הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אח תאום לכנרת - אגם מישיגן בארה''ב


שר התשתיות הלאומיות ומושל מדינת אילינוי חתמו על הסכם אגמים תאומים בין אגם הכנרת לאגם מישיגן. ההסכם יקדם שיתוף פעולה בנושאי מחקר, ניטור והערכה של איכות המים, מינים פולשים ועוד. המאפיינים השונים של האגמים בגודל, באקלים, באוכלוסיה ובשימושי הקרקע באגן ההיקוות, מדגישים את השימוש האפשרי בהם כמעבדות טבעיות לבחינה והבנה טובה יותר של תהליכים לימנולוגיים

מערכת פורטל החקלאות  27-7-2011


לאגם הכנרת סוף סוף יש אח תאום, לאחר שהשבוע חתמו שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו ומושל מדינת אילינוי, מר פטריק קווין על הסכם אגמים תאומים כנרת-מישיגן.

ההסכם מבטא את השאיפות המשותפות של תושבי אילינוי ואזרחי מדינת ישראל למורשת שימור וניצול בר-קיימא של אגם כינרת ואגם משיגן, מהווה ביטוי לחשיבות הגדולה של ניהול משק המים, במיוחד במצב משבר מים אזורי, תוך שמירה על סביבה אקולוגית בריאה ומחזק את המחקר המדעי המשותף אשר יאפשר הבנה טובה יותר של תפקוד מערכות אלו ושמירתן לדורות הבאים.

ההסכם שנחתם יקדם שיתוף פעולה בנושאי מחקר כמו חקר הדייג, ניטור והערכה של איכות המים, פריחות אצות מזיקות, מינים פולשים. המאפיינים השונים של האגמים בגודל, באקלים, באוכלוסיה ובשימושי הקרקע באגן ההיקוות, מדגישים את השימוש האפשרי בהם כמעבדות טבעיות לבחינה והבנה טובה יותר של תהליכים לימנולוגיים (אגמיים). לדוגמא, שטח הפנים של אגם מישיגן, שהינו הגדול ביותר בכדור הארץ בתוך אותה מדינה, גדול פי 350 משטח הפנים של הכינרת שהינה האגם הנמוך ביותר בכדור הארץ.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו אמר: "במסגרת שאיפתנו להפוך את ישראל למעבדה למחקר בשלל נושאים, גם הכנרת יכולה לשמש ככלי למציאת פתרונות לבעיות כלל עולמיות בנושאי מים. ההסכם שנחתם פותח את הדלת לחילופי רעיונות ולעבודה משותפת בין הצדדים. בניהול מדיניות מים קיימת משוואה רגישה בין הצרכים הסביבתיים לצרכים החקלאים, התעשייתיים והביתיים. שילוב הידיים והעבודה המשותפת יביאו ללא ספק להישגים מרשימים ויסייעו למציאת פתרונות לנושאי הללו".

הגורמים שמופקדים על יישום ההסכם הם המחלקה למשאבי טבע של מדינת אילינוי והמכון לחקר ימים ואגמים בשם משרד התשתיות הלאומיות של ישראל. המושל הגיע לישראל כאורח של הקרן היהודית המאוחדת של שיקגו.