הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלפי רפתנים וחקלאים בהפגנה בת''א: ''אדוני ראש הממשלה, אתה מנותק מהעם''


ששת אלפים רפתנים ואנשי ההתיישבות העובדת צעדו אתמול בהפגנה הגדולה בתל אביב. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''אדוני ראש הממשלה אתה מנותק מהעם. עשרות אלפי עובדי אדמה אומרים לך - אתה מפוטר!''. יצחק אלרוב ממארגני מחאת הקוטג' אמר בהפגנה: ''ראש הממשלה טעית! לא יצאנו נגד הרפתנים. זו פגיעה בחוליה החלשה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות''

מערכת פורטל החקלאות  4-8-2011


''באנו להזהיר את כלל קבוצות המחאה בארץ מפניך ומפני ממשלתך. כאשר תחליט לדבר איתנו, תצטרך לאסוף אותנו מהשדות והרפתות בפריפריה, כי אין לנו בתים בתל-אביב ואנחנו לא חיים במגדלים. עד אז נמשיך בדרכנו ונבנה את הארץ הזו, וכאשר אנו אומרים הארץ הזו אנו מתכוונים למדינת ישראל לא לרומניה!'' כך קרא היום מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר לראש הממשלה בנימין נתניהו, בהפגנת הרפתנים והחקלאים שהתקיימה בתל אביב.

''אדוני ראש הממשלה, אתה מנותק מהעם! עשרות אלפי עובדי אדמה אומרים לך - אתה מפוטר!" אמר יעקב בכר. עוד אמר בכר מעל הבמה לקול תרועת החקלאים: "באנו להגיד לך כי דו"ח ועדת קדמי הינו הספר הלבן של ענף החלב במדינת ישראל''. אמר בכר

6000 רפתנים, חקלאים ואנשי ההתיישבות העובדת הגיעו אתמול לצעדה ולעצרת המחאה הגדולה, יום לפני פגרת הכנסת, כדי למחות נגד ההחלטות של ראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת, לפתיחת שוק החלב לייבוא ופגיעה במחיר המטרה של החלב הגולמי.

לדברי הרפתנים, ההחלטות לפתיחת היבוא למוצרי חלב ופגיעה במשכורות הרפתנים אינן מקצועיות ולא מעוגנות במציאות, ויביאו לחיסול ההתיישבות העובדת, להפסקת ייצור החלב בישראל, וכמו כן יגרמו לכך שישראל תהפוך להיות תלויה בחסדי זרים ובקיץ לא יהיה בארץ חלב ניגר.

אם לא די בכך, אמש חתם שר האוצר על שורה של צווים והוראות שעה לשנים 2011 - 2016 להגדלת מכסות ייבוא הגבינות ולהורדת המכסים על גבינות קשות ונוספות, מהלך אותו מכנים היום הרפתנים כמחטף באישון לילה. '' זוהי החלטה אומללה שמלבד לחסל אותנו לא תוביל להורדת המחירים על מוצרי החלב, ותמשיך להעשיר את הטייקונים ורשתות השיווק המייבאות את מוצרי המזון. ברור כי נתניהו מבקש לרצות את אנשי ההון תוך עריפת ראשם של הרפתנים בעידודו המלא של השר שמחון והשר שטייניץ.'' אומרים הרפתנים.

המפגינים בתל אביב צעדו לאורך רחוב מרמורק, סמוך למאהל בשדרות רוטשילד, מלווים בטרקטור ועגלה ממנה חילקו שקיות חלב עליהן נכתב: "מצילים את ענף החלב בישראל". בכיכר הבימה, קראו והניפו שלטים: "ביבי הילחם בטייקונים ולא ברפתנים", "ביבי מאבד את האדמה" וגם "שמחון בגד ברפתנים". הרפתנים קראו להדחתו של ראש הממשלה נתניהו והניפו שלטים עם הכיתוב "ביבי תתפטר, הפרות שוות יותר".

