הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב לבג''ץ: צו ייבוא החלב אינו חוקי


המועצה טוענת בעתירתה השלישית נגד הממשלה כי ''שר האוצר לא המתין לאישור ההמלצות, ועוד באותו יום הזדרז חתם ופרסם את הצו בדבר פתיחת היבוא''. בהתייחס לועדת קדמי נטען: ''הועדה קיימה הליך חפוז, חשאי ובלתי תקין. מידרה במתכוון את נציגי משרד החקלאות - המשרד האמון על הנושא, לא התייעצה עם המועצה ולא שמעה את עמדתה, ולא קיימה שימוע כדין לכל הגורמים העוסקים בענף החלב העתידים להיפגע מהמלצותיה''

מערכת פורטל החקלאות  21-8-2011


מועצת החלב עתרה הבוקר (א') לבג"צ בפעם השלישית, בבקשה לבטל את הצו להפחחת המכס על ייבוא גבינות קשות עליו חתם שר האוצר יובץ שטייניץ בתחילת אוגוסט, בטענה שאינו חוקי ועליו להתבטל.

בעתירתה מבקשת מועצת החלב לבטל את הצו שמטרתו פתיחת השוק לייבוא וטוענת שהוא עומד בסתירה לחוק, גובש בהליך פגום מיסודו ומהווה חלק ממדיניות כוללת שטרם אושרה בממשלה וזוכה לביקורת רבה.

עוד טוענת מועצת החלב, כי ''שר האוצר יובל שטייניץ חתם על הצו בהליך חשאי: התברר כי שר האוצר לא המתין לאישור ההמלצות, ועוד באותו יום הזדרז חתם ופרסם את הצו בדבר פתיחת היבוא'' זאת למרות שישיבות הממשלה שאמורות היו לדון במסקנות הועדה נדחו בשל מחלוקות כבדות בסוגייה.

עוד נטען בהתייחס לועדת קדמי, כי "הוועדה קיימה הליך חפוז, חשאי ובלתי תקין. וכי הועדה "מידרה במתכוון את נציגי משרד החקלאות - המשרד האמון על הנושא, לא התייעצה עם המועצה ולא שמעה את עמדתה, ולא קיימה שימוע כדין לכל הגורמים העוסקים בענף החלב העתידים להיפגע מהמלצותיה".

לטענת מועצת החלב הצו מנוגד לעקרונות שבבסיס חוק החלב שאושר במליאת הכנסת לפני חודשים ספורים ואשר קובע כי משק החלב יישען על ייצור מקומי וכי הייבוא של חלב ומוצריו יתאפשר אך ורק מכח הסכמים בינלאומיים שישראל מחויבת להם.

ההמלצה בעניין היבוא, כחלק מהתוכנית הכוללת, אמורה הייתה לקבל את אישור הממשלה, אך זאת לא אישרה את התוכנית הכוללת עפ"י המלצות ועדת קדמי ואין לדעת אם תאשרה אי פעם.

במועצת החלב טוענים עוד, כי הצו גובש במסגרת ההליך שקיימה ועדת קדמי שהיה פסול מיסודו. ''הועדה חרגה מכתב המינוי והתיימרה לבחון כל שרשרת הערך במשק החלב בתוך שבועיים (יש לציין כי הליך הכנתו של חוק התכנון החדש בכנסת ארך כשלוש שנים). כאמור, את ההליך קיימה הועדה מבלי שהיו בפניה כל הנתונים ומבלי לבחון את כל השיקולים הרלוונטיים; הועדה מידרה מדיוניה את משרד החקלאות, ולא התייעצה עם מועצת החלב על אף שהיא בעלת המומחיות בתחום.''

פתיחת הייבוא תסכל כל אפשרות לתכנון, טוענים במועצת החלב, ובהכרח כל אפשרות להסדיר את הענף על כל הההשלכות הנובעות מכך. ''פתיחת ייבוא תחסל כ-25% מהיקף הייצור המקומי, תגרום לייקור התוצרת המקומית, תגרור הסתמכות על עודפי השוק העולמי, ותביא בעקבות זאת, למחסור ולייקור נוסף במחירי מוצרי החלב.''