הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר התמ''ת פתח את עונת הבציר ביקב הרי גליל בקיבוץ יראון


''ענף היין הוא אחד המצליחים בענף החקלאות ולאחר שעבר לתחום התעשייתי. על משרד התמ''ת לטפל בו על מנת לעודד הצלחה וייצוא בשנים הבאות'' אמר שמחון. השנה יבצרו 50 אלף טון ענבי יין ויינטעו 4000 דונם של כרמים חדשים

מערכת פורטל החקלאות  4-9-2011


שר התמ"ת שלום שמחון וראשי משרדו ערכו סיור עם הנהלת אגוד התעשייה הקיבוצית במפעלים בקיבוצים בגליל ופתחו רשמית את עונת בציר כרמי היין ביקב הרי גליל בקיבוץ יראון, שם הצטרפו לבציר ידני עם ילדי קיבוץ יראון.

השר שמחון אמר בסיור, כי תעשיית היין הינה שילוב מוצלח בין חקלאות לתעשייה וכן שילוב של יקבים תעשייתיים גדולים ויקבי בוטיק משפחתיים. ''זהו אחד הענפים המצליחים ביותר בחקלאות. מאחר וענף היין נכנס לשלב התעשייתי. לא ניתן להצליח בתחום במסגרת גידול בנחלה פרטית ולכן יש לספק לענף היין את הסיוע בכדי להצליח בשנים הבאות, וכי ראוי שענף זה יטופל במשרד התמ"ת בשיתוף עם מועצת גפן היין, ובסיוע מרכז ההשקעות והחוק לעידוד השקעות הון, כולל כניסה לנישות נוספות בתחום והמשך פיתוח יעדי שיווק נוספים בעולם. עוד אמר השר, כי רמת המכסים עלולה לחסל את הענף.'' אמר שמחון

אורי טירולר, מנכ"ל יקב הרי גליל שבו נפתחה השבוע עונת הבציר עם ענבי הסוביניון-בלאן והפינו-נואר, אמר כי למרות שהבציר החל השנה באיחור, צפויה עונה מוצלחת בכרמי היין, הן ביבולים והן באיכויות. תחום ענף היין וגידול הכרמים מתפתח במיוחד בגליל ועם כניסתו לעשור השני נחשב יקב הרי גליל, שבקיבוץ יראון, ליקב המוביל באזור הגליל והשישי בגודלו בארץ. טירולר סייר עם השר והפמליה הגדולה ביקב וכן במרתף החדש לחביות היין שנחנך החודש.

לדברי טירולר השנה צפוי בציר 2011 להניב ליקב הרי גליל מעל מיליון בקבוקי יין משובח, לשיווק בארץ ובחו"ל ובמהלך העונה יבצר יבול של 1050 טון ענבים.

כרמי היין בישראל משתרעים על שטח של כ-50 אלף דונם, מרמת הגולן ועד דרום הנגב. אזורי הגידול העיקריים הם - גליל, גולן, יהודה, ירושלים, זיכרון יעקב ובנימינה, הנגב ואזור סיידון-גזר ומהם יש כ- 38 אלף דונם מניבים.

השנה יינטעו כ- 4,000 דונם של כרמי יין בכל רחבי הארץ, זאת בנוסף ל- 5,000 דונם של כרמים שניטעו בשנת 2010. משרד החקלאות יתמוך גם השנה במענקי נטיעות כרמים ובמענקים למיכון חוסך ידיים עובדות וציוד חוסך במים.

מנתוני המועצה לגפן היין עולה, כי נרשמת עלייה מתמדת בכל שנה בייצור היין בישראל. בשנת 2010 גדל הייצוא ב- 26% ביחס לשנת 2009, והסתכם בכ- 22.5 מיליון דולר. המדינה המובילה ביבוא היין הישראלי היא ארה"ב. השנה עומד הייצור על כ- 40 מיליון בקבוקי יין ותירוש בשנה, 70% יינות אדומים ו- 30% יינות לבנים. היקף יצוא היין עומד על 15%, מכלל ייצור היין.

השנה צפוי להסתכם מחזור ענף היין בכ- 900 מיליון שקלים והייצוא צפוי לעמוד על כ- 23 מיליון דולר. בארץ קיימים כ-30 יקבים מסחריים המייצאים למגוון יעדים מחצית מיינות היצוא מיוצאים לארה"ב והשאר לארצות אירופה.

בין המשתתפים בסיור היו שרון קדמי מנכ"ל משרד התמ"ת, חזי צאיג מנהל מרכז השקעות, גבי גולומב סגן מנכ"ל הרשת"פ, רפי ברנדר ס' סחר חוץ, יוסף דנקונה מנהל עתירות ידע, אבי חסון מדען ראשי, אבי פלדמן ראש המטה לפיתוח הגליל והנגב, רן קיויתי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים, ויונתן בשיא יו"ר איגוד התעשיה הקיבוצית.