הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד האוצר עצר את הליכי קליטת משפחות צעירות בערבה


עקב משבר הקוטג' וחילוקי הדעות בין משרדי האוצר והחקלאות, נעצרו הליכי קליטת משפחות צעירות בערבה. ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה במכתב לראש הממשלה: ''אני מצפה כי יעשה סדר עם פקידי האוצר המטרפדים יישום של החלטות ממשלת ישראל וקידום חזון משותף (כך אני מקווה) של ממשלת ישראל בראשותך ליישוב הערבה והפריפריה הרחוקה''

מערכת פורטל החקלאות  1-8-2011


עוד אבסורד ממשלתי על גבם של תושבי הערבה: עקב המשבר במשק החלב וחילוקי הדעות בין משרדי האוצר והחקלאות, החליט משרד האוצר להקפיא את כל הפעילות הקשורה למשרד החקלאות, ועצר את המשך קליטת משפחות חדשות בערבה, זאת למרות שבישיבת הממשלה החגיגית שנערכה בדגניה באוקטובר האחרון החליטה הממשלה לקלוט 1000 נחלות להתיישבות חקלאית בכל הארץ, מתוכן 250 נחלות חקלאיות בערבה התיכונה.

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה עזרא רבינס, פנה הבוקר במכתב תקיף וזועם לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא מוחה על ההחלטה ומותח ביקורת חריפה על משרד האוצר.

''בישיבה עם מנכ"ל משרד החקלאות התברר כי עקב סכסוך הקוטג' וחילוקי דעות בין משרד החקלאות לאוצר, קיבלו פקידי האוצר לכרוך הכל בכל ולהקפיא כל פעילות הקשורה למשרד החקלאות. האם התנהלות זו מקובלת עליך?'' כותב רבינס לנתניהו

"נדמה לי, במיוחד בתקופה זו האינטרס הלאומי לסייע למשפחות הצעירות ליישב את הפריפריה הרחוקה, דווקא עתה בניגוד למדיניותך ובחוסר הגיון, חוזרים נערי האוצר בחוסר רגישות ובהתנשאות להפעיל מנופי לחץ על משרד החקלאות ועל גב מתיישבי הערבה ומטרפדים את המשך המשימה העיקרית שלנו לקליטת מתיישבים לעמק הערבה''

רבינס מסיים את מכתבו לנתניהו ואומר: ''מבקש ומצפה שתעשה סדר עם אותם פקידים שהגיע הזמן שיפסיקו לטרפד יישום של החלטות ממשלת ישראל וקידום חזון משותף (כך אני מקווה) של ממשלת ישראל בראשותך ליישוב הערבה והפריפריה הרחוקה''.

לדברי מנהל הפיתוח במועצה ערבה תיכונה גיל סלוין, בשנה שעברה נקלטו בתהליך ארוך ומייגע 17 משפחות של בנים חוזרים ומשפחות צעירות חדשות, והשנה כבר עברו את התהליך עוד 25 משפחות צעירות המתוגברות בדירות שכורות או קרוואנים אך אינן יכולות להתחיל את תהליך ההתיישבות על הקרקע והקמת המשקים החקלאיים עקב עצירת התהליכים בשל הסכסוך בין משרדי האוצר והחקלאות. מדובר בהרחבות חקלאיות בחמישה ישובים בערבה התיכונה - עידן, חצבה, עין יהב, צופר ופארן הממתינים לתקציבים שהובטח להם עבור הכשרות קרקע ומקורות מים על מנת לפתח חקלאות. סלוין אומר, כי קיימות עוד פי חמש משפחות, המעוניינות להגיע לערבה, חלקן ממרכז הארץ וחלקן של בנים חוזרים המעוניינים לחזור להתיישב בערבה ולהמשיך בעבודת החקלאות.

בערבה התיכונה הגובלת עם גבול ירדן, 7 ישובים וכ- 3140 תושבים. 60% מהייצוא הטרי החקלאי של מדינת ישראל מגיע מ- 506 משקים חקלאיים בערבה, על 30 אלף דונם חקלאיים, משם מייצאים מלונים, פלפלים, עגבניות, חצילים ותבלינים ייחודיים בזנים ובצבעים שונים ולא שגרתיים ובטעמים מגוונים ובריאים יותר.