הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ההצבעה על הרפורמה בענף חלב נדחתה שוב


לנוכח המשך התנגדות שרים להמלצות ועדת קדמי, הדיון וההצבעה המתוכנים בישיבה הממשלה הבאה לא יתקיימו כפי שנקבע. משרדי התמ''ת והאוצר גיבשו נוסח מרוכך של ההחלטות, אולם שרת החקלאות מתנגדת גם לנוסח החדש. האם המלצות ועדת קדמי צפויות להשאר במגירה ?

מערכת פורטל החקלאות  11-8-2011


הממשלה לא תדון ביום ראשון הקרוב בהמלצות ועדת החלב המתוקנות, נוכח המשך התנגדות שרים להמלצות - כך מסרו מקורבים לוועדת החלב. לדבריהם, בשבוע שלאחר מכן לא מתוכננת ישיבת ממשלה כך נראה, שההמלצות צפויות להישאר במגירה, במיוחד לאחר שהוקם צוות רוטשילד בראשות מנואל טרכטנברג. שרת החקלאות, אורית נוקד ממשיכה בהתנגדותה לחלק ניכר מהמלצות הוועדה.

משרדי התמ"ת והאוצר גיבשו נוסח מרוכך של החלטות, אולם נוקד מתנגדת גם לנוסח החדש. בין היתר הוצעה הפחתה של 4 אגורות בלבד במחיר המטרה וכי מוצרי חלב שיוגדרו חיוניים ושהרווח עליהם יהיה לא סביר, יוכנסו לפיקוח מחירים. עד כה התעקש משרד האוצר לא להכניס מוצרים לפיקוח, אך שר הפנים אלי ישי הבהיר בתחילת השבוע כי ללא החזרת מוצרים לפיקוח לא יתמוך בהצעה.

נושא נוסף שנבחן בישיבת הועדה אתמול היה אילוץ רשתות שיווק גדולות למכור סניפים על מנת לצמצם ריכוזיות אזורית, כמו במדינות רבות באירופה, שם מגבילים הקמת סופרמרקטים חדשים על פי הגידול באוכלוסייה. בישראל יש עודף בשטחי מסחר של רשתות שיווק גדולות ומינימרקטים, ומי שמשלם על כך הוא הצרכן.

שינוי נוסף הוא בהעברת הסמכויות ממשרד החקלאות למשרד התמ"ת לחלוקת מכסות הבוא של גבינות קשות, ועידוד הקמת מחלבות קטנות - סעיף שהיה קיים בהמלצות ועדת קדמי, אולם הוסר, ושונה להמלצה כי שרי התמ"ת והחקלאות יעודדו את הגברת התחרות בענף המחלבות לרבות באמצעות תמיכה בהקמת מחלבות נוספות מתקציב משרד התמ"ת.