הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יעקב בכר: ''מדינה שנסמכת על ייבוא נתונה לפגיעה''


מחירי החשמל לצרכן עלו אמש בשל הפסקת ההזרמה של הגז הטבעי ממצרים לישראל בחודשים האחרונים. מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר: ''זהו בדיוק המצב ממנו אנו חוששים בנושא היבוא של חלב ומוצריו. לא צריך להיות כלכלן כמו שטייניץ בכדי להבין את מה שאנו אומרים כבר חודש, עליית מחירי החשמל הינה הוכחה ברורה לכך כי כאשר מדינה נסמכת על יבוא ולא על ייצור עצמי, היא נתונה לפגיעה במצבה הכלכלי''

מערכת פורטל החקלאות  9-8-2011


"עליית מחירי החשמל הינה הוכחה ברורה לכך שכאשר מדינה נסמכת על יבוא, ולא על ייצור עצמי, היא נתונה לפגיעה במצבה הכלכלי, והמחירים עולים. לא צריך להיות כלכלן כמו שטייניץ בכדי להבין את מה שאנו אומרים כבר חודש, עליית מחירי החשמל הינה הוכחה ברורה לכך כי כאשר מדינה נסמכת על יבוא ולא על ייצור עצמי, היא נתונה לפגיעה במצבה הכלכלי'', כך אמר היום (ג') מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, יעקב בכר.

מחירי החשמל לצרכן עלו אמש בשל הפסקת אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל בחודשים האחרונים. חברת החשמל הוכרחה לרכוש עודף של סולר בעלות כוללת של עד 3.5 מיליארד שקל. זאת, כאשר בחודשי הקיץ בלבד נדרשת החברה לרכש חירום של 250 אלף טון בעלות של כ-1.3 מיליארד שקל.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב ומוביל מאבק הרפתנים אומר: "זהו בדיוק המצב ממנו אנו חוששים בנושא היבוא של חלב ומוצריו. כאשר אין למדינה משאבים לייצור גז ונפט, אפשר להבין את התלות ביבוא, אך כאשר יש למדינה אפשרויות של ייצור עצמי של מזון, בעיקר במצב של משבר עולמי קשה בתחום המזון, והממשלה עדיין מובילה לייבוא מארצות אחרות, אין לכך כל הסבר הגיוני למעט ספינים פוליטיים המסכנים את מצב המזון במדינה לטווח הארוך. כאשר מדינה מעוניינת להטיל עלינו סנקציות היא מסוגלת".

בכר מוסיף, כי הסכמה להמלצות ועדת קדמי להסתמך על ייבוא מוצרי חלב ושאר מוצרי מזון, משמעה שמדינת ישראל תהיה נתונה בחסדי זרים ובשעת סנקציות לא יהיה חלב בישראל. ''בהחלטה פזיזה זו מוכחת הטענה כי אין הממשלה מתארגנת לתכנון אמיתי ורציני לעתיד ענף המזון בישראל לטווח הארוך. אסור לציבור הישראלי לתת יד לפגיעה בחקלאות ובייצור עצמי של מזון.'' אומר בכר

אמש פורסם דו''ח מקיף שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בהזמנת יו"ר הלובי החקלאי ח"כ שי חרמש, הדן במצב החלב בישראל. מהמחקר עולה, כי בעולם המערבי אין מדינה החושפת את אזרחיה לסיכון גבוה כל כך בענף החלב.עוד עולה מהמחקר, כי מדינות אירופה, ארה"ב וקנדה מנהיגות תשלום ישיר לרפתנים ומסבסדות רפתות וענפי חקלאות בארצן. כל המדינות שנבדקו מטילות מכסי מגן על מוצרי יבוא בכדי להגן על תוצרתן מפני עודף יבוא בכדי לשמור על ייצור מזון עצמי של המדינה.

"הועדה ברשותו של קדמי ובעידוד בלתי מובן של שר האוצר ושר התמ"ת מקדמים החלטה להסיר את המכסים על יבוא גבינות ומוצרי חקלאות אחרים, מעודדים יבוא מחו"ל וחיסול ענף החלב בישראל'' אומר בכר ומוסיף כי ''כבר החודש הורידו את המכס על גבינות קשות מ- 50% ל- 25% והגדילו את מכסות היבוא ליבואנים תוך טענה, כי בכך יוזילו את מחירי מוצרי החלב, שהרי זו זריית חול בעיני הציבור. הרי מאז הורדת המיסים על מכס הגיעו טונות של גבינה לישראל, האם ירדו המחירים לצרכנים עקב כך? הממשלה הזו רוצה להרוס ייצור עצמי ולסכן בכך את מצבה של המדינה בייצור מזון וכן להרוס את ענף החלב שאנו כה מתגאים בו בעולם. על הצרכנים לשאול את עצמם מאיזו סיבה מעוניינת ממשלת ישראל לשים את אזרחיה בסכנה של חוסר יכולת לספק מזון בארץ עקב פעילות של גורמים עוינים בדיוק כמו גז, חשמל ונפט ולהחריב כך את ענפי הייצור של עצמה''

הרפתנים דורשים שלא לפגוע במחיר המטרה עבור ליטר חלב ניגר, ליצור פיקוח על המחירים במחלבות וברשתות השיווק האחראיות לעלית המחירים, ולהחזיר את הפיקוח על מוצרי היסוד, כך שלצרכנים יהיו מוצרי מזון בסיסיים במחירים סבירים והוגנים.