הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרים בממשלה נגד רפורמת החלב


חמשת שרי ישראל ביתנו הודיעו הערב כי יצביעו נגד אימוץ המלצות ועדת קדמי לרפורמה במשק החלב, בישיבת הממשלה שתתקיים מחר. מצטרפים להתנגדות גם השרים מתן וילנאי, דניאל הרשקוביץ, יצחק אהרונוביץ', אורית נוקד והשר משה (בוגי) יעלון. שרי ש''ס עדיין לא החליטו כיצד יצביעו מחר, והם עשויים להיות אלה שיכריעו את הכף

מערכת פורטל החקלאות  6-8-2011


חמשת שרי ישראל ביתנו הודיעו הערב (שבת) שיתנגדו מחר בישיבת הממשלה להצעה לאמץ את המלצות ועדת קדמי לבדיקת שוק מוצרי החלב.

גם השרים מתן וילנאי (סיעת העצמאות), דניאל הרשקוביץ יו''ר הבית היהודי, השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ', שרת החקלאות אורית נוקד והשר משה (בוגי) יעלון הודיעו שיצביעו מחר נגד הצעת ההחלטה.

שרי ש"ס עדיין לא החליטו כיצד יצביעו מחר, והם עשויים להיות אלה שיכריעו את הכף. בסיעת העצמאות של שר הביטחון אהוד ברק ישנם חילוקי דעות, כשהשר וילנאי כאמור כבר הצהיר על התנגדותו. שר התמ''ת שלום שמחון צפוי לתמוך במהלך, וכן מרבית שרי הליכוד.

לדברי השר דניאל הרשקוביץ "הרפתנים הם החוליה החלשה ותפקיד הממשלה הוא לטפח את החוליות החלשות, לא לפגוע בהן".

שרת החקלאות, אורית נוקד הודיעה על עמדתה במכתב למזכירות הממשלה שנשלח בסוף השבוע: "עליית המחירים של מוצרי החלב נבעה מהגדלת רווחי רשתות השיווק והמחלבות וללא עלייה ריאלית במחירי יצרני החלב. אימוץ ההצעה המתמקדת דווקא בענף הרפת יביא, באופן פרדוקסלי, לחיזוק המחלבות והקמעונאים ולפגיעה קשה ברפתנים, זאת מבלי שצעדים אלו יביאו להורדה משמעותית במחירים לצרכן".

השר מתן וילנאי אומר הערב כי הממשלה צריכה לחפש דרכים אחרות להוזיל את מחירי מוצרי החלב ''ולהפסיק להיטפל לרפתנים שקמים בכל יום ב-4 לפנות בוקר. מדובר בבעיה יותר מורכבת והתחושה היא שהפתרון הקל שנמצא הוא להטיל מעמסה על גב הרפתנים. מדובר בשליפה מהמותן הנובעת מהלחץ מגל המחאה ששוטף את המדינה. אסור לאשר החלטה פזיזה שכזו לפני שעורכים עבודה יסודית ובוחנים את כל האפשרויות'' אמר וילנאי

שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, אומר כי הרפורמה "שגובשה בחופזה תוך התעלמות מחוק החלב ושגם היועצים המשפטיים מסתייגים ממנה, תגרום קריסה כלכלית למאות רפתנים, חקלאים ופועלי ייצור בפריפריה".

"לא ניתן לפגוע באנשים שהם מלח הארץ ושבעצם ישיבתם לאורך קווי העימות קובעים את גבולות המדינה ומקיימים את חזון הציונות", הוסיף שר התיירות "הקוטג' התייקר גם כאשר מחירי החלב הגולמי ששולם לרפתנים ירדו. אימוץ מתווה קדמי יהרוס את משק החלב הישראלי, יגביר את התלות במוצרי מזון בסיסי בייבוא ובמקום להוזיל את מחירי מוצרי החלב הצרכן הישראלי יידרש לשלם יותר".

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', הודיע כי יתמוך במאבק הרפתנים, ויצביע נגד הצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפתוח את שוק מוצרי החלב שתעלה מחר בממשלה. "כבן ההתיישבות העובדת אני מודע ומכיר את הרפתנים, ואסור שיפגעו", אמר אהרונוביץ', "תחום זה אחד הטובים והמתקדמים בעולם ואעשה הכל על מנת שלא תהיה פגיעה באנשים אלה".