הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה תאשר ביום א' את פתיחת שוק מוצרי החלב לתחרות


למרות התנגדות הרפתנים ושרת החקלאות, ראש הממשלה אשר קיבל לידיו את המלצות ועדת קדמי יביא אותן לאישור הממשלה ביום א'. ''אין כל סיבה שהציבור בארץ יאלץ לשלם עבור מוצרי החלב יותר מאשר רוב התושבים בעולם המערבי. עלינו לטפל בכשלי שוק החלב ולפתוח אותו לתחרות'' אמר נתניהו

מערכת פורטל החקלאות  4-8-2011


הממשלה צפוייה לאשר ביום א' את החלטות הצוות לבדיקת שוק מוצרי החלב. למרות התנגדות הרפתנים ושרת החקלאות אורית נוקד, ראש הממשלה אימץ את המלצות ועדת קדמי ומביאן לאישור הממשלה. נתניהו ציין ''כי אין כל סיבה שהציבור בארץ יאלץ לשלם עבור מוצרי החלב יותר מאשר רוב התושבים בעולם המערבי. עלינו לטפל בכשלי שוק החלב ולפתוח אותו לתחרות''.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי צעדים אלה באים ''במטרה להגביר את התחרות ולהוריד את מחירי מוצרי החלב שעלו בשנים האחרונות באופן ניכר.''

על פי התכנית, המתייחסת לשנים 2011-2016, יינקטו מספר צעדים אשר ייפתחו את שוק החלב המקומי לתחרות, בין היתר, באמצעות חשיפתו לייבוא מתחרה מחו"ל, ויובילו בכך לדברי משרד ראש הממשלה להוזלת המחירים לצרכן.

בין הצעדים שיינקטו:

א. ייצור החלב שמוסדר כיום באמצעות מכסות ייצור, ייפתח בחלקו לייצור תחרותי. מטרה זו תושג בין היתר בהתרת ייבוא מוגבל של חומרי גלם כדוגמת אבקת חלב, לתעשיית מוצרי החלב במחיר תחרותי.

ב. תינתן האפשרות לרפתות הקטנות, שאינן יעילות כיום, לגדול ולהיות תחרותיות. על מנת לאפשר את המהלך תינתן גם סובסידיה לאותן רפתות קטנות.

ג. מחיר המטרה, שהוא המחיר המינימאלי שמחויבות המחלבות לשלם ליצרני החלב עבור ליטר חלב, יחושב כך שייקח בחשבון את עלויות הייצור של הרפתות היעילות ביותר. בכך יופחת מחיר החלב.

ד. תוגדל משמעותית מכסת הייבוא של גבינות קשות, ובמקביל, יופחת משמעותית המס המוטל על הייבוא מ-70% ל-20%. בסוף התהליך שוק הגבינות הקשות בישראל יהיה גם הוא תחרותי.

ה. רשות ההגבלים העסקיים תונחה לבדוק את כשלי התחרות בענף החלב לכל אורך שרשרת הייצור. הבדיקה תכלול את הרפתות, דרך המחלבות וכלה בקמעונאים, ותציע דרכים לטפל בכשלים אלה על מנת להגביר את התחרות. חוק ההגבלים העסקיים יתוקן כך שיבוטל הפטור הקיים להסדר כובל לשיווק תוצרת חקלאית.

ו. לשם הגברת הפיקוח - גם המחלבות וגם הרשתות יחויבו בדיווח רווחיות על מכירת מוצרי החלב.

ז. על מנת למנוע פגיעה בצרכן - יסומנו מוצרים בפיקוח ויפורסם מחיר על המוצר.