדת מחיר המטרה של החלב הניגר ופתיחת השוק לייבוא.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי במהלך הדיון זיהה נתניהו מספר כשלים לאורך כל שרשרת משק החלב. על כן סוכם כי ההחלטה הסופית בנושא, אשר תתקבל בשבוע הבא, תכלול פתרון למספר אלמנטים הגורמים לכשל השוק ומובילים בעקבותיהם לעליית המחירים. הפתרון יתבסס על הגברת התחרותיות שתבטיח לאורך זמן את ירידת המחירים.

ראש הממשלה ציין כי אין כל סיבה שהציבור בארץ יאלץ לשלם עבור מוצרי החלב יותר מאשר רוב התושבים בעולם המערבי, ''אנחנו מתחייבים לפתור את הבעיה ונעשה זאת כבר בימים הקרובים'', אמר.

לטענת גורמים שנכחו בדיון, הדו"ח הסודי שהגיש שר התמ"ת שלום שמחון לרה"מ, על תפקידן של רשתות המזון בעליית המחירים, ופערי התיווך שמגולגלים אל הצרכן, "התקבל בתדהמה". בדו"ח מתוארים פערי התיווך הסמויים. "יש בור ענק בין הרשתות לספקים", נמסר מגורמים בתמ"ת, "לרשתות יש שיטה להפיק רווחים מהספק שמגולגלים אל הצרכן". בדיון הוחלט שלא לפרסם בציבור את הדו"ח. גורם בתמ"ת הסביר ל-ynet, כי הדו"ח נשאר סודי מחשש לחשיפת ספקים שמסרו מידע על מרווח הרווחים הלא מדווח של רשתות המזון.

ראש הממשלה נתניהו קיבל את גישת האוצר והתמ"ת לפתוח את שוק החלב לייבוא והורדת מכסים, אך למרות שהוסכם על היעדים, לא הצליחו הצדדים לקבוע לוחות זמנים ואבני דרך ליישומם.

בזמן הדיון התקיים ויכוח סוער בין שר התמ"ת שלום שמחון לשרת החקלאות אורית נוקד, סביב הורדת מחיר המטרה של החלב הניגר. שמחון נוטה להסכים עם עמדת משרד האוצר הדוגל בקיצוץ של למעלה מ-10 אג' במחיר המטרה. נוקד מתנגדת לכך.

המחלוקת העיקרית היתה בין התמ"ת לאוצר. לטענת גורם המקורב לוועדה, התקבלה גישת הגג של שר האוצר שטייניץ לפתיחה משמעותית לייבוא של גבינות קשות, במהלך מלווה של הורדת מכסים, אולם במשרד התמ"ת טוענים שישנה עדיין מחלוקת לגבי אופן הורדת המכס והגדלת מכסת הייבוא.

נראה כי שר האוצר מבקש להתיר מכסות עד 5,000 טון, כולל מכס. ואילו בתמ"ת הציעו להעלות את מכסת הייבוא ל-2,500 טון באפס מכס, כולל 1,800 טון שלא מנוצלים כיום. משרד החקלאות המליץ על הורדת המכסים במכסת ה-WTO מ-50% ל- 0%, על מנת להגדיל את כמות הגבינות המיובאות בלמעלה מ-50%.

ראשי תנועות ההתיישבות לנתניהו: קיים אתנו הידברות

ממשרד החקלאות נמסר כי שרת החקלאות אורית נוקד הציגה בפני ראש הממשלה את הגידול המשמעותי במרווחים של המחלבות ורשתות השיווק, שגרם לעליית המחירים במוצרי החלב, למרות שהחקלאים לא היו צד בהעלאתם. עוד נמסר, כי משרד החקלאות מאמין שיש מקום להמשיך את התייעלות הענף גם בשנים הבאות במסגרת חוק החלב - התייעלות בשיעור של כ-2.5% בשנה. במשרד הדגישו שיש לקיים בדיקה איך משפיע ניצול המכסה על השוק, לפני שמחליטים על צעדים נוספים.

ראשי תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי קראו הבוקר לראש הממשלה להימנע מקבלת החלטה בדיון היום, הנוגעת לציבור החקלאים ולמשק החלב.

מזכ"לי תנועות ההתיישבות, זאב ולוולה שור, מאיר צור ונחמיה רפל, קיימו הבוקר דיון חירום וקראו לראש הממשלה לבדוק איתם את השינויים הנדרשים במשק החלב, תוך הידברות והסכמות עם החקלאים. ''ייצור חלב הוא מטה לחמם, ומקור פרנסתם של אלפי משפחות בהתיישבות, לכל החלטה משמעות גדולה על יכולת התפרנסותם. קיים אתנו הידברות, ביחד נגיע להסכמות''.

הפגישה הסתיימה כאמור שוב ללא תוצאות ונתניהו לא קבע עדיין מועד לפגישה נוספת, אך מינה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי, לגשר על הפערים