הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


היועץ המשפטי: לא יכול לאשר כי המלצות ועדת קדמי עומדות במבחן חוקתי


המשנה ליועץ המשפטי הגיש את הערותיו בנוגע לרפורמה במשק החלב: ''ההצעה מבקשת לשנות לחלוטין את התנהלות משק החלב ואת משטר התכנון שהיה נהוג עד כה על בסיס המלצות צוות שהתקבלו תוך מספר שבועות למרות התנגדות משרד החקלאות. לא ברור מה היה בסיס הנתונים לקבלת ההחלטות על פתיחת השוק לתחרות, והאם הובאו בחשבון כל השלכות המהלך''

מערכת פורטל החקלאות  5-8-2011


המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מלכיאל בלאס, פנה בכתב למזכיר הממשלה, צבי האוזר והתריע כי לא יוכל לאשר בשלב זה כי המלצות ועדת החלב (ועדת קדמי) עומדות במבחן חוקתי. לדבריו, הצעת ההחלטה שהונחה בפני הממשלה הגיעה באיחור שאינו מאפשר בדיקה משפטית עד לישיבת הממשלה. בנוסף, חסרים בהחלטה נתונים מהותיים שספק אם נשקלו על ידי הועדה.

הבוקר (ו') קיבלו גם השרים את הערות היועץ המשפטי לממשלה בהן הוא מביע ביקורת עזה נגד הרפורמה הצפויה בענף החלב. המשנה ליועץ המשפטי מלכיאל בלס (שמחליף בסוף השבוע הזה את היועמ"ש יהודה ויינשטיין) מסתייג מהצעת המחליטים שתעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בממשלה.

''כיוון שאין בפנינו כיום מלוא הנתונים באשר להשלכות השינויים המוצעים על העוסקים ביצור ושיווק חלב, אין בידנו לאשר כעת כי ההסדרים המוצעים עומדים בבחינה חוקתית'' כתב בלאס.

ביום א' צפויה הממשלה לאשר את החלטות הצוות לבדיקת שוק מוצרי החלב. למרות התנגדות הרפתנים ושרת החקלאות אורית נוקד, ראש הממשלה אימץ את המלצות ועדת קדמי ומביאן לאישור הממשלה. על פי התכנית, המתייחסת לשנים 2011-2016, יינקטו מספר צעדים אשר ייפתחו את שוק החלב המקומי לתחרות, בין היתר, באמצעות חשיפתו לייבוא מתחרה מחו"ל, ויובילו בכך לדברי משרד ראש הממשלה להוזלת המחירים לצרכן.

בלס מסביר בהערותיו, כי לממשלה אמנם מותר לשנות מדיניות אך נדרשת בדיקה זהירה ומקיפה לדבריו. "ההצעה מבקשת לשנות לחלוטין את התנהלות משק החלב ואת משטר התכנון שהיה נהוג עד כה. זאת על בסיס המלצות צוות המשנה, שהתקבלו תוך מספר שבועות'' כותב בלאס. ''לא ברור מה היה בסיס הנתונים לקבלת ההחלטות על פתיחת השוק לתחרות והאם הובאו בחשבון כל השלכות המהלך על השוק והעוסקים ביצור והשיווק חלב''

מהמכתב עולה עוד , כי בלאס מטיל ספק ברמת עבודת הוועדה שהמליצה אחרי עבודה של שבועות בודדים על שינוי מהותי במדיניות משק החלב בארץ. כל זאת, אחרי 45 ימים בלבד בהם הוחלט על מדיניות אחרת במסגרת חוק החלב. "יש לקחת בחשבון שבשמיעת גורמים העלולים להיפגע יהיה צורך לחרוג מההחלטות שיתקבלו במסגרת ההחלטה הנוכחית", כתב בלאס. לדבריו, "הליכי החקיקה אמורים להביא לאיזון ראוי בין ההגנה על העוסקים במשק החלב ורווחת הצרכנים".

המשנה ליועץ המשפטי מדגיש: "אין בידינו לאשר כעת כי ההסדרים המוצעים עומדים בבחינה חוקתית, וזו תיערך על ידינו כאשר יגובשו הדברים לכדי חקיקה". בלס אף ממבקש מראש הממשלה להאריך את פרקי הזמן שיידרשו לתיקוני חקיקה, כלומר לדחות את יישום הרפורמה, וטוען כי הלשכה המשפטית כמעט ולא הספיקה לנתח את ההצעה - שהתקבלה במשרד המשפטים רק ביום רביעי. זאת אף שיש בהצעה "חזית של ממש בתחום שקידמה הממשלה בחקיקה רק לאחרונה, וביצועה מחייב שינויי חקיקה מורכבים".

לדבריו, ההצעה מבקשת "לשנות לחלוטין את התנהלות משק החלב ואת משטר התכנון שהיה נהוג עד כה על בסיס המלצות צוות שהתקבלו תוך מספר שבועות למרות התנגדות משרד החקלאות".

בלאס תוקף את ההחלטה להפעיל את המלצות הועדה מהרבעון האחרון של 2011 בטענה, כי ההמלצות על הפחתת מחיר החלב מחייבות שינויי חקיקה שלא יסתיימו עד אותו מועד, בין השאר נוכח פגרת הכנסת. "פרק הזמן לגיבוש חקיקה ראויה הינו בלתי סביר. בלתי אפשרי להוריד מחיר המטרה כבר ברבעון הרביעי כי עד למועד זה לא ניתן לשנות חקיקה''.

בלאס ציין, כי בנוסף תלויות ועומדות עתירות לבג"ץ של מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר התוקפת את ההיגיון של המלצות הוועדה. מתוך העתירות בחר בלאס לצטט, כי על פי הנתונים שעמדו בפני ועדת קדמי, עליית מחירי החלב הושפעה בעיקר מעליית המחירים במיקטע המחלבות והמשווקים ולא במקטע היצרנים.