הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ראש הממשלה אימץ את מסקנות ועדת קדמי לבדיקת שוק החלב


שרי האוצר והתמ''ת סיכמו היום (ד') על פתיחת משק החלב בישראל לייבוא ועל ביצוע רפורמה מקיפה שתביא להוזלת המחיר לצרכן בעשרות אחוזים. נתניהו אימץ את מסקנות הוועדה לבדיקת שוק החלב ובהן הגברת השקיפות של פעילות המחלבות והרשתות וייעול משק החלב. יו''ר הלובי החקלאי בכנסת שי חרמש: ''על הניסיון הזול לרצות את שוכני האוהלים באמצעות שחיטת הפרות נשלם כולנו ביוקר''

מערכת פורטל החקלאות  27-7-2011


שרי האוצר והתמ"ת הודיעו הערב (ד') על פתיחת משק החלב ליבוא וכן על ביצוע רפורמה מקיפה בענף שתביא לדבריהם ''להוזלת המחיר לצרכן בעשרות אחוזים''.

בשעות הערב מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא אימץ את מסקנות ועדת המשנה לבדיקת שוק החלב, הכוללות שורה של מהלכים שיגבירו את התחרות, בכלל זה חשיפת המשק ליבוא, הגברת השקיפות של פעילות המחלבות והרשתות וייעול משק החלב.

עיקרי ההמלצות:
- הייבוא יפתח במתווה מדורג
- מכוני התערובת ייבדקו
- המחלבות יחויבו בהצגת רווחיהן ויבוטל הפטור מהסדר כובל למשווקי תוצרת חקלאית
- הרשתות ידווחו על רווחיהן, יחויבו בסימון מוצרים, ולא יוכלו לייבא
- יבדקו קשרי הרשתות והספקים
- מכסות חלב שלא ינוצלו יפתחו לתחרות
- רפתות קטנות יוכלו לגדול
- מחיר המטרה יופחת ב 5-6 אגורות

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי ''הדרך הנכונה להוזלת מחירים היא על ידי תחרות אמיתית במשק החלב, וזו אפשרית רק באמצעות פתיחה ליבוא מתחרה. חשיפת משק החלב ליבוא תחייב את המחלבות להתייעל ולהוזיל מחירים ולשפר את המוצרים ותועיל בטווח הארוך לכלכלת ישראל. שהו חלק ממדיניות כוללת של הממשלה להפחתת הריכוזיות במשק והגברת התחרות''.

לדברי שר התמ''ת שלום שמחון, ''ההמלצות מגדירות למעשה רפורמה מבנית בענף החלב. כפי שאמרנו בתחילת הדרך, כל החוליות בשרשרת הערך של ייצור ושיווק החלב יתנו את חלקן, כל אחת לפי רווחיה ואחריותה לעלויות של הצרכן, וזאת כדי שהצרכן יהנה מהוזלה משמעותית. כפי שאמרנו הפגיעה בחקלאים היא אכן מתונה, וזאת לנוכח העובדה שהם אינם האחראים העיקריים לעליית מחירי מוצרי החלב. המלצות אלו הן פרק ראשון במתווה רחב שתציג בעוד כשלושה חודשים ועדת המזון היושבת על המדוכה ובוחנת את שוק המזון בכללותו''.

בתגובה להחלטת רוה"מ לקבל את המלצות וועדת קדמי לבדיקת מחירי מוצרי החלב אמר היום יו''ר הלובי החקלאי בכנסת שי חרמש (קדימה): ''על הניסיון הזול לרצות את שוכני האוהלים באמצעות שחיטת הפרות נשלם כולנו ביוקר. ראש הממשלה כהרגלו חזק על חלשים- במקום להכות ברשתות השיווק שמספסרות בקשת שלמה של מוצרי המזון הוא בחר לפגוע בחוליה החלשה ביותר- הלוא הם הרפתנים. בכך הכריע לטובת בעלי הממון אל מול אנשי העמל וסתר סטירת לחי מצלצלת לפריפריה ולקווי העימות. את פרי הביאושים של החלטה פופוליסטית זו יוכל הצרכן הישראלי לפגוש בקרוב במחסור בתוצרת ישראלית ובתלות במזון מיובא''.

ועדת המשנה בראשותו של מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, לבדיקת שוק החלב הוקמה על ידי שר התמ"ת, שלום שמחון ושר האוצר, יובל שטייניץ ולבקשת ראש הממשלה. הוועדה פעלה במסגרת רחבה יותר של הוועדה לבדיקת שוק מוצרי המזון והצריכה בכלל. ועדת החלב קיימה שש פגישות, בהן בדקה את כל שרשרת הערך של שוק מוצרי החלב.

בוועדה היו חברים נציגים ממשרדי האוצר, החקלאות והתמ"ת וכן מהרשות להגבלים עסקיים. כמו כן השתתפו בדיונים נציגי הרפתנים, נציגי המחלבות ונציגי רשתות השיווק. מטרת הוועדה הייתה בסופו של דבר להוריד את מחירי החלב לצרכנים תוך שמירה על רווחיות הוגנת.