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב אמר כי ועדת קדמי בדקה וקבעה במסקנותיה, שהאשמים בעלייה החדה במחירי מוצרי החלב הינן המחלבות ורשתות השיווק ובהיפוך מוחלט למסקנותיה שלה, המליצה לפגוע דווקא בפרנסת הרפתנים, שאין להם יד בעליית המחירים.

''ראש הממשלה החליט להפחית בשליש את שכרם המפוקח על ידי הממשלה, ולפתוח את שוק החלב לייבוא, החלטות המהוות מכה אנושה לרפתני ישראל והעובדים במעגלים השונים בענף הרפת. כתוצאה מהחלטותיו של ראש הממשלה, יסגרו תוך פחות משנתיים 400 רפתות מתוך 950 הרפתות בישראל ואלפי חקלאים ועובדים בענף הרפת יצטרפו למעגל האבטלה. מי שיפגעו ראשונים יהיו הרפתות במושבים, ומטה לחמם של חקלאים תושבי הפריפריה שאין באזורים שהם פתרונות תעסוקה אחרים, אותן רפתות המפרנסות ישובים שלמים".

יצחק אלרוב ממארגני מחאת הקוטג' אמר בכנס: "ראש הממשלה טעית! לא יצאנו נגד הרפתן. זו פגיעה בחוליה החלשה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. ייצור מזון עצמאי הוא אינטרס של כל המדינה. שולחים אותנו לפריפריה ופוגעים בה. אז למה שנלך לפריפריה? לא נשאר ממנה כלום!".

אגם רוטברג, שחקנית ובת למשפחת רפתנים ממושב רמת צבי אמרה בכנס: "בתור בת למשפחת רפתנים דור שלישי, באתי לתמוך במאבק של משפחתי, אנחנו משפחה שחיה בצנעה וביושר. אף רפתן לא התעשר מהרפת! אני דורשת מהממשלה לתת למשפחתי להמשיך להתפרנס בכבוד ולא לאמץ את המלצות ועדת קדמי שיפגעו אנושות ברפתנים. אנחנו רוצים להחזיר את הפיקוח על מוצרי החלב למען הרפתנים והצרכנים יחדיו".

ארנון אושרי, רפתן מכפר ויתקין ממטה המאבק, אמר בהפגנה: "אני מודאג מאוד כאזרח המדינה, כאב לילדים ורפתן מהתנהלותה הבלתי אחראית של ממשלת ישראל, שמתעלמת מחוקים שהיא חוקקה. חוק החלב נחקק רק לפני שלושה חודשים, וכבר יש מי שמוכפף אותו בממשלה בכדי להתאים אותו לגחמות פוליטיות ומאוויים של אנשי ההון שמסתבר כי הם מנהלים את הממשלה. ממשלת ישראל דורסת ברגל גסה חוק שהיא חוקקה ונכנעת לפופוליזם של שלום שמחון ושל ועדת קדמי. הוועדה הזו היא חיסול ממוקד של ענף החלב בישראל והעברתו לידיים של ענקים כמו אייפקס. מה שיהפוך את ישראל לתלויה בחברות בינלאומיות, באספקת המזון הטרי שלה. הדברים האלו צריכים להדאיג כל אזרח".

בעצרת נאמו גם מאיר צור-מזכיר תנועת המושבים, חיים ילין-ראש מועצת אשכול בעוטף עזה, יעל בודניק, רפתנית מכפר ורבורג, זאב (ולוולה) שור, מזכיר התנועה הקיבוצית, אלון טל, מנכ"ל התנועה הירוקה, שמוליק ריפמן-מנהל פורום המועצות האזוריות ונחמיה רפל- מזכיר הקיבוץ הדתי.

הרפתנים גם שיבשו היום את אספקת החלב למחלבות הגדולות משך 24 שעות, ומחר (ה') יחסמו רפתנים וחקלאים מהערבה הדרומית את כביש הערבה.