הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שיקום הכרמל יחכה: הממשלה דחתה את אישור התכנית


שבעה חודשים לאחר השריפה בכרמל, אך הממשלה עדיין לא מאשרת את תכנית השיקום. השר ארדן: ''סירוב האוצר לממן סכום מינימאלי של 55 מיליון ₪ יגרום לסכנת התפשטות שריפות, בעיקר כעת בימי הקיץ הלוהטים''. האוצר בתגובה: ''בהצעת המחליטים של המשרד להגנת הסביבה לא צויין מקור תקציבי''

מערכת פורטל החקלאות  24-7-2011


בשל סירוב האוצר לממן את עלות שיקום הכרמל, דחתה היום (א') הממשלה בחודשיים את הכרעתה על תקצוב תוכנית שיקום תשתיות הטבע והתיירות שניזוקו בשריפה בכרמל לפני כשבעה חודשים. זאת על רקע התנגדות האוצר להקצות 55 מיליון שקל למימון התכנית, הכוללת בין השאר ביצוע חישוף רצועת בטיחות בין היישובים ליער, אשר נועדה למנוע התפשטות שריפה עתידית לתוך היישובים.

לפני כחודש אישרה ועדת ההיגוי לשיקום נזקי השריפה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה איל גבאי, תקציב סיוע של 55 מיליון שקלים אשר יועברו לשיקום היערות, לסיוע בבניית בתי הקבע ופיצוי לתושבים, סיוע לשיקום היישובים, שיקום יערות הכרמל ושיקום נזקים שנגרמו לחקלאות ולתשתיות.

"מעציב מאוד ששר האוצר מוכן להשאיר את הכרמל שנפגע כה קשה בשריפה, ללא פעולות הטיפול והשיקום הנדרשות בהקדם. סירוב האוצר לממן סכום מינימאלי של 55 מיליון ש"ח יגרום לסכנת התפשטות שריפות, בעיקר כעת בימי הקיץ הלוהטים." אמר היום השר להגנת הסביבה גלעד ארדן

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה הכריע בפתרון, שימומן מקיצוץ רוחבי מכלל המשרדים או שבתוך 60 יום, יוסדרו תקנות הקרן לשטחים פתוחים. בהצעת המחליטים של המשרד להגנת הסביבה לא צוין מקור תקציבי, כמתבקש מכל הצעת החלטה שמובאת לממשלה".

במשרד האוצר הוסיפו כי "הקצאת מימון נוסף לעניין חשוב כזה או אחר תבוא על חשבון תחומים לא פחות חשובים - כמו רווחה, חינוך, בריאות וכו'. יש מסגרת תקציבית שצריך לעמוד בה ולכן האוצר הציע כי מקור המימון יהיה הקרן לשטחים פתוחים".

אך הקמת הקרן לשטחים פתוחים, שהיקפה הוא 50 מליון ₪ לשנה, מתעכבת בשל חילוקי דעות שונים על על אופי פעילותה בין שר הבינוי והשיכון, האחראי על הקרן, והשר להגנת הסביבה. על מנת לפתור את הבעיה מציע השר שטייניץ להנחות את שר הבינוי והשיכון להשלים את הקמת הקרן בתוך חודש ולהביא לאישור את הצעת ההחלטה בדבר מימון העלויות לשיקום הכרמל.