הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בקרוב על המדפים: הפרדת תוצרת חקלאית על פי איכותה


אושר בכנסת החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו, אשר יאפשר זהוי של התוצרת החקלאית הטרייה מן הצומח, הנמכרת בישראל. המשווקים והרשתות יחויבו למיין ולהפריד בין סוגי הירקות והפירות השונים על פי איכותם ולסמנם בהתאם.

מערכת פורטל החקלאות  5-8-2011


משרד החקלאות ופיתוח הכפר העביר במליאת הכנסת את החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו ("חוק הסטנדרטים"), הצפוי לחולל מהפכה צרכנית בכל הקשור לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של פירות וירקות.

החוק הועבר בכנסת בזריזות, לאחר שביום שני הוא אושר בוועדת הכלכלה של הכנסת להכנה לקריאה שניה ושלישית. התנאים לייצור, שיווק וסימון המוצר יקבעו בתקנות, שיותקנו ויוגשו לאישור הכנסת מכוח חוק המסגרת הראשי.

משמעות החוק לגבי הצרכנים היא, שירק או פרי סוג ב' יסומן אחרת מסוג א', והצרכן ידע שעל סוג ב' הוא אמור לשלם פחות. כיום הרשתות מוכרות לעיתים קרובות ירקות ופירות סוג ב' או ג' במחיר של סוג א'.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר הוביל את חקיקת החוק והתקנות על מנת לאפשר זיהוי של התוצרת החקלאית הטרייה מן הצומח הנמכרת בישראל. החוק קובע מסגרת חקיקתית לאמות מידה לגידול, ייצור, טיפול ושיווק של תוצרת חקלאית טרייה (פירות וירקות) לשוק המקומי, ומכיל תקני איכות ובטיחות על כלל התוצרת החקלאית הטרייה. גם תוצרת מיובאת מחויבת לעמוד באמות המידה שייקבעו בחוק.

ממשרד החקלאות נמסר, כי החוק יאפשר קביעת תקנות ונהלים שיחייבו את כל שרשרת הגידול והשיווק של תוצרת חקלאית טרייה בשמירת תקנים מחייבים. הדרישות נוגעות לבטיחות המוצר, כגון איכות מי ההשקיה, שאריות חומרי הדברה (אשר קיימות כיום בחקיקה שהתקין שר הבריאות, יאומצו במסגרת הנוהל החדש שנקבע בחוק וישולבו במסגרת התקנות שיותקנו עבור החוק החדש), בתי אריזה וכדומה. בנוסף, החוק כולל דרישות איכות, כגון צבע, צורה, גודל של תוצרת חקלאית טרייה, וכן מדדים נוספים.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד אמרה: "שמירה על זכויות הצרכן מבוססת בראש ובראשונה על הגינות ושקיפות. חוק הסטנדרטים יבטיח שהצרכן יידע בדיוק מה הוא קונה וישלם בהתאם לטיב הסחורה.''