הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים הגישו 2 עתירות לבג''ץ כנגד ועדת קדמי


מועצת החלב מבקשת לחייב את הממשלה להתייעץ עם חברי המועצה לפני שיקבלו החלטה על שינוי ענף החלב. ''הליך גיבוש המלצות קדמי פגום, נעשה בחשאי, וימיט אסון על הרפתנים''. התאחדות מגדלי הבקר לחלב מבקשת כי בג''ץ יוציא צו ביניים נגד החלטות ועדת קדמי. ''ניסיון הועדה לגבש מדיניות בזק העומדת בסתירה לחוק חקוק לא יכולה שלא להיחשד כניסיון לכיבוי שריפה ואף כצעד פופוליסטי, פזיז ונעדר כל ראיה לטווח ארוך''

מערכת פורטל החקלאות  28-7-2011


שתי עתירות הוגשו היום (ד') לבג"ץ. מועצת החלב עתרה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומשרדי האוצר, התמ"ת והחקלאות בבקשה לחייב אותם להתייעץ עם חברי המועצה בטרם תתקבל כל החלטה בדבר שינוי מדיניות הנהוגה ביחס לענף החלב. במקביל, התאחדות מגדלי הבקר הגישה גם היא עתירה לבג"ץ ובה דרישה לצו ביניים נגד קבלת המלצות ועדת קדמי והפיכתן לעובדה מוגמרת בטרם נתנה לה ולחברים בה, הרפתנים, להשמיע עמדתם.

התאחדות מגדלי הבקר לחלב בישראל הגישה הבוקר (רביעי, ה-27.7.2011) עתירה לבג"ץ (תיק מספר 5590/11) נגד המלצות ועדת קדמי, באמצעות באי כוחה - עורכי הדין רמי בן נתן, נטע שגיא ומוריה עומר ממשרד ארדינסט, בן נתן ושות', וזאת על רקע דיונים בממשלה בהמלצות הוועדה שקמה אך לפני שבועות ספורים, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת, מר שרון קדמי, לצורך בדיקת מחירי מוצרי החלב.

בעתירה נטען כי הרפתנים, החברים בעותרת, הינם החוליה החלשה בשרשרת הערך של מוצרי החלב, שרשרת שראשיתה ברפת אשר בעמק ואחריתה בקוטג' המונח על מדפי רשת השיווק, אותו קוטג' אשר מחירו לצרכן היה זה שהצית את הסערה הנוכחית.

על פי טענת ההתאחדות, "ב"שרשרת הערך" הבונה את מחירו הסופי של המוצר לצרכן חוליות נוספות, איתנות וחזקות לאין ערוך - מחלבות, רשתות המרכולים - איש מכל אלה אינו נדרש להיפרד ולו גם מאגורה אחת ממחיר המוצר - והוא אפילו אינו נדרש לוודא כי הכסף שנגזל מן הרפתנים יועבר במלואו לצרכנים".

העותרת מזכירה, כי הרפתנים הם מלח הארץ; אין ביניהם אנשים עשירים; את לחמם מרוויחים הם ביגיע כפיהם. עבודתו של הרפתן קשה, והיא משתרעת על פני כל שעות היממה; התמורה המשולמת לרפתנים קצובה ומדודה, והיא נתונה לפיקוח מלא - היא עולה, אך היא גם יורדת – בשים לב למחיר התשומות הכרוכות בייצור החלב ברפת. חישובה של זו נעשה על פי מודל כלכלי מוסכם, פרי מחקר מבוסס היטב, המתעדכן מעת לעת.

עוד טוענת ההתאחדות בעתירה, כי "ניסיון הועדה לגבש מדיניות בזק העומדת בסתירה לחוק חקוק לא יכולה שלא להיחשד כניסיון ל"כיבוי שריפה" ואף כצעד פופוליסטי, פזיז ונעדר כל ראיה לטווח ארוך".

