הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יעקב בכר לנתניהו: ''ההחלטה שקיבלת, שוב פועלת לטובת הטייקונים''


''אתה, אדוני ראש-הממשלה, מפעיל את כל כוחך להפוך אלפי רפתנים ומשפחותיהם המרוויחים שכר נמוך, לעניים מוחלטים או אפילו למובטלים, רק כדי לעוור את עיני הציבור כאילו הינך פועל להוזיל את מחירי החלב ומוצריו. זאת כאשר אתה יודע היטב שהבעיה המרכזית היא מתח הרווחים העצומים של רשתות השיווק השייכות לטייקונים ושל המחלבות. אבל איתם אתה כנראה חושש להתעסק'' כך יעקב בכר במכתב לבנימין נתניהו

מערכת פורטל החקלאות  2-8-2011


יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, ומי שמוביל את מאבק הרפתנים בימים אלה כנגד החלטת ראש הממשלה לאמץ את מסקנות ועדת קדמי, שיגר היום מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו.

במכתבו מוחה בכר על החלטתו של ראש הממשלה לפגוע במחיר המטרה של החלב ולפתוח את השוק ליבוא ''ההחלטה שקיבלת ביום ה' האחרון, עם שר האוצר ושר התמ"ת ובהתנגדות שרת החקלאות, היא שוב החלטה הפועלת לטובת הטייקונים, בעלי רשתות השיווק והמחלבות על גב הרפתנים, וגם לא תביא להוזלת מחיר החלב ומוצריו לציבור הרחב. החלטה זו פוגעת רק ברפתנים, שהשפעתם על המחיר היא מספר אגורות בלבד, לעומת 3 שקלים של הטייקונים.

בכר אינו מתנגד לרפורמה בשוק החלב אך מוחה על העובדה שהיחידים שנפגעו מהחלטת ראש הממשלה הם הרפתנים: ''ואנחנו אומרים - כן לרפורמה שתביא להורדת מחירים, אבל עליה להתחיל קודם לכן בטייקונים. מטורף לחשוב שבאותו זמן בו מעמד הביניים נשחק ומפגין בכל המדינה - אתה, אדוני ראש-הממשלה, מפעיל את כל כוחך להפוך אלפי רפתנים ומשפחותיהם המרוויחים שכר נמוך, לעניים מוחלטים או אפילו למובטלים, רק כדי לעוור את עיני הציבור כאילו הוא פועל להוזיל את מחירי החלב ומוצריו. זאת כאשר אתה יודע היטב שהבעיה המרכזית היא מתח הרווחים העצומים של רשתות השיווק, בעלות הסופרמרקטים, השייכות לטייקונים ושל המחלבות. אבל איתם אתה כנראה חושש להתעסק'' כותב בכר במכתבו לנתניהו.

בכדי להבהיר את הסוגיה, מציג בכר במכתבו מספר שאלות ותשובות בנושא החלב בישראל, בהנחה שהשר שלום שמחון ואנשי האוצר לא העלו אותן בפני ראש הממשלה:

שאלה: מה שכרו של רפתן בחודש?
תשובה: כ- 7,000-8,000 ₪ בחודש, במרבית המושבים.

שאלה: מה המשמעות של הפחתת 6 אגורות מהרפתן?
תשובה: זה הורג אותו. רפתן מקבל שכר של 20-25 אגורות לליטר. אם מורידים לו 6 אגורות מתוך 20 זה לפגוע בפרנסתו בקרוב ל- 1/3. כלומר- הפחתה של כ- 2,000 שקלים משכרו, מ- 8,000 ל- 6,000. מי בישראל היה מוכן לדבר כזה. אתה היית מוכן לזה?

שאלה: מי משפיע יותר על המחיר לצרכן - הרפתן או הטייקון?
תשובה: השפעת הרפתן על המחיר- 25 אגורות בלבד, ואילו השפעת הטייקונים (רשתות השיווק והמחלבות) על המחיר - כ- 3 שקלים!!!

שאלה: אז מה הטענה שלכם?
תשובה: אנחנו אומרים שאם הממשלה רוצה להוריד את מחיר החלב לאזרחים (ואנחנו בעד), שתדאג ללכת קודם לטייקונים - רשתות השיווק והמחלבות- ולגרום לכך שהם יורידו את המחיר לצרכן (והמרווחים שלהם גדולים ומגיעים יחד עד כדי 3 שקלים). זה מרושע וחצוף לפנות לבצע מהלך בריוני נגד הרפתנים, רק כי אפשר, כי הדבר נתון בידי הממשלה והכנסת.

שאלה: אז מה יהיה?
אנחנו נילחם על הבית שלנו. הבית שלנו נמצא בעוטף עזה, בנגב ובגליל ואנחנו נעשה הכל כדי למנוע העיוות, חוסר הצדק וחוסר הרגישות הזאת.

בסיום המכתב קורא בכר לראש הממשלה: 'ביבי, תלחם בטייקונים, לא ברפתנים! הרפתנים ימשיכו במחאתם ויתנגדו בכל האמצעים, להעדפת ראש הממשלה את הטייקונים על פני ייצור ישראלי, אשר ממילא מפוקח על ידי הממשלה, הן במחירו והן בכמות שאותו הוא יכול לייצר.

מדינה שלא תהיה יצרנית, תממן חקלאים במדינה אחרת ותהיה נתונה לסנקציות בעיתות מלחמה, דינה-כליה.
ה
כל מוכן נתניהו לשים על כף המאזניים בכדי לרצות את העם, אשר ממילא לא ייהנה ממחירים זולים יותר עקב פתיחת היבוא.''

מחר 3.8 - תתקיים הפגנה ועצרת גדולה של כלל ההתיישבות העובדת מהמגזר הקיבוצי והמושבי, אליה יצטרפו אנשי מחאת הקוטג' וישובי הפריפריה. הפגנה תחל בשעה 18:30 בתל אביב.