הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק הסטנדרטים לפירות וירקות אושר לקריאה שנייה ושלישית


החוק יהווה מהפכה צרכנית שתאפשר לקבוע תקני איכות ובטיחות לפירות וירקות שיביאו לשיפור ניכר באיכות לצרכן. המשווקים והרשתות יחויבו למיין ולהפריד בין סוגי הירקות והפירות השונים על פי איכותם ולסמנם בהתאם. שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד: ''שמירה על זכויות הצרכן מבוססת בראש ובראשונה על הגינות ושקיפות''

מערכת פורטל החקלאות  1-8-2011


משרד החקלאות הגיש היום (ה-1 באוגוסט) לוועדת הכלכלה של הכנסת את הצעת החוק לפיקוח על יצור הצמח ושיווקו, הצפויה לחולל מהפכה צרכנית בכל הקשור לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של פירות וירקות. הצעת החוק כבר אושרה בקריאה ראשונה בכנסת, והוגשה היום כאמור לדיון בוועדת הכלכלה להכנה לקריאה שניה ושלישית. התנאים לייצור, שיווק וסימון המוצר יקבעו בתקנות, שיותקנו ויוגשו לאישור הכנסת לאחר השלמת הליכי חקיקת חוק המסגרת הראשי.

לדברי משרד החקלאות, החוק יאפשר זיהוי של התוצרת החקלאית הטרייה מן הצומח הנמכרת בישראל, ויקבע מסגרת חקיקתית לאמות מידה לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של התוצרת הטריה (פירות וירקות) לשוק המקומי. כמו כן, החוק מכיל תקני איכות ובטיחות על כלל התוצרת החקלאית הטרייה. גם תוצרת מיובאת מחוייבת לעמוד באמות המידה שייקבעו בחוק.

החוק יאפשר קביעת תקנות ונהלים שיחייבו את כל שרשרת הגידול והשיווק של תוצרת חקלאית טרייה בשמירת תקנים מחייבים. הדרישות נוגעות לבטיחות המוצר, כגון איכות מי ההשקיה, שאריות חומרי הדברה (אשר קיימות כיום בחקיקה שהתקין שר הבריאות, יאומצו במסגרת הנוהל החדש שנקבע בחוק וישולבו במסגרת התקנות שיותקנו עבור החוק החדש), בתי אריזה וכדומה. בנוסף, החוק כולל דרישות איכות, כגון צבע, צורה, גודל של תוצרת חקלאית טרייה, וכן מדדים נוספים.

המהפכה העיקרית הטמונה בחוק היא מהפיכה צרכנית. משרד החקלאות מצהיר בחוק כי בכוונתו לחייב את משווקי התוצרת הקמעונאים (רשתות השיווק והחנויות), למיין ולהפריד בין הסוגים של כל ירק או פרי לפי איכותו, ולסמנו בהתאם. העובדה שכיום לא נהוגה ברשתות ובחנויות הפרדת תוצרת על פי איכותה פוגעת בצרכן שנאלץ לשלם מחיר אחיד עבור מוצר שאיננו הומוגני מבחינת איכותו.

הציפייה היא כי מכירת התוצרת כשהיא מסווגת לפי האיכות תביא לקביעת מחירים בהתאם. כתוצאה מהחוק יוכל הצרכן לזהות את התוצרת, את רמת איכותה, את שרשרת הגידול והשיווק שעברה, ובהתאם לבחור אילו רכישות לבצע וכיצד הן ברשתות השיווק והן בשווקים. המוצרים שיסומנו יהיו גם מוצרים ארוזים וגם מוצרים בתפזורת.

"חוק הסטנדרטים" יהווה בסיס לקיום סחר הוגן בפירות וירקות. החוק יאפשר שקיפות, יקטין את עלות החיפוש, ייתן לצרכן מידע אודות איכות התוצרת ויאפשר הוגנות במסחר כלפי הצרכן. החלת הסטנדרטים שבתקנות שיותקנו ע"פ החוק תהווה בסיס לתשלום עבור איכות, כאשר צרכנים בעלי רמת הכנסה נמוכה יותר יוכלו לצרוך תוצרת במחירים נמוכים יותר, אך עדין ברמת איכות בסיסית טובה בדוקה ומפוקחת, ואילו צרכנים בעלי העדפות צרכניות אחרות יקבלו תמורה הוגנת עבור המחיר הגבוה יותר שישלמו.

מדי שנה מיוצרים בישראל כמיליון טון ירקות וכ- 500,000 טון פירות. מתוכם, כ- 400,000 טון ירקות וכ- 100,000 טון פירות מיועדים ליצוא.