ההתאחדות מבקשת כי בג"צ יוציא צו ביניים נגד קבלת המלצות הוועדה והפיכתן לעובדה מוגמרת בטרם נתנה לה ולחברים בה, הרפתנים, זכותם האלמנטארית להשמיע את עמדתם ובטרם נשקלו השלכותיהן מרחיקות הלכת של המלצות אלה, וכי יוציא צו על תנאי כנגד המשיבים המורה להם לנמק מדוע לא יבוטלו המלצות הועדה.

בימים האחרונים הובא לידיעת התאחדות מגדלי הבקר תוכנו של מסמך המרכז את מסקנותיה של ועדת קדמי. עיקרן של אלה הינו שורת גזרות קשות מנשוא עבור ציבור הרפתנים בישראל, הפחתה מיידית ודרמטית של "מחיר המטרה" - המחיר המפוקח, המשולם לרפתנים עבור החלב הגולמי. המסמך כולל גם המלצה לפתיחת שוק החלב לייבוא.

בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב אומרים, כי במידה ותתקבלנה המלצות אלה, תפגענה מאות רפתות במגזר הפרטי ופרנסתן הצנועה של אלפי משפחות תקופח.

המועצה לענף החלב בישראל, העוסקת בהסדרת הייצור והשיווק של החלב מזה כ – 50 שנה, הגישה הבוקר (יום רביעי) גם היא עתירה לבג"צ כנגד ממשלת ישראל, ראש הממשלה, שר האוצר, שר התמ"ת ושרת החקלאות בדרישה להוצאת צו על תנאי שימנע קבלת החלטות בנושא שינוי המדיניות בענף החלב ללא היוועצות עימה - הגורם המוסמך לפיקוח (מכוח חוק החלב) על ענף החלב.

העתירה שהוגשה ע"י בא כוחה של המועצה עו"ד שאול פלס, מבקשת להוציא את הצו באופן מיידי או לחילופין במידה שההמלצות בעניין שינויים בענף החלב כבר התקבלו, מבקשת המועצה להוציא צו ביניים מיידי שימנע קבלת החלטות לפני הדיון בבקשה לצו על תנאי.

המועצה מתריעה כי קבלת ההחלטות באופן הלקוי והנמהר שבהן התקבלו תביא לכך שציבור הצרכנים ישלם בסופו של דבר יותר עבור מוצרי החלב.

למועצת החלב טענות רבות כנגד דו"ח ועדת קדמי ובראשן הטענה כי הועדה מתיימרת לשנות סדרי בראשית ביחס לכל שרשרת הערך בענף החלב ואף כי אין לה נתונים ביחס לקשרי ספקים-קמעונאים ואין לה נתונים ביחס לשיעור הרווחיות של רשתות השיווק, ועל כן היא ממליצה לבחון אותם בעתיד (סעיף 4 למסמך המלצות ועדת קדמי) מכאן אנו למדים כי הוועדה מחפשת פתרונות "קסם" מידיים ואינה לוקחת בחשבון תכנון לטווח ארוך שהוא אבן היסוד של ענף החלב.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב אומר, כי הליך גיבוש ההמלצות של ועדת קדמי היה הליך פגום וכי הוא עומד בסתירה להוראות חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 שנתקבל בכנסת רק ביום 28.3.2011 "ההמלצות שהתגבשו בלתי סבירות ויביאו לפגיעה אנושה ובלתי מידתית ברפתנים, בעוד שספק רב אם הן ישיגו את מטרתן ויועילו בהפחתת מחירי מוצרי החלב לצרכן הישראלי. בבדיקה בלתי תלויה שנערכה על ידי הכנסת והוצגה בועדת הכלכלה, נאמר במפורש, כי האחראיות על העלאת מחירי מוצרי החלב הינן המחלבות הגדולות ורשתות השיווק, מוזר כי מסקנות ועדת קדמי הנסמכות על בדיקות אלו ודומות להן, הינן לפגוע באלו שאינם אחראים לעליית המחירים- הרפתנים. אין ספק כי החלטה זו נגזרת של מניעים זרים והחלטות פופוליסטיות לחלוטין שאין להן קשר למציאות הכלכלית ולא לטובת הצרכנים" אומר בכר.