הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנובה הגישה את הבקשות הראשונות לייבוא גבינה צהובה


התאחדות חקלאי ישראל לשר האוצר: ''הבקשות לייבוא גבינה צהובה שהוגשו על ידי תנובה מוכיחות כי פתיחת שוק מוצרי החלב לייבוא לא תתרום להורדת מחירים. על כן, אנו מציעים לך לשקול בשנית את עמדתך לטובת הכלכלה הישראלית.''

מערכת פורטל החקלאות  1-9-2011


במהלך שנוי במחלוקת, וכחלק מהמלצות ועדת קדמי להוזלת מחירי מוצרי החלב, חתם שר האוצר יובל שטייניץ לפני כחודש על שורה של צווים והוראות שעה לשנים 2011-2016 להגדלת מכסות ייבוא הגבינות ולהורדת המכסים על גבינות קשות ונוספות (גידים כחולים, גאודה, מגורדת וחלומי), מהלך שכונה על ידי הרפתנים כ''מחטף באישון לילה''.

ועדת קדמי סברה כי הגברת הייבוא תוביל לתחרות עם המחלבות המקומיות ולהורדת מחירים, אלא שהרפתנים סבורים שהצו שחתם עליו שר האוצר ''עומד בסתירה לחוק, גובש בהליך פגום מיסודו ומהווה חלק ממדיניות כוללת שטרם אושרה בממשלה וזוכה לביקורת רבה''. שלוש עתירות שהוגשו ע''י מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר לחלב עדיין עומדות לדיון ולהחלטת שופטי בג''ץ.

חמש הבקשות הראשונות לייבוא גבינה צהובה הוגשו על ידי תנובה שהיא יצרנית הגבינה הצהובה היחידה בישראל. בהתאחדות חקלאי ישראל טוענים כי מהלך כזה ייטיב עם תנובה, שתמכור את הגבינה הצהובה המיובאת באותם מחירים בהם היא מוכרת את הגבינה הישראלית, הצרכן הישראלי לא ירוויח דבר מפתיחת השוק לייבוא ואילו רפתני ישראל ייצרו פחות חלב.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, ומזכ"ל ההתאחדות אבשלום וילן, פנו היום במכתב לשר האוצר יובל שטייניץ ובו התריעו כי ''בקשת תנובה להיות יבואן ויצרן גבינות קשות בעת ובעונה אחת מוכיחה כי פתיחת שוק החלב ליבוא הולכת לכיוונים שבינם לבין הוזלת המחיר לצרכן אין דבר וחצי דבר''.

''התנהלות זו הופכת את מדינת ישראל למדינת חלם לאחר שבהחלטת הממשלה על ייבוא השוק למוצרי חלב דובר על כך כי המחלבות לא יוכלו לייבא מוצרים אלו.'' השניים ביקשו משר האוצר לשקול בשנית את עמדתו לטובת הכלכלה הישראלית. ''נראה כי התמורה היחידה מפתיחת השוק לייבוא מוצרי חלב היא חיסול הרפתות הקטנות והגדלת מספר דורשי העבודה במשק''.

תגובת תנובה: "מדובר בבקשה המהווה פחות מ-0.5% מהמכר של גבינות צהובות בישראל, ואשר מיועדת להשלמות בלבד".