הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאות רפתנים וחקלאים הפגינו בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ


מאות רפתנים וחקלאים הפגינו הבוקר (ב') בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ וזכו לתמיכה מתושבים, ראשי רשויות וגם ממארגני מחאת הקוטג'. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''ראש הממשלה כורת את ראשם של הרפתנים שאין לכם שום קשר לעלייה במחירי החלב, כדי לעשות כביכול משהו למען הצרכנים, כשהוא זורה חול בעיניהם, כי זה הצעד הקל ביותר''

שלומית קידר, מערכת פורטל החקלאות  25-7-2011


הרפתנים מחריפים את מאבקם בממשלה על כוונתה לאמץ את החלטות ועדת קדמי ועל-ידי כך לשחוק את רווחיהם באמצעות הפחתת מחיר המטרה ופתיחת שוק החלב ליבוא.

הבוקר (יום ב') התקיימו במקביל שלוש הפגנות גדולות של מאות רפתנים, חקלאים, תושבי הפריפריה ובני נוער מתנועת המושבים אשר גדשו שלושה צמתים מרכזיים - צומת מחניים בצפון, צומת קפלן-דרך מנחם בגין בתל אביב וצומת סעד בעוטף עזה. להפגנות בצפון ובדרום הגיעו לתמוך ברפתנים תושבים רבים מהקיבוצים והמושבים באזור, חקלאים מקומיים ובני נוער, כמו גם ראשי רשויות אזוריות מהגליל העליון, מבואות חרמון ואשכול.

הרפתנים שהגיעו להפגנות מחליבת הבוקר, כשהם לבושים במגפיים ובגדי חליבה, הניפו שלטי מחאה וקראו לראש הממשלה להיות אמיץ ולהתעמת עם הטייקונים ולא איתם. "הבוקר קמתי ב-4:20 לחליבת בוקר ברפת המשפחתית שלי, רפת בעבודה עברית '' סיפר צביקה וורפל מגבעת יואב שבדרום רמת הגולן. ''אני רוצה להמשיך להתפרנס מהרפת בכבוד, אך אם ראש הממשלה יקבל את המלצות ועדת קדמי לא יהיה לי סיכוי, וכך גם לרפתנים רבים נוספים. לא אנחנו קובעים את שכרנו, אלא הממשלה שמפקחת עליו, ואנחנו היינו שקופים לאורך כל הדרך. שרי וראש הממשלה, אל תפגעו בפרנסת הרפתנים והחקלאים'' קרא וורפל

שמיל טלבהרן, רפתן מעוטף עזה, סיפר כי רפתני וחקלאי הפריפריה הרחוקה מאזור עוטף עזה והנגב הגיעו בנוכחות מלאה למאבק והבטיח כי ימשיכו להיאבק למען המשך קיום ענף הרפת בישראל, הטוב ביותר בעולם.

להפגנה המרכזית שהתקיימה בתל אביב, הגיעו גם מארגני מחאת הקוטג' אשר ביקשו להביע תמיכה במאבקם הצודק של הרפתנים. "ממשלת ישראל במשך שנים הפילה את יוקר המחיה על הצרכן הקטן'' אמר איציק אלרוב ממארגני מחאת חרם הצרכנים, ''כעת כשהצרכן התאגד והחליט שהוא לא קונה יותר, במקום שהממשלה תטפל באשמים האמיתיים ביוקר המוצרים שהם המחלבות ורשתות השיווק, היא מנסה שוב לפגוע בחוליה החלשה בשרשרת, הרפתנים". עוד הוסיף אלרוב, כי אנשי מחאת הקוטג' ביקשו מהרפתנים לשבור את הכלים ולהפסיק לספק חלב למחלבות ולרשתות השיווק, שמוכרות את החלב אחר כך ביוקר לצרכנים.

הרפתנים במכתב למבקר המדינה: אנו מבקשים את התערבותך המהירה

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב שנכח בהפגנה בתל אביב, אמר כי על הצרכנים להבין שגם הרפתנים הינם צרכנים ואין קשר בין המחיר הנמוך אותו מקבל הרפתן תמורת החלב הגולמי היוצא מהרפת, לבין המחירים שמשלם הצרכן ברשתות השיווק. ''החלב היוצא מהרפת, שמחירו וכמותו מפוקחים על ידי הממשלה, מגיע אל המחלבות הגדולות ורשתות השיווק ושם מתקיימת השתוללות המחירים. אך מכיוון שהמחלבות ורשתות השיווק הינן בידי אנשי ההון, ראש הממשלה פוחד להתעמת איתם.'' אומר בכר

''ראש הממשלה כורת את ראשם של הרפתנים שאין לכם שום קשר לעלייה במחירי החלב, כדי לעשות כביכול משהו למען הצרכנים, כשהוא זורה חול בעיניהם, כי זה הצעד הקל ביותר. משכורת הרפתנים הינה היחידה שמפוקחת על ידי הממשלה. זה אבסורד! ביבי מעדיף לסבסד רפתנים באירופה ולייבא חלב משם ולא לתמוך בחקלאות וייצור במדינת ישראל. כבר עכשיו מתקיים יבוא של 20% ממוצרי גבינה בישראל. המחיר ירד? לא, רק עלה! ולכן הרס החקלאות עומד כאן לנגד עיננו במחיר חוסר יכולת של הסדר ענף המזון הפרוץ שנמצא בידי ידיים פרטיות. זה עלבון לעם ועלבון להתיישבות העובדת" אמר בכר.

הבוקר שלחו רפתנים מרמת הגולן מכתב למבקר המדינה מר מיכה לינדנשטראוס, בבקשה להתערבותו הדחופה ובדיקת חוקיות ההתנהלות של ועדת קדמי. "לא יתכן שוועדה ציבורית תמליץ על שינוי מהותי, מבלי שניתנה לכל הצדדים הרלוונטיים הזדמנות אמיתית להשמיע טענותיהם. לא יתכן כי המלצה להפחית את המחיר המשולם לרפתן עבור כל ליטר חלב גולמי, באופן שיש בו בכדי לפגוע בצורה מהותית בחקלאים, תיעשה מבלי לשמוע ולהבין את ההשלכות לכך." כתבו הרפתנים

עוד הם הבהירו במכתב למבקר המדינה כי הם אינם אלו שקובעים את מחיר ליטר חלב גולמי, אלא משרד החקלאות על ידי מנגנון כלכלי מוסכם ושקוף. "בטרם תהיינה למסקנות ועדת קדמי השפעות בלתי הפיכות, אנו מבקשים את התערבותך המהירה בבדיקת התנהלות הועדה ואופן קבלת החלטותיה''.