הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יעל שנדרסה באזור נחל דרגות הושבה לטבע


היעל הפצועה שנמצאה על ידי אזרחים ופונתה על ידי סיור של צה''ל, הושבה השבוע חזרה לטבע לאחר שהוענק לה טיפול בגן החיות התנ''כי בירושלים. אקולוג מחוז יהודה ושומרון ברשות הטבע והגנים: ''אין תחליף לערנות של הציבור במקרה שבו בכל זאת נגרמת פגיעה. ההתגייסות של כלל הגורמים לא רק שהצילה את חייה של היעלה, היא גם אפשרה לה לשוב לטבע במהירות יחסית''

מערכת פורטל החקלאות  31-7-2011


יעל אחת שמסתובבת בימים אלו באזור ים המלח חבה את חייה לאזרחים, חיילים, פקחים ווטרינרים, שפעלו בשיתוף פעולה להצלתה.

לפני כשבוע זיהו מטיילים באזור נחל דרגות יעל שנדרסה כשהיא מוטלת פגועה לצד כביש 90. המטיילים הפנו את תשומת ליבם של חיילי בא"ח הנח"ל שהיו בסיור באזור, אשר לא היססו, אספו את היעל לרכב ובסיוע המנהל האזרחי יצרו קשר עם אנשי רשות הטבע והגנים שבשמורת טבע עינות צוקים הסמוכה.

לאחר שהועברה לשמורה, הוסעה היעל אחר כבוד לטיפול חירום בגן החיות התנ"כי, שם אבחנו כי אינה סובלת מפגיעות משמעותיות או שברים. לאחר מספר ימי טיפול והתאוששות, וכשהיה ברור כי מצבה מאפשר לה לשוב לטבע, נאספה היעל שוב, הפעם על ידי פקח רשות הטבע והגנים, שהשיב אותה לטבע באזור שבו נמצאה, אך הפעם הרחק מהכביש. היעל שוחררה כאשר היא נושאת על אזנה תג ירוק, לצורך זיהוי עתידי.

מנהל שמורת טבע עינות צוקים אלדד חזן, מספר כי היעל הגיעה ביום שישי כשהיא במצב של הלם, סובלת מפגיעה בראש ומדימום, ואף אינה מסוגלת לעמוד על רגליה. ''אין לי ספק שלולא נאספה היא לא הייתה שורדת את הלילה במצבה. בשלב ראשון דאגנו לה למקום שקט ונטול לחצים, כאשר במקביל התגייס גן החיות התנ"כי לקבל את היעלה לטיפול. בגן החיות היא נבדקה ונשללה האפשרות של שבר בגוף. היא קיבלה טיפול של סטרואידים ולאט לאט שבה לאכול כרגיל, כאשר צוות גן החיות עוקב אחריה ומוודא שהיא לא סובלת מפגיעות שלא נראות לעין. אחרי עוד כמה ימי התאוששות הבנו שהיעל בסדר, והיא הושבה לטבע''.

אקולוג מחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים עמוס סבח אומר כי ישנם מקרים רבים בהם יעלים מתקרבים ואף מנסים לחצות את כביש 90, וזאת על מנת להגיע למקורות מים הנמצאים לחופי הכנרת. רשות הטבע והגנים פועלת על מנת להציב ליעלים שקתות בצידו המערבי של הכביש, ובכך לחסוך מהם את המעבר המסוכן. סבח מוסיף כי ''אין תחליף לערנות של הציבור במקרה שבו בכל זאת נגרמת פגיעה. ההתגייסות של כלל הגורמים לא רק שהצילה את חייה של היעלה- היא גם אפשרה לה לשוב לטבע במהירות יחסית''.