הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ראש הממשלה דחה את ההצבעה על הרפורמה במשק החלב


ההצבעה בממשלה על הרפורמה במשק החלב נדחתה אחרי התנגדות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, והצהרות שרים כי יצביעו נגדה. הממשלה תדון בכך בישיבתה בשבוע הבא ואף הוצע כי הדיון יועבר לוועדת טרכטנברג. הרפתנים: ''המחאה תמשיך עד להחלטה סופית להוצאתנו מההתחשבנות בעליית המחירים לצרכן''

מערכת פורטל החקלאות  7-8-2011


הרפורמה במשק החלב נידונה היום (א') בישיבת הממשלה, אך ההצבעה על הצעת המחליטים בעניין מסקנות ועדת קדמי תידחה למועד אחר והמשך הדיון בנושא יתקיים בישיבת הממשלה ביום א' הבא.

ראש הממשלה הודיע בדיון כי לאור המחאה הציבורית בישראל, הוא ממנה היום ועדה מקצועית בראשותו של פרופסור מנואל טרכטנברג, אשר תוקם ותורכב מאנשי מקצוע מתוך הממשלה ומחוצה לה. ''הוועדה תקיים דיאלוג רחב עם קבוצות ומגזרים שונים מהציבור, תקשיב למצוקות ולהצעות ותגבש המלצות מגובשות שיובאו לקבינט החברתי כלכלי, בראשות שר האוצר.'' אמר נתניהו. אחת ההצעות בישיבה, של השר בני בגין, היתה להעביר את הדיון במחירי מוצרי החלב לוועדת טרכטנברג.

ההצבעה היום בנושא הרפורמה בחלב נדחתה בעקבות מסמך ששלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מלכיאל בלאס, בו התריע כי לא יוכל לאשר בשלב זה כי המלצות ועדת קדמי עומדות במבחן חוקתי. לדבריו, הצעת ההחלטה שהונחה בפני הממשלה הגיעה באיחור שאינו מאפשר בדיקה משפטית עד לישיבת הממשלה. בנוסף, חסרים בהחלטה נתונים מהותיים שספק אם נשקלו על ידי הועדה. בלאס התריע עוד כי לא קויימה התייעצות נאותה עם שרת החקלאות אורית נוקד, וידרשו שינויי חקיקה מרחיקי לכת, כולל שינוי החוק לתכנון משק החלב שהתקבל רק לפני 4 חודשים. עוד ציין, כי ישנן עתירות של מועצת החלב ומגדלי הבקר לחלב נגד ההמלצות, שטוענות לפגיעה חוקתית בחופש העיסוק.

אמש הודיעו חמשת שרי ישראל ביתנו כי יתנגדו בתוקף להצעה ההחלטה. גם השרים מתן וילנאי (עצמאות), שרת החקלאות אורית נוקד (עצמאות) המשנה לרה"מ משה בוגי יעלון (ליכוד), משה כחלון (ליכוד), אלי ישי (ש''ס) ויעקב מרגי (ש"ס) הודיעו כי הם מתנגדים לאימוץ מסקנות הועדה.

השר אלי ישי אמר הבוקר בישיבה כי שרי ש"ס יצביעו בעד דו"ח קדמי רק אם תורחב רשימת מוצרי החלב שבפיקוח. ''יש מי שלא גומר את החודש ויש מי שלא מסוגל להתחילו. הורדת מחירי החלב זה על גבול פיקוח נפש. מחובתי לשמור על זוגות צעירים וקשישים המתבססים על צריכת גבינות רכות. ללא הרחבת הפיקוח נתנגד לדו"ח קדמי''.

שרת החקלאות אורית נוקד אמרה בדיון כי "צדק חברתי לא יתאפשר ללא הליך מקצועי המלוה בשקיפות. לכן יש לדחות באופן מיידי את מסקנות הוועדה".

יעלון, אמר כי "יהיו לכך השלכות קשות על יציבותו ועתידו של משק החלב. לפני הכל צריך לטפל בחברות הגדולות שמייצרות וברשתות הגדולות שמשווקות מוצרי חלב. אם זוהי הדרך היחידה לבלום את השתוללות החברות הגדולות, הממשלה צריכה להטיל פיקוח על מחירי הקוטג', היוגורט, הגבינה הלבנה ועל יתר מוצרי החלב הבסיסיים".

''הפחתה של 6 אג' במחיר קוטג' לא תביא תועלת''

ח"כ חרמש, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, אמר היום בתגובה להחלטה לדחות את ההצבעה כי "הלובי החקלאי עוקב בדאגה רבה אחר ההפרדה בין הדיון להצבעה ומביע חשש כבד כי חרף העובדה שחלקם הגדול של שרי הממשלה הבין כי המלצות וועדת קדמי לא יובילו להוזלת מוצרי החלב אלא רק יגרמו נזק כבד למשק החלב בארץ ולהרס פרנסתם של מאות חקלאים; פסק הזמן הינו עוד תעלול של ביבי שלא נועד לבטל את המלצות הוועדה, אלא להרוויח זמן להפעלת לחצים ופיתיונות על השרים כדי שישנו את עמדתם"

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר, אמר היום בתגובה כי "למרות ניסיונות אנשי האוצר לבצע מחטף ו"למכור" את המלצות ועדת קדמי עבור פיקוח מחירים והבטחות נוספות, שלא יביאו כלל להפחתת מחירי מוצרי החלב בישראל, אלא רק להגדלת קופת האוצר, מבינים שרי ההממשלה כי הפחתה של 6 אג' במחיר הקוטג', על חשבון חיסול רפתות, לא תביא לשום תועלת". לדבריו יש להתמקד ברווחים העצומים של הטייקונים, בעלי המחלבות ורשתות השיווק.

