הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לציבור החקלאים: קאפיר ליים - סכנה לחקלאות הישראלית


הודעה דחופה לציבור החקלאים - איתור שתילים / עצים קטנים של זן הדרים בשם 'קאפיר ליים', בגינות מגורי העובדים התאיילאנדים, החשודים כי הם נגועים במחלה 'גרינינג' התוקפת באלימות רבה ומשמידה עצי הדר בעולם

מערכת פורטל החקלאות  15-8-2011


אנו פונים לכל חקלאי ישראל לחפש ולאתר שתילים של עץ/עצי הדר בשם 'קאפיר ליים' בגינות המגורים של העובדים התאילאנדים.

עלים של זן הדרים זה, שלא היה מצוי בישראל טרם הבאתו על ידי התאיילאנדים, משמשים לתיבול מזונם ומאד אהוב עליהם. ככל הנראה זן זה הובא מתאיילנד לישראל על ידי פועלים תאיילאנדים ללא רשות, ללא בדיקה מוקדמת לוידוי ניקיון חומר הריבוי, ולא דרך קרנטינה, וללא הבנת המשמעות שהענפונים המיובאים עלולים להיות נגועים במחלות.

כידוע בתאיילנד יש הרבה מחלות הדרים וביניהם מחלה קשה מאד הקרויה 'גרינינג' – בקטריה המשמידה פרדסים רבים בברזיל, פלורידה ובאסיה ומועברת מעץ לעץ על ידי חרק הקרוי פסילה. תעשיית ההדרים המפוארת של פלורידה עומדת בפני קריסה בגלל מחלת הגרינינג.

לכל הפרדסנים והחקלאים: נא לחפש ביסודיות בגינות הפרטיות של העובדים במקום מגוריהם, שתילים/עצים קטנים של 'קאפיר ליים'. אם מצאתם יש לשרוף את השתילים כולל מערכת השורשים ולדווח לצלילה בן-דוד מהשירותים להגנת הצומח טלפון – 050-6241572. בהמשך יש כוונה לסרוק את גינות מגורי העובדים על ידי צוות שיוכשר לכך, לחלק דף הסבר בתאיילאנדית, לנקות את 'הקאפיר ליים' הקיים מכל מחלותיו, ולספק לתאיילאנדים חומר נקי מזן זה.

מצורפות בתצלום דוגמאות של עלים. נא להעביר לכל החקלאים ברשתות הפנימיות: רפתנים, לולנים, ירקנים, מגדלי פרחים, מגדלי פירות, פרדסנים.

בתודה על שיתוף הפעולה:
שוקי קנוניץ - שה"מ
צלילה בן-דוד - השירותים להגנת הצומח
טל עמית - מועצת הצמחים
חי בינימיני - אירגון מגדלי הדרים
יאיר אורן - שה"מ (גימלאי)

למסמך משרד החקלאות בנושא לחצו כאן