הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפתני עמק יזרעאל למבקר המדינה: בדוק ניגוד עניינים של השר שמחון


במכתב רפתני העמק למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, התראה על ניגוד עניינים של שר התמ''ת שלום שמחון. לפי המכתב, שני אחיו של השר מועסקים בתפקידים בכירים בחברות בנות של תנובה

מערכת פורטל החקלאות  28-7-2011


רפתני עמק יזרעאל פנו הבוקר במכתב למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס , ובו התראה על ניגוד עניינים של שר התמ"ת שלום שמחון. לפי המכתב, שני אחיו של השר מועסקים בתפקידים בכירים בחברות בנות של תנובה.

"אח אחד משמש כמנהל כוח אדם וחבר הנהלה בחברת מאמא עוף, חברה הנמצאת בבעלותה המלאה של תנובה, ואחר אחר משמש כחשב בחברת צ'אם, חברה שתנובה מחזיקה בשליש ממנויותה", נאמר במכתב.

לטענת הרפתנים, למרות שעל פי ממצאי חברי הוועדה לבחינת משק החלב, נמצא כי האחריות לעליית מחירי החלב מקורה במחלבות ורשתות השיווק אשר מנצלות את כוחן בשוק ליצירת רווחים ללא כל פיקוח, הרי שבניגוד לכל הגיון ובמהופך לממצאי הוועדה, המלצות הוועדה הינן לפעול דווקא כנגד הרפתנים, להורדת מחיר ליטר חלב גולמי (מחיר המטרה) ''אין כל הסבר מניח את הדעת מדוע זה אין כל קורלציה בין ממצאי הוועדה לבין המלצותיה, ונבהיר - המלצות הוועדה אינן נוגעות למחלבות ולרשתות השיווק אלא יש בהן כדי לפגוע פגישה אנושה ברפתנים בלבד, זאת למרות ממצאי הוועדה ולמרות שהמחיר שמקבלים הרפתנים תמורת ליטר חלב גולמי (מחיר המטרה) מפוקח על ידי הממשלה, מאז שנות ה-60. כאן המקום לציין כי הדבר מתיישב יותר עם המסקנה שהמלצות הועדה (אשר הינן מנוגדות לממצאיה, יתכן שנובעות הן ממניעים זרים ומהשפעה בלתי הוגנת, בין היתר בשל החשש לניגוד עניינים".

''בעניין זה, יצויין כי בדו''ח מבקר המדינה משנת 2010 מתח מבקר המדינה הנכבד ביקורת קשה על מר שלום שמחון, שר החקלאות דאז, כבעל עניין אישי בגיבוש הרפורמה בענף הלול שהוא בעצמו יזם, למרות ניגוד העניינים שבדבר. בעניין זה, השר שמחון הודיע על העניין האישי רק בדיעבד, לאחר שההצעה המגובשת היתה על שולחן הממשלה.''

לפיכך, פונים הרפתנים אל המבקר על מנת שינחה את הגורמים הרלוונטיים במשרדו לעשות לבדיקת המקרה ומניעתו טרם קבלת החלטות ''המושפעות ממניעים זרים כאמור''.