הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות במבצע חילוץ יונים


נציגי משרד החקלאות חילצו יונים שנתקעו בגג מרושת של תחנת דלק בצומת ראם, לאחר שנכנסו דרך פתח שנוצר ברשת נגד ציפורים, ולא מצאו את דרכן חזרה. תופעה זו קיימת בבנייני מגורים, במסתורי כביסה, מבנים מקורים כמו תחנות דלק, ובריכות לגידול דגים. משרד החקלאות מדגיש כי יש להקפיד על התקנת רשתות קשיחות בעלות גודל חורים מתאים כדי למנוע תופעה של לכידת ציפורים

מערכת פורטל החקלאות  22-8-2011


בשבוע שעבר התקבלה קריאה בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, על יונים שנכלאו בגג מרושת מעל תחנת הדלק "פז" בצומת ראם (מסמיה). למקום הגיעו אנשי צוות ממחוז הדרום ביחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח והחי) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בהנחייתה של ד"ר נירית ציפורי סגנית הממונה על צער בעלי חיים במשרד.

בבדיקה התברר כי על הגג הותקנה רשת נגד ציפורים, אשר נוצר בה חור קטן דרכו נכנסו היונים לגג, אך לא הצליחו למצוא את דרכן חזרה החוצה. למקום הוזעקו מנהלי תחנת הדלק ומנהל המרחב של חברת פז, אשר הביאו למקום צוות עובדים ומנוף, חילצו את היונים וסגרו את הפתח. מנהל תחנת הדלק תודרך ע"י נציגי משרד החקלאות למניעת הישנות המקרה.

תופעת ציפורים הנלכדות ברשתות הינה נרחבת למדי, ונגרמת במקרים בהם מותקנות רשתות לא מתאימות בהן פתחים קטנים, לתוכם יכולים ציפורים להיכנס ולהילכד. לעיתים הן גם מסתבכות ונלכדות ברשתות עצמן ומתות מהתייבשות. על מנת למנוע תופעות אלה, יש להקפיד על התקנת רשתות קשיחות (לא מניילון או פלסטיק) בעלות גודל חורים מתאים. תופעות אלו קיימות בבנייני מגורים ומשרדים, בעיקר בסגירת מסתורי כביסה ברשתות נגד יונים, במקומות מקורים דוגמת תחנות דלק מצידם התחתון של גגות הפירמידה, ובבריכות לגידול דגים בהם מותקנות רשתות כהגנה מפני עופות מים הטורפים את הדגיגונים.

ד"ר נירית צפורי, עוזרת לממונה על פי חוק צער בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות קוראים לציבור הרחב שלא להישאר שווי נפש ולדווח על מקרי בעלי חיים במצוקה או לכודים. במקרה זה אין כל חשד לרשלנות ותגובת חברת פז הייתה מהירה וראויה. האירוע מדגים כיצד משרד החקלאות יכול ונותן מענה לסוגי אירועים רבים של צער בעלי חיים ללא הבדל".