הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אנשי הקוטג': הוכחנו שמחיר שקית חלב מופקע


אנשי מחאת הקוטג' חילקו היום בשדרות, ירושלים, בני ברק ורמת-גן 4,000 שקיות חלב שייצרו בעצמם בסיוע רפתנים. שקית חלב 3% שהינה מוצר בפיקוח תומחרה ב-3.4 שקלים, לעומת 5 שקלים ברשתות השיווק. ''השאלות שמתעוררות מבדיקתנו מעוררות מחשבה הן על הקלות הבלתי נסבלת של הפקעות המחירים גם במוצרי יסוד שבפיקוח והן על תפקיד הרגולטור שנרדם בשמירה על זכויות הצרכנים, ובמיוחד על העוול שנעשה לרפתנים''

מערכת פורטל החקלאות  23-8-2011


היום בבוקר (ג') הגיעו אנשי מחאת הקוטג' לשדרות וחילקו בחינם שקיות חלב שייצרו בעצמם לתושבי העיר. משדרות המשיכו לירושלים, בני ברק ורמת גן.

אנשי מחאת הקוטג' טוענים שהוכיחו כי ניתן להוריד את מחירה של שקית חלב. הם ביקשו לבדוק את מחיר הייצור של שקית חלב (מוצר בפיקוח) בכל שרשרת התהליך - מהרפת ועד למדף, ולצורך כך, חברו לרפתנים וייצרו כמות של 4,000 ליטר חלב באיכות גבוהה ובכשרות מהודרת. המחיר הסופי לשקית חלב 3% לפי בדיקתם הוא 3.40 שקל כולל מע"מ, לעומת 5 שקלים - המחיר תחת פיקוח.

"הוזלת המחיר ב-30% היא אפשרית ונמנעת בשל תאבונם המוגבר של היצרנים, היבואנים ורשתות השיווק לרווחים מופקעים על גבו של הצרכן", אומר איציק אלרוב, מיוזמי המאבק.

"בכוונה בחרנו במוצר בסיסי הנמצא בפיקוח משרד התמ"ת, והאמור לכאורה להימכר במחיר זול והוגן. המחיר המרבי שנקבע על-ידי הממשלה הוא 5 שקלים לשקית חלב 3%, כך שאפילו במוצר כזה אנו יכולים להוריד את המחיר ביותר מ-30%. השאלות שמתעוררות מבדיקתנו מעוררות מחשבה הן על הקלות הבלתי נסבלת של הפקעות המחירים גם במוצרי יסוד שבפיקוח והן על תפקיד הרגולטור שנרדם בשמירה על זכויות הצרכנים, ובמיוחד על העוול שנעשה לרפתנים: בהחלטות ועדת קדמי נטען שהעלות הגבוהה של מוצרי החלב קשורה כביכול אל הרפתנים - דבר שהוכח היום (ג') כמופרך לחלוטין. בכל פעם שאזרח יקנה שקית חלב שידע: אני משלם עשרות אחוזים לחינם"

המחיר לשקית חלב חושב כך: מחיר המטרה שמשולם לרפתן: 2.25 שקלים. עלות האריזה 15 אג', עלות עבודה ורווח למחלבה: 45 אג', מע"מ 47 אג', שינוע לנקודת החלוקה הרחוקה - 8 אג' - סך הכל 3.40 שקלים. יש לזכור שלא שוקללו עלויות מחסן, פרסום ושיווק וכן עלויות רשתות המזון.

"המחיר עדיין גבוה יחסית, היות שמדובר בכמות קטנה ועלויות שינוע גבוהות", מסביר איציק אלרוב. "אם היינו חברה גדולה המחיר היה יורד עוד יותר. זה אומר שרשתות המזון לוקחות לעצמן רווח מטורף על שקית: כמה שקלים במקום 60 אג' כראוי. גם המחלבות גוזרות קופון לא קטן".

אלרוב מסביר את החלטת אנשי המאבק להתחיל בחלוקת השקיות דווקא בשדרות, ואת החבור שלהם לרפתנים. "שדרות היתה נקודת החלוקה הראשונה שלנו לשם הזדהות עם התושבים הנאבקים על קיומם היומיומי ביוקר נוראי וכל זאת תחת מטחי פצצות וטילים. במוקדים אחרים ברחבי הארץ חילקנו שקיות אך בעיקר תרמנו את שקיות החלב לעמותות צדקה ובתי תמחוי.



האזינו לראיון עם איציק אלרוב ברדיו 103fm עם עמנואל רוזן ובן כספית. לשמיעת הראיון לחצו כאן