עוד אומר בכר, כי "לא מובן מדוע בשעת משבר מזון כה גדול בעולם, מאפשרת מדינת ישראל אפילו חשיבה על הפסקת ייצור מזון מקומי, כך שהמדינה תהיה נתונה לעול נוסף של יבוא מזון וכן לסכנה בסנקציות עתידיות על הענף, ובעיקר כאשר התכנית הזו לא תביא להוזלת מוצרי המזון לצרכן". בכר הודה לשרת החקלאות והצוות המקצועי של משרד החקלאות על עמדתם הבלתי מתפשרת למען החקלאים והמשך חקלאות, ציונות והתיישבות בישראל. יחד עם זאת מודיעים הרפתנים כי ימשיכו את מחאתם עד להסרה כללית של הדיון בפגיעה בפרנסתם ובענף החלב המפואר ביותר בעולם!

גם מועצת החלב מברכת את ראש הממשלה והשרים על שנמנעו לקבל היום החלטה נמהרת על הרס משק החלב הישראלי. "אין ספק שהשכל הישר גבר על האילוץ בספין פוליטי כזה או אחר" אומר מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, ומביע תקווה כי הימנעות הממשלה מאימוץ מתווה קדמי בישיבתה הבוקר, תאפשר להציב את הפתרונות להתייקרות המוצרים על אדנים כלכלייים, כאשר הפתרונות יהיו בזיקה לבעיות האמיתיות – במקום שם הן קיימות - כמו בפערי התייווך של המגזר הקמעונאי ולא במקום שם קל לכאורה לכפות אותם.

דרורי ציין עוד כי ''באותה נחישות שבה התנגדנו למהלך, אנו רואים חובה להודות ולשבח את כל השרים מכל המפלגות ובראשם את שרת החקלאות אורית נוקד. הם התעלו מעל לשיקולים הפוליטיים הצרים והבינו כי הרפורמה הכפויה לא תביא להוזלת מוצרי החלב אלא רק להרס הרפתות בפריפריה" לדעת דרורי הימנעות ראש הממשלה מלהביא את הרפורמה להצבעה, צריכה לעודד כל אזרח בישראל – שכן היא הוכחה לכך שגם ראש הממשלה מבין שהספין שניזום מיד לאחר מחאת הקוטג' כבר לא רלבנטי. "גלי המחאה ששוטפים את המדינה דורשים צדק חברתי ולא להמשיך ולרמוס את החוליה החלשה בכל שרשרת. היום ניתן לכולנו פתח של תקווה לחשוב שגם בלשכת ראש הממשלה מבינים זאת" אמר דרורי.

הרפתנים: "פגעו בחולייה החלשה במקום בטייקונים"

לקראת ישיבת הממשלה הבוקר, יצאו מעל 2,000 רפתנים לצמתים מרכזיים ברחבי ארץ והחלו בהפגנות וחסימת צמתים. הרפתנים טוענים כי הורדת מחיר המטרה של החלב המפוקח על ידי הממשלה, תהווה פגיעה קשה בפרנסתם ותגרום לסגירת מאות רפתות, מה שיביא להרס משק החלב בישראל.

בצהריים הגיעו נציגי הרפתנים למצודת זאב ורכשו 30,000 טפסי התפקדות לליכוד, עליהם יחתמו רפתנים, חקלאים ותומכים, על מנת להוות כוח משפיע בבחירות הבאות למלגה, ובמטרה למנוע את המשך פועלם של חברי המפלגה למען סגירת ענף הרפת הישראלי.

בצומת הגומא סיימו עשרות הרפתנים והחקלאים את ההפגנה בחסימת הכביש ובשירת התקווה, אליה הצטרפו הנהגים העומדים בעומס התנועה שנוצר. בצומת צמח חסמו המפגינים את הכביש עם טרקטורים, ושפכו חלב. בצומת גולני כ-20 טרקטורים וכלים חקלאיים חסמו את הצומת לסירוגין. בצומת יגור הגיעו המפגינים עם עגלים, שפכו חלב וחסמו את הכביש. בצומת מגידו הגיעו כל רפתני עמק יזרעאל והביעו את אכזבתם וכעסם מהתנהלותו של השר שמחון אשר היה ידידם ו''הפך את עורו''. על השלטים שנשאו נרשם "מובארק OUT – שמחון "IN. בצומת קסטינה מאות מפגינים חלקו שקיות חלב לנהגים בכביש וחסמו את הכביש. בצומת כפר הרוא"ה הפגינו כל רפתני עמק חפר, הניפו שלטים וחסמו את הצומת לסירוגין. בצומת יד מרדכי, הגיעו המפגינים עם עגלים, שפכו חלב, חסמו את הצומת והניפו שלטים ובצומת קטורה בערבה הפגינו כ-250 תושבים, כ-10% מכלל האוכלוסייה באזור, חסמו את הכביש וחילקו לנהגים שקיות קש עם הכתובת "ביבי מוכר לכם קש",

"המחאה של הרפתנים תמשיך עד להחלטה סופית להוצאתם מההתחשבנות בעליית המחירים לצרכנים, כי הם אינם אשמים בכך. אמר יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר. ''המחאה תתעצם עד לכדי החרפת המצב ושיבוש אספקה נוספת של חלב למחלבות הגדולות. מובילי המדינה חייבים לחשוב בהגיון ועל פי החוקים שקיבלו לפני 3 חודשים בלבד, ולעשות סדר רציני בענף המזון, באלו הגורמים לעליית המחירים ולא לתת את ראשם של הרפתנים בגיליוטינה בכיכר העיר! לזה לא ניתן!'' אמר בכר