הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנט תשלם למגדלים למעלה מ-80 מליון ₪ בגין נזקים בחקלאות


הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך ששת החודשים של שנת 2011 הם ענף הפירות שנפגע בסערות החורף, ענף הפאלחה כתוצאה מגשמים במהלך חודש אפריל, ענף הירקות שגם הוא ספג אירועי אקלים קיצוניים ופגיעת מזיקים, וענף הלול שניזוק כתוצאה מהתפרצות מגיפת הניוקסל

מערכת פורטל החקלאות  25-7-2011


קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, תשלם למגדלים למעלה מ-80 מליון ₪ בגין נזקי טבע שנגרמו לענפי החקלאות השונים במחצית הראשונה של שנת 2011. זאת בנוסף לכ-60 מליון ₪ אותם שילמה החברה, במהלך מחצית השנה השנייה של 2010. מסיכום נתוני המחצית הראשונה של השנה שנערך בחברה עולה כי מרבית הנזקים נגרמו כתוצאה ממספר אירועי אקלים חריגים שהתרחשו בחודשים האחרונים.

על פי נתוני קנט, מירב הנזקים נגרמו בענף הפירות שספג נזקים קשים בהיקף של כ- 35 מיליון ₪. הנזקים הם תוצאה של מספר אירועי ברד וסערה בחודשים אפריל-מאי שהתרחשו באזורים נרחבים בצפון הארץ ואשר פגעו קשות בגידולי האגס, משמש, אפרסק, נקטרינה, שזיף ועוד, וכן חוסר יבול בזנים המוקדמים של הענבים, דובדבן, משמש ומספר מיני פירות נוספים.

ענף נוסף שנפגע קשות בששת החודשים האחרונים הוא ענף גידולי הפלחה שספג נזקים קשים בהיקף של למעלה מ- 24 מיליון ₪. מחצית הסכום ישולם בעקבות נזקים בביטוח ההכנסה בחיטה בעל והיתרה בגין נזקי גשם כבדים שפגעו בחודש אפריל ומאי בגידולי השחת (בעיקר תלתן) וכן בגין נזקי שרב לחימצה.

בענף הירקות הושק במחצית השנה האחרונה ביטוח אסונות טבע ליבולים כתוצאה מאירועי אקלים קיצוניים או פגיעת מזיקים ומחלות. היקף הנזקים שנגרמו למגדלי הירקות בביטוח החדש - בעיקר לגידולי אבטיח, בצל, תפוחי אדמה ומלפפון עומד עד היום על כ- 4 מיליון ₪. חשוב להדגיש כי ביטוח זה נותן מענה לנזקים בהיקפים נרחבים מאוד שעד להשקתו לחקלאים לא היה מענה ראוי לנזקים אלו.

נזקים בהיקף של למעלה מ 7.5 מיליון ₪ נגרמו בענף הלול, כאשר כ- 3 מיליון ₪ מהיקף הנזקים נזקים נגרמו רק בגין מחלת הניוקסל שהתפרצה לפני כמה חודשים במספר רב של אתרי גידול בארץ. התפרצות המחלה גרמה לסגרים והוצאות בגין השמדת להקות. מלבד היקף נזקי מחלת הניוקסל, נגרם נזק נוסף בענף הלול בהיקף של כ- 4.5 מיליון ₪, בגין תמותת עופות ממחלות אחרות.

כמו כן, בסיכום החצי שנתי של קנט מציינים גם את מגדלי הכוורות, שבעקבות השקת פוליסה חדשה של החברה יכלו השנה לראשונה לבטח עצמם בגין חוסר ביבול דבש אביבי. בגין נזקים אלו שילמה החברה למגדלי הכוורות כחצי מיליון ₪ .

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, "תופעות הטבע שהתרחשו במחצית הראשונה של 2011 מעידות שוב על חוסר היכולת לחזות, ובמקרים רבים גם להתגונן, מפני הנזקים הכבדים. בעקבות זאת, ולאור השינויים האקלימיים, בחודשים האחרונים קנט השיקה שורה של תכניות ביטוח חדשות וראשונות מסוגן. תכניות אלו יתנו מענה טוב יותר ומקיף יותר לצרכים המשתנים של החקלאים.